Accés al contingut Accés al menú de la secció
DOGC  > Resultats i fitxa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
Dades del document
  • Tipus de document Ordre

  • Data del document 27/02/2014

  • Número del document BSF/0051/2014

  • Número de control 14064027

  • Organisme emissor Departament de Benestar Social i Família

    CVE CVE-DOGC-A-14064027-2014

  • No vigent
Dades del DOGC
  • Número 6577

  • Data 07/03/2014

  • Secció DISPOSICIONS

Descriptors relacionats
Autenticitat i integritat
Lupa
Accedeix a la cerca

ORDRE BSF/51/2014, de 27 de febrer, per la qual s'aproven les bases i s'obre la convocatòria per a la concessió dels ajuts del Programa d'atenció social a les persones amb discapacitat per a l'any 2014.


Atesos la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials, i en concret els apartats 1.2.3.2.3, 1.2.3.3.3 i 1.2.4.2 del catàleg classificat de serveis i prestacions socials del Sistema català de serveis socials que aquesta regula, així com el Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del sistema català de serveis socials, modificat pel Decret 176/2000, de 15 de maig;

Atesos la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament de desplegament, aprovat pel Reial decret 887/2006, que pel seu caràcter bàsic tenen afectacions sobre les normes reguladores de bases de les subvencions que elabora l’Administració de la Generalitat de Catalunya;

Atesos la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, així com el Reial decret 174/2011, d’11 de febrer, pel qual s’aprova el barem de valoració de la situació de dependència;

Atès el Decret 24/1998, de 4 de febrer, pel qual es regula el Programa d’ajuts d’atenció social a persones amb discapacitat;

Atès el Decret 142/2010, d’11 d’octubre, pel qual s’aprova la Cartera de serveis socials 2010-2011, prorrogada per la disposició addicional vint-i-unena de la Llei 1/2014, del 27 de gener, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2014;

Atesos la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies, que configura l’atenció precoç com a servei de caràcter universal i gratuït per als infants fins a sis anys, i el Decret 261/2003, de 21 d’octubre, pel qual es regulen els serveis d’atenció precoç, i d’acord amb la línia d’actuació impulsada per aquest Govern per incrementar la protecció a les famílies amb infants nascuts amb danys que requereixen atencions especials;

Atesos la Llei 1/2014, del 27 de gener, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2014, i el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya;

Atesos el Decret 200/2010, de 27 de desembre, de creació, denominació i determinació de l’àmbit de competències dels departaments de l’Administració de la Generalitat de Catalunya; el Decret 332/2011, de 3 de maig, de reestructuració del Departament de Benestar Social i Família; la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives i del sector públic, i la resta de reglaments de reestructuració vigents;

D’acord amb l’informe del Consell General de Serveis Socials, i en ús de les facultats que m’atorga la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern,


Ordeno:


Article 1

Objecte

S’aproven les bases que han de regir la concessió dels ajuts del Programa d’atenció social a les persones amb discapacitat per a l’any 2014, que es detallen a l’annex 1 d’aquesta Ordre, i se n’obre la convocatòria.


Article 2

Partida pressupostària i quantia

2.1 La partida pressupostària amb càrrec a la qual s’imputen els ajuts corresponents és la 5000 D/480000100/315K.

2.2 La quantia màxima inicialment disponible és d’1.070.000,00 euros, que es distribueixen de la manera següent: 855.000,00 euros en el pressupost de l’exercici del 2014 i 215.000,00 euros en el pressupost de l’exercici del 2015, condicionat a l’aprovació del Govern del compromís de despesa pluriennal.

2.3 El crèdit inicialment disponible es pot modificar d’acord amb la normativa vigent, fins un màxim del 30 per cent.

 

Article 3

Sol·licituds i terminis de presentació

3.1 Les sol·licituds s’han de presentar en el formulari de sol·licitud que es facilita a les dependències del Departament de Benestar Social i Família (www.gencat.cat/benestarsocialifamilia/registres) o a través d’Internet a la web del Departament www.gencat.cat/benestarsocialifamilia/formularis.

3.2 Els formularis de sol·licitud, degudament emplenats, han d’anar acompanyats amb els documents que s’indiquen a l’annex 1 (base 4) per acreditar el compliment dels requisits, i s’han de presentar a les dependències del Departament de Benestar Social i Família, sens perjudici del que disposa l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Si el formulari de sol·licitud es presenta a les oficines de correus, s’ha de fer dins d’un sobre obert per tal que pel personal de correus dati i segelli el formulari de sol·licitud abans de ser certificada, d’acord amb el Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament pel qual es regula la prestació dels serveis postals, en desplegament del que estableix la Llei 24/1998, de 13 de juliol, del servei postal universal i de liberalització dels serveis postals.

3.3 El termini de presentació de sol·licituds i de la documentació necessària és de dos mesos a comptar de l’endemà de la data de publicació d’aquesta Ordre al DOGC.

 

Article 4

Tramitació i resolució

4.1 La tramitació de les sol·licituds presentades correspon als serveis d’Atenció a les Persones dels serveis territorials a Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona i al Servei de Coordinació Territorial dels Serveis Territorials a les Terres de l’Ebre del Departament de Benestar Social i Família corresponents al domicili de la persona sol·licitant.

La resolució la dicten la persones responsables dels serveis d’Atenció a les Persones dels serveis territorials a Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona i del Servei de Coordinació Territorial dels Serveis Territorials de les Terres de l’Ebre, d’acord amb el Decret 332/2011, de 3 de maig, de reestructuració del Departament de Benestar Social i Família.

4.2 El termini màxim per emetre i notificar la resolució, degudament motivada, és de sis mesos a partir de la data de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.

4.3 Transcorregut el termini que estableix l’apartat anterior sense que s’hagi notificat una resolució expressa, les persones interessades poden entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu, sens perjudici de l’obligació de l’Administració de dictar la resolució expressa pertinent.

4.4 La resolució s’ha de notificar a les persones interessades per correu certificat. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d’alçada davant el mateix òrgan que la dicta o davant la persona titular de la Direcció General de l’ICASS o òrgan que la substitueixi, d’acord amb el que estableixen el Decret 332/2011, de 3 de maig, de reestructuració del Departament de Benestar Social i Família, i la Llei 2/2014, de 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, en els termes que disposen els articles 114 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.


Article 5

Recursos

Contra l’acte de convocatòria, que exhaureix la via administrativa, i les bases reguladores, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu, d’acord amb l’article 10.1.b) de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a comptar de l’endemà de la data de publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Amb caràcter previ, contra l’acte de convocatòria, les persones interessades poden interposar recurs de reposició, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, i 77 de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, davant el conseller de Benestar Social i Família, en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.



Disposició derogatòria

Queda derogada l’Ordre BSF/83/2013, de 29 d’abril, per la qual s’aproven les bases i s’obre la convocatòria per a la concessió dels ajuts del Programa d’atenció social a les persones amb discapacitat per a l’any 2013.

 

 

Disposicions finals

 

–1 Es faculta la persona titular de la Direcció General de l’ICASS o de l’òrgan que la substitueixi perquè prengui les mesures necessàries per a l’aplicació d’aquesta disposició.

–2 Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.

 

Barcelona, 27 de febrer de 2014

 

Neus Munté i Fernàndez

Consellera de Benestar Social i Família

 

 

Annex 1

Bases per a la concessió d’ajuts del Programa d’atenció social a les persones amb discapacitat per a l’any 2014

 

–1 Objecte

Aquest Programa té per objecte facilitar els ajuts econòmics necessaris per al desenvolupament de l’autonomia personal de les persones amb discapacitat, física, psíquica o sensorial amb mesures compensatòries per tal de millorar la seva qualitat de vida i fomentar la seva integració social.

 

–2 Persones beneficiàries

Podran ser beneficiàries les persones que tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% i que compleixin les condicions i els requisits que s’especifiquen en aquestes bases.

 

–3 Requisits d’accés

a) Estar empadronat i residir legalment en un municipi de Catalunya durant cinc anys, dos dels quals han de ser immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud, llevat de les persones que tenen reconeguda la condició de persones catalanes retornades, d’acord amb el que disposen la Llei 25/2002, de 25 de novembre, de mesures de suport al retorn dels catalans emigrats i els seus descendents, i de segona modificació de la Llei 18/1996, a les quals no s’exigeix el període mínim de residència.

La residència continuada es considerarà interrompuda si hi ha absències superiors a 90 dies l’any.

Les persones que no tinguin nacionalitat espanyola, o no siguin ciutadans nacionals d’algun dels altres dels estats membres de la Unió Europea, han d’acreditar la residència mitjançant l’autorització per residir, que expedeix l’Administració general de l’Estat.

b) Tenir reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% o, en tot cas, haver presentat la sol·licitud de valoració o de revisió del grau de discapacitat abans de la publicació d’aquesta Ordre de convocatòria. O ser beneficiari d’una pensió de la Seguretat Social d’incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, o pensionista de classes passives que tinguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat, d’acord amb l’article 4.2 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social.

En el cas de menors de quatre anys, cal que tinguin retard en el desenvolupament maduratiu, l’evolució del qual pugui ocasionar una discapacitat residual segons els criteris dels serveis de valoració i orientació.

Si la persona beneficiària té 65 anys o més, cal acreditar que la condició de persona amb discapacitat es va instaurar abans de complir els 65 anys.

c) En el cas de prestació per a transport per assistir l’atenció precoç, aquest límit queda establert en 6 anys.

d) No poder beneficiar-se d’ajuts i prestacions econòmics de la mateixa naturalesa, abast i finalitat provinents d’entitats públiques o privades.

e) Trobar-se en situació de necessitat d’acord amb el que s’estableixi en el punt 6.4 d’aquestes bases.

f) Complir les condicions específiques d’accés i altres condicions exigides per a cada tipus de prestació que estableixen aquestes bases.

 

–4 Documentació acreditativa

D’acord amb la disposició addicional setena de la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, el departament competent en matèria de serveis socials està habilitat per poder comprovar, d’ofici i sense consentiment previ de les persones interessades, les dades personals declarades per les persones sol·licitants de les prestacions que regulen la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials, i el Decret que aprova la Cartera de serveis socials, i, si escau, les dades identificadores, la residència, el parentiu, la situació de discapacitat o dependència, el patrimoni i els ingressos dels membres de la unitat econòmica de convivència, amb la finalitat de comprovar si es compleixen en tot moment les condicions necessàries per a la percepció de les prestacions i en la quantia legalment reconeguda.

Als efectes del que s’estableix en l’apartat anterior, s’entén per unitat econòmica de convivència la formada per la persona beneficiària amb el seu cònjuge o parella de fet i els familiars fins al segon grau de consanguinitat que hi conviuen en el mateix domicili.

Documentació que caldrà presentar juntament amb el formulari de sol·licitud en el moment de la presentació:

Documentació general:

4.1 Dades personals i administratives.

a) Original i fotocòpia, o bé fotocòpia compulsada, del document identificador de la persona amb discapacitat sol·licitant, i del NIE o de la targeta d’identificació fiscal (TIF) en el cas dels menors de 14 anys que no disposin de DNI/NIF.

b) En el cas que la persona amb discapacitat sigui menor d’edat, també caldrà aportar, si escau, original i fotocòpia, o bé fotocòpia compulsada, del NIE de la persona que actua com a tutor o tutora.

c) En el cas que la persona amb discapacitat sigui major d’edat amb incapacitació legal, també caldrà aportar, si escau:

Original i fotocòpia, o bé fotocòpia compulsada, del NIE de la persona que actua com a representant legal.

Original i fotocòpia, o bé fotocòpia compulsada, si escau, de la sentència d’incapacitació i del nomenament de tutor o tutora.

d) Dades bancàries de la persona beneficiària que haurà de figurar com a titular del compte bancari o d’estalvi també en cas que sigui menor de 14 anys. Aquestes dades s’informaran en el formulari de sol·licitud.

e) Original i fotocòpia o fotocòpia compulsada dels certificats de residència dels períodes anteriors a l’any 2006 que siguin necessaris per acreditar el total de cinc anys d’empadronament a Catalunya.

f) Original i fotocòpia o fotocòpia compulsada del certificat de residència legal de la persona sol·licitant, si es tracta d’una persona estrangera no comunitària. Aquest certificat cal que acrediti la residència legal durant cinc anys. Aquests certificat s’ha de sol·licitar a les dependències de la Direcció General de Policia i de la Guàrdia Civil, a l’oficina d’estrangeria o a les comissaries de la policia nacional.

La presentació de la documentació d’aquest apartat no serà necessària per a la persona sol·licitant que l’hagi aportat anteriorment a qualsevol òrgan o dependència del Departament de Benestar Social i Família, sempre que no hagi transcorregut més de cinc anys des de la presentació i les dades no hagin experimentat cap modificació. En aquest cas, l’aportació podrà ser substituïda per una declaració de la persona sol·licitant, que s’inclou al formulari de sol·licitud, amb la qual s’acrediti que no s’han produït modificacions en les dades que consten en la documentació presentada. S’hi ha d’especificar l’expedient per al qual es va aportar la documentació esmentada.

D’acord amb l’habilitació legal que estableix la disposició addicional setena de la Llei 2/2014, del 27 de gener, no caldrà aportar el document identificador (DNI/NIF) de la persona amb discapacitat, de qui actuï com a tutor o tutora o com a representant legal. Tampoc caldrà aportar el volant de convivència de la unitat econòmica familiar.

4.2 Dades econòmiques:

D’acord amb l’habilitació legal que estableix la disposició addicional setena de la Llei 2/2014, del 27 de gener, no caldrà aportar la declaració de la renda de les persones físiques de l’últim exercici fiscal disponible ni el certificat actualitzat de la Tresoreria General de la Seguretat Social de les pensions que es percebin de 2014 ni de la persona sol·licitant ni de les persones membres de la unitat econòmica de convivència

Documentació que caldrà presentar de la persona sol·licitant i, si escau, dels membres de la unitat econòmica de convivència:

a) En el cas de no tenir l’obligació de presentar declaració de l’IRPF, i que l’Agència Estatal d’Administració Tributària no disposi de cap dada econòmica, caldrà presentar:

El certificat o el justificant d’ingressos, de prestacions econòmiques públiques o privades i de retribucions en diners de 2013.

El certificat o el justificant de rendiments nets de les quanties ingressades (interessos) en entitats financeres de 2013.

El certificat o el justificant de rendiments nets del capital immobiliari i mobiliari de 2013.

b) El pressupost original o la factura i el rebut originals de l’ajut sol·licitat, referits a l’any 2014, signats i segellats per la persona distribuïdora.

4.3 Declaracions i declaracions responsables.

S’entén per declaració responsable el document subscrit per la persona interessada en què declara, sota la seva responsabilitat, que compleix els requisits que estableix aquesta convocatòria per accedir a l’ajut sol·licitat, que disposa de la documentació acreditativa corresponent i que es compromet a mantenir-ne el compliment durant la seva vigència. La presentació de la declaració responsable faculta el Departament a verificar la conformitat de les dades que s’hi contenen sempre que sigui possible, o bé a efectuar el requeriment de documentació quan sigui necessari.

El formulari de sol·licitud contindrà les declaracions responsables següents:

a) Conforme la persona sol·licitant té un grau de discapacitat igual o superior al 33% o, en tot cas, ha presentat la sol·licitud de valoració o de revisió del grau de discapacitat abans de la publicació d’aquesta Ordre.

b) Conforme la persona discapacitada sol·licitant ha residit legalment a Catalunya durant cinc anys, dos dels quals són immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.

c) En cas que la persona discapacitada sol·licitant sigui una persona retornada, declaració responsable conforme gaudeix d’aquesta condició.

d) En cas d’actuar com a representant legal de la persona discapacitada sol·licitant, declaració responsable conforme gaudeix d’aquesta representació.

e) Conforme són certes les dades consignades a la sol·licitud, així com la documentació que s’hi adjunta, que compleix les condicions requerides per accedir a l’objecte d’aquesta sol·licitud i que la persona sol·licitant està assabentada de l’obligació de comunicar al Departament de Benestar Social i Família qualsevol variació que es pugui produir d’ara endavant.

El formulari de sol·licitud també contindrà les declaracions següents:

a) Conforme ha informat la resta dels membres de la seva unitat econòmica de convivència sobre el fet que el departament competent en matèria de serveis socials podrà comprovar d’ofici i sense consentiment previ les dades identificadores, la residència, el parentiu, la situació de discapacitat o dependència, el patrimoni i els ingressos, atesa l’habilitació legal que estableix la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic.

b) Conforme la persona discapacitada sol·licitant no pot rebre serveis similars als sol·licitats, en establiments públics o concertats o subvencionats amb càrrec a fons públics, i no pot beneficiar-se d’ajuts i prestacions econòmiques de la mateixa naturalesa, abast i finalitat, provinents d’entitats públiques.

c) Conforme la persona discapacitada sol·licitant es compromet a aportar els documents que calguin i que està assabentada que la falsedat o l’ocultació de dades podria deixar sense efecte l’ajut o ser motiu de cancel·lació.

d) Conforme que les quanties sol·licitades són les més idònies en relació amb les activitats que cal desenvolupar.

e) Conforme la persona sol·licitant està informada del contingut de l’apartat de comunicació que consta a la sol·licitud.

4.4 En el cas d’endossament del pagament, caldrà presentar la documentació següent:

a) La fotocòpia del DNI/NIE de la persona o del NIF de l’entitat que cobra la prestació.

b) El document d’autorització de cobrament degudament emplenat.

c) La sol·licitud de transferència bancària per a pagaments de la Tresoreria de la Generalitat de Catalunya a creditors degudament emplenada i sense cap esmena, de la persona o de l’entitat que cobra la prestació. Aquest document també es podrà presentar amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud, un cop s’hagi resolt favorablement l’expedient

Els documents b) i c) es facilitaran a les dependències del Departament de Benestar Social i Família (www.gencat.cat/benestarsocialifamilia/registres) o a través d’Internet a www.gencat.cat/docs/bsf/02_Tramits/formularis/99231.pdf.

4.5 Documentació específica.

Prestació per a mobilitat i transport:

4.5.1.1 Permís de conduir (obtenció o reconversió, ajuts 100 i 101).

a) Fotocòpia del certificat mèdic oficial necessari per a l’obtenció del permís de conduir, expedit pels centres específics autoritzats.

b) Pressupost original signat i segellat per una autoescola i referit a l’any 2014.

4.5.1.2 Adaptacions del vehicle (ajuts 103, 104, 105, 106, 108, 109, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118 i 119).

a) Fotocòpia compulsada, o bé original i fotocòpia (anvers i revers) del permís de conduir vigent de la persona beneficiària de la prestació on constin les condicions restrictives de la persona discapacitada. Si es té el permís de conduir en tràmit, fotocòpia del certificat mèdic oficial necessari per obtenir-lo.

b) Pressupost original, signat i segellat, de l’adaptació, referit a l’any 2014.

c) Si es tracta d’un vehicle automàtic, cal presentar-ne el pressupost total o, en cas d’haver fet la despesa, la factura i el rebut originals.

d) Fotocòpia compulsada de la fitxa tècnica del vehicle on constin les adaptacions dues a terme, visada per la Direcció General d’Indústria del Departament d’Empresa i Ocupació (ITV).

4.5.1.3 Transport (ajuts 200 i 202).

a) En el cas de transport per assistir a atenció precoç, certificat del centre de la xarxa pública (propi o concertat) que acrediti els dies d’assistència setmanal, les setmanes i els mesos durant l’any 2014.

b) En cas de transport per assistir a ensenyament reglat postobligatori i formació ocupacional per a l’alumnat més gran de 16 anys, certificat del centre que indiqui quins són els estudis fets, així com si es tracta d’un ensenyament reglat i postobligatori.

4.5.1.4 Ajuts tècnics (prestacions de la 300 a la 770).

a) Pressupost original o factura i rebut originals de l’ajut sol·licitat, referit a l’any 2014, signats i segellats per l’empresa distribuïdora.

b) En el cas que la persona ho cregui convenient, es pot adjuntar el dictamen facultatiu sobre la prescripció de l’ajut tècnic sol·licitat.

4.5.1.5 Intèrpret per a persones sordes o persones sordes i cegues (prestació 999).

Pressupost original de l’entitat o del professional autònom referit a la persona beneficiària on consti el nombre d’hores que farà d’intèrpret durant l’any 2014.

 

–5 Incompatibilitats

5.1 Aquests ajuts són incompatibles amb les altres prestacions econòmiques que tingui reconegudes la persona beneficiària o a les que pugui tenir dret per qualsevol dels sistemes de protecció públics o privats complementaris de la Seguretat Social, si la concessió dels ajuts objecte de la convocatòria en pot comportar la pèrdua, la disminució o la no-concessió.

5.2 Els ajuts objecte d’aquest programa, i sempre amb el límit màxim establert, són incompatibles amb d’altres que la persona beneficiària pugui tenir reconeguts per qualsevol entitat pública o privada per als mateixos concepte, abast i finalitat.

5.3 Els òrgans que informen i tramiten els ajuts han de comprovar, en l’exercici de les seves funcions, que no es produeix aquesta incompatibilitat.

5.4 Els ajuts per al mateix tipus no es podran tornar a concedir fins que hagin transcorregut quatre anys des de la notificació de la resolució de la darrera concessió, llevat que es disposi un altre termini en el punt 14 d’aquestes bases.

 

–6 Criteris de valoració

6.1 El percentatge de l’import màxim de la prestació estarà condicionat en funció dels ingressos econòmics de la persona amb discapacitat, així com de les seves condicions socials.

La situació familiar o convivencial i els ingressos econòmics de la unitat familiar o de convivència només es tindran en compte en el supòsit que estiguin a càrrec de la persona beneficiària.

6.2 No es tenen en compte com a ingressos els que pot percebre la persona beneficiària provinents d’ajuts de qualsevol naturalesa, si tenen la finalitat d’atendre les despeses derivades de la necessitat de concurs d’una altra persona per dur a terme els actes essencials de la vida.

El total d’ingressos mensuals s’obtindrà dividint el total dels ingressos anuals entre els dotze mesos.

Es consideren rendes les que preveu la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels impostos sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni.

En el supòsit d’ingressos anuals bruts per rendes de treball, per obtenir els imports totals anuals caldrà deduir, prèviament, els imports de quotes de la Seguretat Social, formació professional i desocupació (mai més d’un 6,4% de gener a desembre de l’any anterior).

6.3 Són unitats familiars o unitats de convivència les que estableixen els articles 2 i 3 de la Llei 18/2003, de 4 de juliol, de suport a les famílies.

6.4 Als efectes d’aquesta convocatòria es considera que hi ha una situació de necessitat quan els ingressos anuals nets de la persona beneficiària s’ajusten als barems de les taules d’aplicació següents:

a) Quan la persona amb discapacitat té ingressos personals, la taula d’aplicació serà la següent:

Fins a 1,5 vegades l’indicador de renda de suficiència de Catalunya (IRSC) de 2013, el 100%.

D’1,5 a 2,5 vegades l’IRSC de 2013, el 75%.

De 2,5 a 3 vegades l’IRSC de 2013, el 50%.

Més de 3 vegades l’IRSC de 2013, el 0%.

No tindrà la consideració de renda l’ajut econòmic que estableix l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere i aquells altres ajuts d’igual contingut que s’hagin pogut establir per les comunitats autònomes.

Els límits d’ingressos seran corregits, en funció de les circumstàncies sociofamiliars, multiplicant els límits indicats pels factors de correcció següents:

Fins a 3 membres, per 1.

Fins a 4 membres, per 1,166.

Fins a 5 membres, per 1,333.

Fins a 6 membres, per 1,5.

Fins a 7 membres, per 1,666.

Fins a 8 membres, per 1,833.

Fins a 9 membres, per 2.

Fins a 10 membres, per 2,166.

Per cada membre de més s’augmentarà el coeficient en un 0,07.

b) En el cas que un dels membres de la unitat familiar que no sigui la persona sol·licitant de la prestació tingui un grau de discapacitat igual o superior al 33%, s’augmentarà el coeficient en un 0,07.

6.5 En els casos de complexitat especial, es possibilitaran la compatibilització de les prestacions concurrents que estableix l’article 2 del Decret 24/1998 i el tractament d’excepcionalitat que estableix l’article 5 del Decret 24/1998. En aquest sentit, la persona titular del servei d’Atenció a les Persones que correspongui, una vegada constatada la concurrència d’elements que determinin aquesta complexitat especial per mitjà d’un informe emès per l’equip de valoració i orientació corresponent, determinarà les condicions específiques dels ajuts necessaris per donar una resposta adequada a les demandes derivades del cas.

S’entendrà com a casos de complexitat especial aquells en què concorrin diferents necessitats socials, laborals, sanitàries, familiars i econòmiques que calgui articular en el seu conjunt.

6.6 Per a l’atorgament dels ajuts s’estableixen els criteris de valoració de les sol·licituds següents:

Persones amb ingressos inferiors a 1,5 vegades l’IRSC de 2013: 10 punts.

Persones amb ingressos entre 1,5 i 2,5 vegades l’IRSC 2013: 5 punts.

Persones amb ingressos entre 2,5 i 3 vegades l’IRSC 2013: 3 punts.

D’acord amb la valoració establerta, els expedients s’aniran resolent d’acord amb la comissió de valoració, tenint en compte la puntuació establerta i valorant en tot moment que són ajuts que s’atorguen amb caràcter de dret de concurrència competitiva i estan subjectes a disponibilitat pressupostària.

Igualment, en el procés de selecció de les persones beneficiàries dels ajuts es tindrà en compte la situació diferencial i les condicions específiques de les dones amb discapacitats, en particular d’aquelles que tinguin càrregues familiars, les que visquin en l’àmbit rural (municipis de menys de 2.000 habitants) i les que es trobin o surtin d’una situació de violència masclista.

 

–7 Comissió de Valoració

7.1 La Comissió de Valoració és l’òrgan col·legiat al qual pertoca encarregar-se del desenvolupament del procés de selecció dels ajuts a subvencionar.

7.2 La Comissió de Valoració estarà integrada per la persona titular responsable del Servei Promoció de l’Autonomia Personal de l’ICASS que farà les funcions de presidència; un o una representant de cada un dels serveis d’Atenció a les Persones dels serveis territorials del Departament de Benestar Social i Família o la persona en qui deleguin; un tècnic o tècnica designat pel o per la cap de l'Àrea de Promoció de l'Accessibilitat i de Supressió de Barreres; un o una a representant per cadascun dels següents col·lectius dels equips tècnics: metges, psicòlegs i treballadors socials, aquests representants seran designats per la persona titular responsable del Servei de Valoracions de l’ICASS; un o una representant dels centres d’atenció a discapacitats, que serà designat per la persona titular responsable del Servei de Valoracions de l’ICASS, i una persona adscrita a la Subdirecció General d’Atenció a les Persones i Promoció de l’Autonomia Personal, que farà les funcions de secretari o secretària.

Així mateix, podran assistir-hi aquelles persones que per la seva especialitat tècnica puguin ser requerides pel grup de treball per tal de comptar amb el seu assessorament.

7.3 S’atribueixen a la Comissió de valoració les funcions d’aplicar les bases reguladores de la convocatòria; analitzar, valorar i proposar respecte les ajudes amb caràcter excepcional, proposar la regulació tècnica de les ajudes del programa i fer el seguiment dels ajuts gestionats a efectes d’avaluació, així com d’adaptació o proposta de modificació normativa o de gestió.

7.4 La persona titular de la presidència de la Comissió de Valoració és responsable de signar cada una de les actes de proposta valorades i trametre-les a l’òrgan que ha d’emetre la resolució.

7.5 L’òrgan administratiu responsable de la convocatòria garantirà la paritat de gènere en la composició de la Comissió de Valoració si és tècnicament viable.

7.6 El règim de funcionament de la Comissió de Valoració, en tot el que no preveuen aquestes bases, s’ajusta a les normes aplicables als òrgans col·legiats.

 

–8 Justificació i règim de pagament

8.1 El compliment de la finalitat i l’aplicació dels ajuts s’han de justificar mitjançant les factures i els rebuts o els documents originals que acreditin que s’ha dut a terme la despesa per a la qual es va atorgar la prestació, d’acord amb el que estableix la resolució de concessió.

8.2 Aquests justificants han de correspondre al mateix exercici econòmic de la convocatòria, llevat del que pugui indicar la resolució de l’expedient, d’acord amb el caràcter pluriennal de la convocatòria.

8.3 En tot cas, la data límit de la justificació de la despesa serà d’un mes a comptar de la data de notificació de la resolució, en el cas de prestacions tècniques i de quatre mesos per a les prestacions relacionades amb l’adaptació o modificació de vehicles, o el que dicti la resolució d’atorgament. En el cas que la data de justificació màxima recaigui en l’exercici següent, aquesta anirà a càrrec del pressupost d’aquest exercici, condicionat a l’aprovació per part del Govern del compromís de despesa pluriennal.

8.4 Per a aquells productes de consum que no superin els 100 euros de cost per unitat, que comptin amb informe o prescripció mèdica i siguin informats positivament per l’Equip de Valoració i Orientació, serà suficient la presentació de l’original d’un comprovant de compra, que acreditarà la realització i la justificació de la despesa efectuada.

 

–9 Obligacions dels beneficiaris

Les persones beneficiàries dels ajuts han de facilitar tota la informació que els requereixin la Intervenció de la Generalitat, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents, d’acord amb la normativa vigent.

 

–10 Modificació, control, extinció i reintegrament

10.1 L’ens concedent pot revisar els ajuts concedits i modificar-ne la resolució de concessió en el cas d’alteració de les condicions o de l’obtenció concurrent d’altres ajuts i pot comprovar en qualsevol moment el compliment de les condicions que determinen l’accés a la prestació.

Igualment, abans que no es dicti la resolució definitiva, es podrà reduir parcialment o totalment l’import de la subvenció com a conseqüència de les restriccions que derivin del compliment dels objectius d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, d’acord amb l’article 92.2.g) bis del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, afegit per la Llei 2/2014, del 27 de gener.

10.2 Les persones beneficiàries dels ajuts o els i les membres de la unitat familiar o de convivència o les entitats col·laboradores i prestadores del servei estan obligats a comunicar a l’òrgan gestor que s’ha produït alguna de les causes d’extinció o suspensió previstes en la normativa reguladora de les subvencions.

10.3 Els perceptors i les perceptores de les prestacions han de reintegrar les quanties percebudes indegudament, si incorren en alguna de les causes d’extinció, invalidesa de la resolució de concessió o reintegrament previstes en la legislació de subvencions. El reintegrament es tramitarà d’acord amb el procediment que estableix l’article 100 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.

10.4 Es deixarà de percebre l’ajut des del moment en què no es compleixin tots els requisits establerts.

 

–11 Caràcter dels ajuts

11.1 Els ajuts del programa estan sotmesos al règim jurídic que regula les subvencions.

11.2 Els ajuts per a la mobilitat i el transport es considerarà rendiment subjecte a l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) i no exempt, per tenir la consideració de guany patrimonial. Això no obstant, la determinació de l’obligació de declarar de cada contribuent perceptor de l’ajut s’efectuarà conforme a les regles que estableix l’article 96 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels impostos sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni.

Pel que fa als ajuts per a l’autonomia personal i la comunicació, tenen la consideració de guany patrimonial, llevat dels ajuts següents, que queden exempts de gravamen: ulleres i lents de contacte i audiòfons. Això no obstant, la determinació de l’obligació de declarar de cada contribuent perceptor de l’ajut s’efectuarà conforme a les regles que estableix l’article 96 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels impostos sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni.

11.3 En tot el que no preveuen aquestes bases ni les convocatòries corresponents s’aplicarà el següent:

a) Pel que fa a l’objecte, els requisits i les incompatibilitats específics dels ajuts, el Decret 24/1998, de 4 de febrer, pel qual es regula el Programa d’ajuts d’atenció social a persones amb discapacitat.

b) Pel que fa a la tramitació administrativa general, la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, i la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

c) Pel que fa als actes de transcendència pressupostària, en particular el reintegrament, el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya.

 

–12 Tractament de dades

D’acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal (LOPD), les dades de caràcter personal dels sol·licitants seran tractades amb la finalitat de gestionar i tramitar aquesta convocatòria d’acord amb les principis de seguretat i confidencialitat que la normativa sobre protecció de dades estableix.

 

–13 Publicitat dels ajuts

Al final de l’exercici es donarà publicitat als ajuts atorgats mitjançant l’exposició en els taulers d’anuncis de la seu central del Departament de Benestar Social i Família i dels serveis territorials, d’acord amb el que preveu l’article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

 

–14 Tipologia dels ajuts

 

14.1 La tipologia, les condicions d’accés i les quanties màximes dels ajuts d’atenció social a persones amb discapacitat es detallen a continuació:

1. Ajuts per a mobilitat i transport.

1.1 Ajuts per a mobilitat.

1.1.1 Obtenció o reconversió del permís de conduir.

1.1.2 Adaptació de vehicle.

1.2 Ajuts per a transport per assistir a determinats serveis.

1.2.1 Atenció precoç.

1.2.2 Ensenyament reglat postobligatori i formació ocupacional en centres autoritzats per a l’alumnat més gran de 16 anys.

2. Ajuts per a l’autonomia personal i la comunicació.

 

14.2 Condicions d’accés i quanties màximes:

 

1. Ajuts per a mobilitat i transport.

Objectiu: tenen per objecte contribuir a cobrir les despeses ocasionades per la mobilitat i el transport, i proporcionar a les persones amb discapacitat els mitjans per augmentar la seva capacitat de desplaçament.

Aquest grup de productes els podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències.

Modalitats: ajuts per a mobilitat; ajuts per a transport per assistir a determinats serveis.

 

1.1 Ajuts per a mobilitat.

Definició: són ajuts destinats a persones que tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33%, amb mobilitat reduïda.

Modalitats: obtenció o reconversió del permís de conduir; adaptació de vehicle.

 

1.1.1 Obtenció o reconversió del permís de conduir.

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: cal que la persona beneficiària estigui afectada d’una discapacitat que li impedeixi la utilització dels transports públics col·lectius. Per mesurar aquesta circumstància cal que la persona beneficiària superi el barem de mobilitat que preveu el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre. En el cas de la prestació de reconversió del permís de conduir (codi 100), el concepte subvencionable correspon a les despeses corresponents a autoescola, i queden excloses les corresponents a impostos relacionats amb aquesta reconversió.

Import màxim:

Reconversió del permís de conduir (codi 100), 210,35 euros.

Obtenció del permís de conduir (codi 101), 450,76 euros.

 

1.1.2 Adaptació de vehicle.

Persones destinatàries i condicions d’accés: cal que la persona beneficiària superi el barem de mobilitat que preveu el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, o que no superin el barem de mobilitat però que requereixin adaptacions al vehicle d’acord amb les condicions restrictives del permís de conduir.

Caldrà que estigui en possessió del permís de conduir vigent.

Caldrà presentar la fitxa tècnica on consti la modificació tècnica del vehicle, d’acord amb les condicions restrictives del permís de conduir.

Les noves sol·licituds d’adaptacions per a un vehicle quan han transcorregut els cinc anys de la concessió de les anteriors es consideraran noves adaptacions i no substitucions.

Incompatibilitats: caldrà que s’acrediti que han transcorregut cinc anys per a la concessió d’una nova prestació, segons el Decret 24/1998, des de la data d’adaptació del vehicle, o que s’ha produït un sinistre total.

Import màxim:

Import màxim per al conjunt de conceptes per a persones que superin el barem de mobilitat, 3.000,00 euros.

Import màxim per al conjunt de conceptes per a persones que no superin el barem de mobilitat, 1.000,00 euros.

Si les adaptacions de vehicles sol·licitades ja estan incorporades en el vehicle de segona mà, l’import subvencionable per a cada una d’elles serà del 70% de l’indicat en aquesta convocatòria.

Embragament o vehicle automàtic (codi 103), 1.300,00 euros.

Fre autoblocador (codi 104), 500,00 euros.

Accelerador mecànic (codi 105), 700,00 euros.

Inversor de pedal (codi 106), 300,00 euros.

Cinturó de seguretat de tipus arnés (codi 108), 100,00 euros.

Accelerador electrònic (vehicles amb coixí de seguretat) (codi 109), 1.600,00 euros.

Fre d’estacionament elèctric (codi 112), 1.100,00 euros.

Inversor de palanca de fre d’estacionament (codi 113), 720,00 euros.

Accelerador i fre per a persones amb tetraplegia (codi 114), 1.700,00 euros.

Suplement de pedals (codi 115), 180,00 euros.

Adaptació de volant (codi 116), 100,00 euros.

Inversor de llums (codi 117), 200,00 euros.

Telecomandament de funcions de conducció (codi 118), 960,00 euros.

Altres adaptacions de les accions per a la conducció (codi 119), 150,00 euros.

Funció: adaptacions individualitzades que facilitin o permetin dur a terme algunes accions necessàries per a la conducció.

Persones destinatàries: persones amb diferents discapacitats (física, auditiva, etc.) que necessiten adaptar el vehicle per a la conducció.

 

1.2 Ajuts per al transport per assistir a determinats serveis.

Definició: ajuts econòmics destinats a contribuir en les despeses ocasionades per la utilització de mitjans de transport individuals per a l’accés a serveis d’atenció precoç o ensenyament reglat postobligatori i formació ocupacional en centres autoritzats per a l’alumnat més gran de 16 anys.

Objectiu: cobrir les despeses ocasionades pel transport que possibilitin rebre els serveis esmentats a persones amb problemes greus de mobilitat.

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones amb problemes greus de mobilitat.

Aquest grup de productes no els podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències.

Per mesurar aquesta circumstància caldrà que la persona superi el barem de mobilitat que preveu el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, excepte en el cas de l’atenció precoç.

Modalitats: atenció precoç, ensenyament reglat post obligatori i formació ocupacional en centres autoritzats per a l’alumnat més gran de 16 anys.

 

1.2.1 Atenció precoç (codi 200).

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: famílies que hagin de desplaçar el nen o la nena per rebre el servei d’atenció precoç a un altre municipi i tinguin greus dificultats per utilitzar els mitjans de transport ordinaris, o dins el mateix municipi quan es tracti d’infants que depenen de forma continuada d’aparells tècnics imprescindibles per a les seves funcions vitals. El tractament d’atenció precoç haurà de tenir l’informe favorable del Servei de Valoració i Orientació i dur-se a terme en centres de la xarxa pública (propis o concertats).

Import màxim:

Màxim anual de 1.116,00 euros.

Màxim mensual de 93,00 euros.

 

1.2.2 Ensenyament reglat post obligatori i formació ocupacional en centres autoritzats per a l’alumnat més gran de 16 anys (codi 202).

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: alumnat més gran de 16 anys que cursen ensenyament reglat post obligatori i formació ocupacional en centres autoritzats que acreditin l’assistència al centre.

Incompatibilitats: el transport escolar de nivell preescolar i ensenyament obligatori es continuarà regint pel seu règim específic.

Màxim anual de 1.116,00 euros.

Màxim mensual de 93,00 euros.

Fent referència als dos tipus de transport, cal indicar que:

En cas de transport privat es pagarà a raó de 0,18 euros/km.

En cas de taxi es pagarà a raó de 3,00 euros/viatge.

En cas de transport públic col·lectiu es pagarà a raó de 0,850 euros/viatge.

 

2. Ajuts per a l’autonomia personal i la comunicació.

Definició: tot mitjà que, actuant com a intermediari entre la persona i l’entorn, possibiliti l’accés al nivell general de qualitat de vida.

També es considera ajut a la comunicació els ajuts d’intèrpret i guia intèrpret per a l’alumnat amb deficiència auditiva o auditiva i visual més gran de 16 anys que cursa ensenyament reglat post obligatori o formació ocupacional en centres autoritzats.

Objectiu: contribuir a cobrir les despeses d’adquisició dels ajuts tècnics que figuren en aquest annex.

Funció: segons la utilitat i la relació amb la discapacitat de la persona beneficiària.

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: caldrà que l’ajut estigui relacionat directament amb la causa de la discapacitat per la qual ha estat reconeguda la persona beneficiària. Els ajuts sol·licitats hauran d’estar en relació amb la capacitat intel·lectual i l’edat de la persona beneficiària.

Incompatibilitats: els ajuts del mateix tipus, excepte els d’intèrpret o guia intèrpret, no es podran tornar a concedir fins que hagin transcorregut quatre anys des de la darrera concessió. Aquest termini es podrà reduir d’acord amb les característiques i el tipus d’ajut, i també en el cas que la persona destinatària sigui menor de 18 anys i en els casos que s’especifiqui expressament un termini diferent.

El termini per tornar a concedir els ajuts serà de 4 anys a excepció de les ulleres i els audiòfons per a menors de 18 anys i també els arnesos de grues i els commutadors, que es podrà reduir a 2 anys.

No es podran concedir ajuts tècnics (a excepció d’aparells d’ús exclusivament personal i que estan determinats en aquest annex) a persones amb discapacitat ingressades en centres residencials propis o subvencionats perquè es considera que aquests aparells formen part dels elements necessaris per a l’atenció que ha de donar el centre.

El material fungible, com ara piles, bateries, pneumàtics, etc., no serà objecte de subvenció.

Modalitats: ajuts tècnics per a persones amb discapacitat visual, ajuts tècnics per a persones amb discapacitat auditiva i ajuts tècnics per a persones amb discapacitat física.

Subvenció màxima: import màxim de 3.500,00 euros, a excepció de les prestacions que detalla l’apartat 2.3 h) d’aquest annex.

Només en casos excepcionals justificats es podrà augmentar aquest import fins a la totalitat del cost.

 

2.1 Ajuts tècnics per a persones amb discapacitat visual.

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquests ajuts van dirigits a persones amb discapacitat visual igual o superior al 33%. Els productes amb els codis 300, 301, 308, 311, 317, 318, 325, 326 i 327 estan destinats a persones cegues o amb dèficit visual greu.

Aquest grup de productes els podran demanar també les persones amb discapacitat que viuen en residències.

 

Modalitats i subvencions màximes:

 

Màquina mecànica per escriure en Braille (codi 300), 575,00 euros.

Funció: escriure a màquina en sistema Braille.

 

Anotador parlant i accessoris (codi 301), 1.500,00 euros.

Funció: entrada de dades mitjançant sistema Braille o teclat QWERTY i sortida mitjançant veu.

 

Lupa TV (codi 303), 1.000,00 euros.

Funció: ampliar, il·luminar i contrastar el text o les imatges de llibres, documents o escrits.

 

Lupa amb llum (codi 304), 120,00 euros.

Lupa (codi 305), 55,00 euros.

Funció: veure imatges ampliades.

 

Faristol (codi 306), 100,00 euros.

Funció: subjectar el paper o els llibres per millorar-ne la posició a la vista.

 

Telescopi (codi 307), 75,00 euros.

Funció: apropar imatges a la vista.

 

Impressora Braille (codi 308), 600,00 euros.

Funció: imprimir en braille.

 

Persones destinatàries: persones cegues.

 

 

Programa de magnificació de caràcters (codi 310), 600,00 euros.

Funció: programa d’ordinador que permet ampliar les imatges normals que surten per la pantalla.

 

Reproductor DAISY (codi 311), 240,00 euros.

Funció: reproduir i gravar la veu.

 

Ulleres o lents de contacte (codi 312), 420,00 euros.

Funció: correcció o millora del dèficit visual.

 

Llum flexo (codi 314), 150,00 euros.

Funció: llum amb bombeta de llum controlada. El flexo permet d’ajustar la direcció i la distància de la llum.

 

Mesurador de glucèmia amb veu (codi 315), 50,00 euros.

Funció: eina per al control de la glucèmia. El resultat és emès en veu.

 

Filtres (codi 316), 150,00 euros.

Funció: controla l’espectre lumínic.

 

Programa per utilitzar l’escàner OCR (codi 317), 200,00 euros.

Funció: escaneja el text escrit, per tal de ser llegit amb revisor de pantalla.

 

Programa per utilitzar el Windows amb síntesi de veu o revisor de pantalla per a PC (codi 318), 400,00 euros.

Funció: mitjançant una síntesi de veu descriu el contingut de la pantalla.

 

Línia Braille (codi 320), 1.900,00 euros.

Funció: reconèixer per sistema Braille els textos que són en la pantalla de l’ordinador.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquests ajuts van dirigits a persones sordcegues.

 

 

Telèfon mòbil amb veu (codi 322), 350,00 euros.

Funció: ajut per a la comunicació amb sortida de veu sintètica.

 

Lupa electrònica portàtil (codi 323), 560,00 euros.

Funció: llegir qualsevol text dins i fora de l’habitatge.

 

Telemicroscopi (codi 324), 440,00 euros.

Funció: permetre enfocar imatges que poden ser a diferents distàncies i apropar-les a la vista.

 

Lector d’etiquetes parlant (codi 325), 200,00 euros.

Funció: gravar etiquetes i reproduir amb veu el missatge escrit per reconèixer l’objecte.

 

Detector de colors (codi 326), 125,00 euros.

Funció: informa amb veu dels colors dels objectes.

 

GPS amb veu (codi 327), 275,00 euros.

Funció: informa amb veu de la localització de la persona.

 

Persones destinatàries: persones amb dèficit visual.

 

 

Comunicador per a persones sord cegues (codi 328), 2.195,00 euros

Funció: possibilitar la comunicació presencial a les persones sordcegues, a través del intercanvi d’informació textual entre el codi Braille i el llenguatge alfabètic escrit.

 

Persones destinatàries: persones sordcegues.

 

2.2 Ajuts tècnics per a persones amb discapacitat auditiva.

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquests ajuts van adreçats a persones amb una discapacitat auditiva que els permet assolir un grau de discapacitat igual o superior al 33%.

Les ajudes tècniques referides a adaptacions per a domicili no les podran demanar les persones que viuen en residències.

 

Modalitats i subvencions màximes:

 

Dispositiu telefònic de text o videotelèfon (codi 400), 360,61 euros.

Funció: permet una conversa textual o mitjançant la imatge simultània entre les parts emissora i receptora de les mateixes característiques.

 

Adaptació de l’habitatge.

Telèfon fix adaptat amb amplificació i/o bobina (codi 403), 120,00 euros.

Despertador (codi 404), 100,00 euros.

Avisador de telèfon (codi 405), 70,00 euros.

Avisador de porta (codi 406), 85,00 euros.

Transmissor vigilabebès (codi 407), 140,00 euros.

Funció: canviar el so normal d’aquests aparells per senyals lluminosos o vibratoris.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquests ajuts van dirigits a dèficits auditius molt greus.

 

 

Audiòfons:

Un audiòfon (codi 408), 920,00 euros.

Dos audiòfons (codi 409), 1.840,00 euros.

Funció: millorar o corregir el dèficit auditiu.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquests ajuts van dirigits a persones amb discapacitat auditiva que tinguin la prescripció facultativa corresponent. Infants i adolescents fins als 16 anys amb dèficit auditiu inferior o igual a 160 db SDNA (suma de db en els nivells d’audició 500, 1.000, 2.000 i 3.000) en la pitjor de les oïdes i amb trastorns de llenguatge i/o dèficit visual i/o dèficit psíquic, i que per aquestes deficiències assoleixin un grau de discapacitat igual o superior al 33%. Més grans de 16 anys amb un grau de discapacitat igual o superior al 33% per discapacitat auditiva. Més grans de 16 anys amb discapacitat auditiva i dèficit visual i/o dèficit psíquic que conjuntament arribin a un grau de discapacitat igual o superior al 33%.

 

 

Equip de comunicació FM (codi 410), 800,00 euros.

Funció: millorar el rendiment de l’audiòfon en situacions de distància entre la persona que parla i la que escolta, traient els sorolls ambientals.

 

Amplificador del so ambiental (codi 413), 150,00 euros.

Funció: amplifica i fa més nítids els sons en una superfície d’uns 80 m².

 

Anell inductiu per a mòbils (codi 414), 65,00 euros.

Funció: augmenta el volum i la claredat de la veu, que es transmet directament a l’audiòfon.

 

Persones destinatàries: persones amb dèficit auditiu usuàries d’audiòfon.

 

 

Receptor de senyals acústics (codi 415), 140,00 euros.

Funció: petit aparell portàtil que rep el senyal dels diferents transmissors instal·lats (telèfon, porta, plor del bebè o alarmes) i les converteix en diferents tipus de vibració o llum per diferenciar-les. Persones destinatàries: persones amb discapacitat auditiva.

 

Amplificador portàtil per adaptar al telèfon (codi 416), 60,00 euros.

Funció: graduar el volum de l’auricular de qualsevol aparell telefònic.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquest ajut va dirigit a persones amb restes auditives i que mitjançant aquest aparell poden mantenir una conversa telefònica.

 

 

Auricular amplificador per a TV i àudio (codi 418), 200,00 euros.

Funció: amplia el so, sense perjudicar persones properes.

 

Persones destinatàries: persones amb dèficit auditiu.

 

 

Collar anell amplificador (codi 419), 230,00 euros.

Funció: amplifica i fa arribar el so de l’altaveu a l’audiòfon directament.

 

Persones destinatàries: persones usuàries d’audiòfons.

 

 

Avisadors d’alarmes contraincendis (codi 429 ), 175,00 euros

 

Persones destinatàries: persones amb dèficit auditiu.

 

 

Ajuda per a intèrpret per a persones sordes i persones sord cegues o ajuda per a cursos de lectura labial i cursos de llenguatge de signes (codi 999), 8,00 euros/hora per un import màxim anual de 1.168,00 euros.

 

2.3 Ajuts tècnics per a persones amb discapacitat física.

 

Modalitats i subvencions màximes:

 

a) Dormitori.

Aquest grup de productes no els podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències.

 

Llit articulat (codi 501), 400,00 euros.

Funció: fer canvis posturals al llit.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones afectades a les quatre extremitats que tinguin dificultats per fer canvis posturals al llit i transferències.

 

 

Carro elevador de llit (codi 502), 600,00 euros.

Funció: aixecar el llit a una alçada funcional per poder fer les tasques bàsiques d’atenció personal.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: està adreçat a aquelles persones que necessiten una atenció especial d’una altra persona al llit en activitats com ara vestir-se, canvi de bolquers, etc.

 

 

Matalàs o sobrematalàs antiescares (codi 503), 400,00 euros.

Funció: evitar úlceres per decúbit.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones que per elles mateixes no poden fer canvis posturals al llit.

 

 

Baranes de llit (codi 504), 156,26 euros.

Funció: evitar la caiguda del llit i facilitar la mobilitat.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones que a causa de la seva discapacitat tenen risc de caure del llit.

 

 

Respatller de llit ajustable (codi 506), 35,00 euros.

Funció: accessori de llit que permet modificar la posició de l’esquena des d’un angle de 35º fins a la sedestació.

 

Persones destinatàries: persones que per deficiències orgàniques no toleren el decúbit.

 

 

Barra lateral de llit (codi 507), 80,00 euros.

 

b) Higiene personal i activitats de la vida diària.

Aquest grup de productes no els podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències, a excepció del codi 547, estris per a activitats de la vida diària.

 

Adaptació de banyera, dutxa i inodor:

 

Fusta de banyera (codi 530), 30,00 euros.

Funció: dutxar-se assegut. Facilita l’entrada i sortida de la banyera.

 

Cadira de dutxa (codi 531), 80,00 euros

Funció: dutxar-se assegut.

 

Seient giratori de banyera (codi 532), 120,00 euros.

Funció: dutxar-se assegut.

 

Facilita l’entrada i sortida de la banyera.

 

Seient elevador de banyera (codi 533), 650,00 euros.

Funció: permet l’elevació i el descens de la persona dins la banyera.

 

Barres de paret (codi 534), 90,15 euros.

Funció: donar suport i seguretat en l’entrada i sortida de la banyera i durant l’activitat del bany o dutxa.

 

Cadira de dutxa i vàter (codi 535), 390,66 euros.

Funció: permet la utilització de l’inodor i la dutxa des de la mateixa cadira. Evita haver de fer transferències dintre la cambra de bany.

 

Seient abatible de dutxa (codi 536), 150,25 euros.

Funció: dutxar-se assegut.

 

Alçavàter (codi 537), 60,10 euros.

Funció: augmenta l’alçària de l’inodor per facilitar la transferència i el canvi postural de la bipedestació a sedestació.

 

Barra abatible (codi 538), 80,00 euros.

Funció: dóna suport per facilitar la incorporació.

 

Alça vàter amb reposabraços (codi 539), 80,00 euros.

Funció: augmenta l’alçada de l’inodor i juntament amb el reposabraços facilita els canvis posturals de bipedestació a sedestació.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquests ajuts van dirigits a aquelles persones que amb la seva utilització poden realitzar les tasques d’higiene personal sense l’ajut d’una altra persona o que en milloren substancialment l’autonomia i seguretat.

 

 

Plataforma abatible de dutxa (codi 540), 700,00 euros.

Funció: dutxar-se estirat. Facilita a la persona assistent ajudar la persona perquè es quedi a una alçada funcional.

 

Hamaca de banyera (infants) (codi 542), 640,00 euros.

Funció: mantenir l’infant de manera segura durant l’activitat del bany.

 

Reductor de seient amb subjeccions (infants) (codi 543), 240,00 euros.

Funció: mantenir assegut l’infant tot sol al vàter.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquests ajuts estan dirigis a aquelles persones que necessiten una altra persona per a les tasques d’higiene personal.

 

 

Vàter bidet (codi 544), 420,71 euros.

Funció: rentatge i assecatge de la zona anal i perianal en accionar els comandaments.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquelles persones que no poden utilitzar les extremitats superiors en la higiene personal.

 

 

Estris per a activitats de la vida diària (codi 547), 40,00 euros per unitat.

Funció: permeten o faciliten la realització d’activitats com vestir-se, cura personal, menjar, cuinar, fer la neteja o activitats generals com obrir una aixeta, obrir amb clau, etc.

 

Persones destinatàries: persones amb afectació física que presenten alteracions en la mobilitat articular, la força, la sensibilitat o la coordinació dels moviments.

 

 

Cadira de dutxa i vàter basculant amb accessoris (codi 549), 1.000,00 euros.

Funció: permet la utilització de l’inodor i la dutxa des de la mateixa cadira. Evita haver de fer transferències dins la cambra de bany.

 

Persones destinatàries: persones amb poca estabilitat del tronc.

 

c) Transferències.

Aquest grup de productes no els podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències

 

Grua estàndard (codi 570), 800,00 euros.

Funció: aixeca i desplaça la persona amb discapacitat amb l’ajut d’una sola persona assistent.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: va dirigit a aquelles persones que necessiten una altra persona per fer transferències.

 

 

Trapezi (codi 571), 84,14 euros.

Funció: facilita la incorporació i la transferència.

 

Taula de transferències (codi 572), 54,09 euros.

Funció: facilita la transferència de seient a seient.

 

Disc giratori (codi 573), 60,10 euros.

Funció: facilita a la persona assistent fer la transferència de la persona amb discapacitat d’un seient a un altre.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: va dirigit a aquelles persones que amb la seva utilització poden fer transferències o incorporar-se de manera autònoma.

 

 

Plataforma de transferències (codi 574), 650,00 euros.

Funció: facilitar les transferències fent partícip l’usuari o usuària en l’activitat.

 

Persones destinatàries: persones que no siguin capaces de fer les transferències per si mateixes, però que amb ajuda puguin mantenir-se dretes per fer-les.

 

 

Arnès per a grua (codi 575), 150,00 euros. Periodicitat: 2 anys.

Funció: permet a la persona assistent subjectar i donar suport al cos de la persona usuària mentre utilitza la grua.

 

Persones destinatàries: persones a les quals cal assistir mitjançant l’ús de grues per fer les transferències i que tenen necessitats especials.

 

 

Disc giratori amb suport (codi 576), 300,00 euros.

Funció: facilita a la persona cuidadora la transferència d’un seient a un altre.

 

Persones destinatàries: persones que necessiten ajuda per fer les transferències.

 

 

Grua de bipedestació o de sostre (codi 577), 2.300,00 euros.

Funció: posar dempeus i traslladar la persona d’un seient a un altre. Facilita a la persona assistent fer amb comoditat algunes tasques com portar al lavabo, canviar bolquers, vestir, etc.

 

Persones destinatàries: persones que necessiten una altra persona per fer les transferències però amb poc esforç poden passar d’estirades a assegudes.

 

d) Mobilitat.

Aquest producte el podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències.

 

Motor propulsor per a cadira manual (codi 604), 800,00 euros.

Funció: facilitar la tasca del cuidador o cuidadora evitant l’esforç de portar la cadira de rodes.

 

Persones destinatàries: usuaris o usuàries de cadira de rodes més grans de 18 anys que no poden autopropulsar la cadira ni utilitzar una cadira de rodes de motor elèctric, o per a menors d’edat sempre que el pes del menor ho justifiqui.

 

e) Posicionament.

 

Respatller per a tetraplègics o amb problemes de posició (codi 622), 500,00 euros.

Funció: subjectar el tronc i millorar la postura o recolzar l’esquena si hi ha una deformitat.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: tetraplègics. Aquest producte el podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències.

 

 

Cadira d’interior de posicionament (codi 623), 1.000,00 euros.

Funció: cadira d’interior amb complements per aconseguir la sedestació estable.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: infants que no poden mantenir control cefàlic ni de tronc. Aquest producte no el podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències

 

 

Falca de posicionament (codi 624), 300,00 euros.

Funció: controlar el cos de la persona en posició prona.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: infants amb discapacitat motora greu que no poden fer canvis posturals de manera autònoma. Aquest producte el podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències.

 

 

Cadira d’interior amb taula (codi 626), 500,00 euros.

Funció: permetre mantenir l’infant assegut en una posició controlada.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: nens amb afectacions severes de conducta o de comportament.

 

f) Comunicació.

Aquest grup de productes els podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències.

Pel que fa al comunicador senzill i al comunicador de pantalla dinàmica i/o ortogràfic, l’equip tècnic del Departament dels ajuts atorgats a l’efecte de supervisar-los per facilitar-ne i maximitzar-ne l’aprofitament.

 

Faristol (codi 306), 100,00 euros.

Funció: subjectar el paper o els llibres per millorar-ne la posició a la vista.

 

Persones destinatàries: persones amb afectació en extremitats superiors, amb alteracions en la força, sensibilitat o coordinació dels moviments, que impedeixin subjectar un llibre. Persones amb poc control de tronc en sedestació. No es poden acostar a la taula per llegir, escriure, utilitzar un teclat, etc.

 

 

Adaptacions de l’ordinador:

 

Teclat amb cobertor (codi 654), 105,00 euros.

Funció: facilitar l’accés al teclat i evitar que es premin diverses tecles de forma involuntària.

 

Adaptador d’USB per a commutadors (codi 655), 60,00 euros.

Funció: permet utilitzar i activar els commutadors.

 

Ratolí alternatiu (codi 656), 340,00 euros.

Funció: permet controlar els moviments del cursor en la pantalla mitjançant ratolins diferents de l’habitual, per exemple un multiratolí amb cinc commutadors, un ratolí de bola (trackball), un ratolí de botó (joystick), un ratolí facial.

 

Programa d’accés alternatiu a l’ordinador (codi 658), 400,00 euros.

Funció: permet, gràcies al seu programari transparent, executar programes estàndard d’ordinador sense utilitzar el teclat ni el ratolí.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquests ajuts en general van dirigits a aquelles persones que a causa de la seva discapacitat a les dues extremitats superiors tenen dificultats per utilitzar el teclat i el ratolí habituals i requereixen poder escriure i comunicar-se de forma alternativa.

 

 

Reconeixement de veu (codi 659), 100,00 euros.

Funció: és un programari que permet l’accés a l’ordinador mitjançant la veu.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones amb qualitat de veu suficient que no poden accedir al teclat de l’ordinador. Persones que han adquirit la lectura i tenen un accés lent a l’ordinador.

 

 

Programa de símbols i/o text per a la comunicació amb síntesi de veu (codi 662), 480,00 euros.

Funció: permet dissenyar diferents pantalles de comunicació amb símbols, lletres o paraules. Les persones usuàries poden seleccionar ítems per dir una frase. Té sortida de veu sintètica i gravada (digital).

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones amb dificultats de comunicació oral.

 

 

Instruments per a l’accés:

 

Licorni (codi 665), 80,00 euros.

Funció: permet fer diferents activitats amb el moviment de cap, segons l’accessori de la punta: senyalar, teclejar, passar pàgines, etc.

 

Commutador (codi 666), 140,00 euros.

Funció: permet que persones amb dificultat motriu puguin controlar ajuts tècnics (joguines, ordinador, comunicador, girapàgines, etc.).

Màxim 4 unitats. Cada 2 anys.

 

Lector de llibres electrònics adaptat (codi 669), 200,00 euros.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquelles persones que només mitjançant aquest aparell poden llegir un llibre.

 

 

Comunicador senzill (de caselles o botons) (codi 670), 800,00 euros.

Funció: permet gravar paraules o frases i reproduir-les prement directament la casella o mitjançant un commutador (fins a vint missatges).

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquelles persones que no tenen llenguatge oral i només poden accedir a la comunicació bàsica per aquest mitjà. Caldrà adjuntar un informe justificant la idoneïtat de la petició realitzat per algun dels professionals següents logopeda, psicòleg/loga, psicopedagog/goga, terapeuta ocupacional o persona responsable de l’àrea de comunicació en el cas de les persones que es troben en centre de dia o residència, d’acord amb el model de l’annex 2 d’aquesta Ordre, que serà avaluat per la Unitat de Tècniques Augmentatives de Comunicació del Sírius, o bé un dictamen de la pròpia Utac-Sírius.

 

 

Comunicador de pantalla dinàmica i/o ortogràfic: ordinador portàtil o tauleta amb programari específic de comunicació (codi 671), 3.000,00 euros.

Funció: produir missatges amb veu digital o sintètica.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones amb afectació greu de la parla però amb capacitat comunicativa suficient. Caldrà adjuntar un informe justificant la idoneïtat de la petició realitzat per algun dels professionals següents logopeda, psicòleg/loga, psicopedagog/goga, terapeuta ocupacional o persona responsable de l’àrea de comunicació en el cas de les persones que es troben en centre de dia o residència, d’acord amb el model de l’annex 2 d’aquesta Ordre, que serà avaluat per la Unitat de Tècniques Augmentatives de Comunicació del Sírius, o bé un dictamen de la pròpia Utac-Sírius.

 

 

Sistema de muntatge a la cadira (codi 672), 500,00 euros.

Funció: permet que persones que es desplacen en cadira de rodes i han d’utilitzar ajuts tècnics puguin tenir l’aparell al seu abast.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: usuaris o usuàries de cadira de rodes que utilitzen un comunicador, i si és el cas un sistema d’accés (commutadors).

 

 

Amplificador de la parla (codi 673), 60,00 euros.

Funció: amplia el volum de la veu.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones amb afectació en la capacitat fonadora que només poden xiuxiuejar.

 

 

Avisador (codi 674), 60,00 euros.

Funció: fer arribar un so o un missatge amb veu digital.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones amb greu discapacitat motora que necessiten poder avisar a certa distancia. Infants en les primeres etapes d’utilitzar sistemes augmentatius de comunicació. Persones adultes que necessiten cridar l’atenció dels seus cuidadors o cuidadores.

 

 

Teclat alternatiu (codi 675), 400,00 euros.

Funció: teclats diferents del convencional en mida i/o distribució o sense fil per utilitzar un ordinador.

 

Persones destinatàries: persones amb deficiència en les funcions manipulatives que dificulten l’acció de teclejar en un teclat estàndard però ho poden fer en un teclat personalitzat.

 

 

Telèfon adaptat (codi 676), 115,00 euros.

Funció: telèfons fixos o mòbils amb diferents característiques i funcions com botons grans, accés mitjançant un commutador o un sistema de control d’entorn, marcació per veu, trucada d’emergència, mans lliures, etc.

 

Persones destinatàries: persones que a causa de la seva discapacitat en les dues extremitats superiors, no poden utilitzar els telèfons convencionals.

 

 

Altres sistemes d’accés a l’ordinador o comunicador (codi 677) 3.200,00 euros

Funció: Permeten l’accés a l’ordinador quan els altres sistemes d’accés no funcionen. Com a exemple es pot citar l’accés a traves de la mirada.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés. Usuàries d’ordinador o comunicador amb discapacitat motriu molt greu. Tetraplegia.

La seva sol·licitud requereix de forma imprescindible l’avaluació a la Unitat de Tècniques Augmentatives de Comunicació del Sírius, que emetran un informe.

 

 

Braç de suport pel posicionament de perifèrics (codi 678), 150,00 euros per unitat (màxim de 2 unitats).

Funció: permetre posicionar els perifèrics (commutadors, ratolins...) en la ubicació que permeti un ús més funcional per a cada usuari.

 

Persones Destinatàries: persones que degut a la seva limitació en la mobilitat, requereixen posicionament personalitzat dels elements perifèrics d’accés a dispositius electrònics (comunicadors, ordinadors, joguines, cadires de rodes elèctriques...).

 

g) Accessibilitat.

Definició: són elements que s’instal·len sense grans actuacions a l’edifici, ja que aquestes actuacions les preveu un altre programa.

Aquest grup de productes no els podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències

 

Cadira per pujar i baixar escales (amb dues persones) (codi 708), 300,00 euros.

Funció: facilitar a les persones assistents la tasca de fer pujar i baixar escales a les persones assegudes a una cadira.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones que no poden pujar i baixar escales.

 

 

Rampes manuals portàtils (codi 709), 450,00 euros.

Funció: superar petits desnivells en una cadira de rodes manual o elèctrica o un cotxet d’infant amb l’ajut d’un o una assistent.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquelles persones que van en cadira de rodes i que les necessiten per superar desnivells.

 

 

Aparell per pujar escales portàtil (codi 710), 3.005,06 euros.

Funció: fa pujar i baixar una persona o una cadira de rodes manual per les escales amb l’ajut d’un o una assistent.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquelles persones de més de 15 kg de pes, que superin el barem de mobilitat que preveu el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, i que tinguin barreres arquitectòniques insalvables i sense ascensor en l’accés o a l’interior del seu domicili.

 

 

Automatisme de portes (codi 711), 721,21 euros.

Funció: obertura i tancament de portes mitjançant un comandament.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones amb cadira de rodes o amb greu discapacitat motora que per entrar o sortir de l’aparcament o del seu domicili necessiten un automatisme per obrir la porta.

 

h) Vehicle.

Accés i posicionament al vehicle.

Aquest grup de productes no els podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències

Ajuts per a la transferència de la persona junt amb la seva cadira de rodes.

 

Plataforma per a furgoneta o transformació de carrosseria o seient de vehicle adaptable a xassís de cadira de rodes (codi 740), 4.000,00 euros.

Funció: fer pujar i baixar qualsevol tipus de cadira de rodes de forma autònoma d’una furgoneta o sense esforç per part de la persona assistent.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones que utilitzen cadira de rodes i que amb aquest mitjà poden accedir a la furgoneta i viatjar assegudes a la mateixa cadira.

 

 

Ajuts per a la subjecció de la cadira i la persona al terra del vehicle.

Ancoratges (furgoneta) (codi 741), 570,96 euros.

Funció: fixa la cadira i subjecta la persona per viatjar de forma segura en una furgoneta.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones que van amb cadira de rodes i que necessiten viatjar en furgoneta assegudes a la mateixa cadira.

 

 

Ajuts per a la transferència de la persona.

Grua de persona (codi 742), 1.500,00 euros.

Funció: facilita les tasques de posar i treure la persona del cotxe.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: usuaris o usuàries amb cadira de rodes.

 

Base giratòria per al seient del vehicle (codi 744), 700,00 euros.

Funció: gira el seient del vehicle per facilitar-ne l’entrada i sortida.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones que necessiten un o una assistent per fer transferències.

 

 

Rampa manual fixa al terra de la furgoneta (codi 745), 1.600,00 euros.

Funció: rampa que es desplega i recull manualment, fixada al terra de la furgoneta per facilitar l’accés d’una persona en cadira de rodes.

 

Persones destinatàries: persones que van en cadira de rodes i que amb aquest mitjà poden accedir a la furgoneta.

 

 

Seient de vehicle adaptat amb subjeccions (codi 746), 1.000,00 euros

Funció: permet a infants i joves anar al seu vehicle ben posicionats i amb seguretat segons la normativa de trànsit.

 

Persones destinatàries: infants i joves que no poden mantenir control cefàlic o estabilitat de tronc o per a infants amb alteracions severes de conducta o comportament.

 

 

Ajuts per a la transferència de la cadira.

Grua de cadira de rodes (codi 747), 2.400,00 euros.

Funció: facilita les tasques de posar i treure la cadira del cotxe.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: usuaris o usuàries en cadira de rodes.

 

 

Base giratòria amb elevació (codi 748), 3.000,00 euros.

Funció: facilita les tasques de posar i treure la persona del cotxe.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: usuaris o usuàries en cadira de rodes.

 

 

Cinturó de seguretat tipus arnés (codi 108), 100,00 euros.

Funció: subjecta la persona amb la finalitat de garantir la seva seguretat dins del vehicle.

 

Persones destinatàries: persones amb poca estabilitat en la posició de sedestació.

 

i) Altres.

Aquest grup de productes no els podran demanar les persones amb discapacitat que viuen en residències amb l’excepció dels codis 765 Protector de cap i el 766 Laringòfon.

 

Politges (codi 762), 180,30 euros.

Funció: ajuda al manteniment de la mobilitat en les extremitats superiors.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones que necessitin fer exercicis de manteniment per no perdre la mobilitat en les extremitats superiors.

 

 

Passamans (codi 764), 60,10 euros/metre.

Funció: dóna suport en la marxa.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: persones amb inestabilitat a la marxa o que necessitin recolzar-se per pujar i baixar escales.

 

 

Protector de cap (codi 765), 180,30 euros.

Funció: serveix per protegir el cap en possibles caigudes.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquelles persones que tenen riscos de caigudes incontrolades a causa de la seva discapacitat.

 

 

Laringòfon o mans lliures per a pròtesi fonatoria (codi 766), 400,00 euros.

Funció: dispositiu electromecànic que permet amplificar i articular les paraules mitjançant vibracions. El mans lliures permet parlar sense utilitzar les mans.

 

Persones destinatàries i condicions específiques d’accés: aquelles persones a les quals s’ha practicat una laringectomia.

 

 

Sistema de control d’entorn (codi 768) 770,00 euros

Funció: Control alternatiu a través d’un comandament adaptat, de diversos elements de la llar, com per exemple la televisió, altres aparells que funcionin amb un comandament a distancia, l’enllumenat, electrodomèstics, persianes, portes, joguines, etc... A més del comandament, el sistema pot requerir diversos receptors i instal·lació. És imprescindible adjuntar un escrit realitzat per la persona beneficiaria o la seva família, descrivint les característiques del sistema i les funcions a las que permetrà accedir.

 

Persones destinatàries: Persones que a causa de la seva afectació a les dues extremitats superiors, no poden accionar aquests elements necessaris per la seva autonomia de forma habitual.

 

 

Taula adaptada(codi 770), 400,00 euros.

Funció: permet ajustar la taula a les necessitats de la persona.

 

Persones destinatàries: usuaris o usuàries amb problemes de sedestació.

 

 

Annex 2

Model d’informe d’idoneïtat per a comunicador de pantalla dinàmica i/o ortogràfic (671) (Extensió màxima de 2 pàgines)

 

–1 Breu descripció de la persona sol·licitant i les seves competències comunicatives

Nom:

Primer cognom:

Segon cognom:

Sexe:

Data de naixement:

Diagnòstic:

Característiques principals: (expliciteu específicament les necessitats, habilitats i limitacions de la persona que justifiquen la sol·licitud d’un comunicador).

Productes de suport per a la comunicació (plafons, llibretetes, comunicadors, sistema de símbols, forma d’accés, volum de vocabulari aproximat...) que utilitza en l’actualitat.

Competències comunicatives que mostra amb aquests productes de suport (funcions del llenguatge, nombre d’elements en les produccions, iniciativa comunicativa, contextos en que els utilitza...).

Centre/s on és atès (escola, taller ocupacional residència, centre de rehabilitació...), si és el cas.

 

–2 Descripció del comunicador d’alta autonomia que es sol·licita

 

–3 Avaluació realitzada de l’ús del producte de suport que es sol·licita i seguiment previst

Productes de suport per a la comunicació que s’han utilitzat en l’avaluació (maquinari i programari).

Breu descripció de l’avaluació realitzada (procediments, durada, context/os, professionals implicats/des...).

Conclusions de l’avaluació (grau de funcionalitat de la solució avaluada i competència del/de la usuari/ària en el seu ús).

Breu descripció del seguiment previst.


–4 Signatura

Professional/s responsable/s (nom, professió, centre, telèfon, correu electrònic i signatura).

Nota: El Departament de Benestar Social i Família es reserva el dret de fer un seguiment de l’ús de les ajudes concedides.


Amunt