Accés al contingut Accés al menú de la secció
DOGC  > Resultats i fitxa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
Dades del document
  • Tipus de document Llei

  • Data del document 30/03/1988

  • Número del document 006/1988

  • Número de control 88104040

  • Organisme emissor Departament de la Presidència

Dades del DOGC
  • Número 978

  • Data 15/04/1988

  • Secció DISPOSICIONS

  • Pàgina 1532

Portal Jurídic de Catalunya
Correccions d'errades
Descriptors relacionats
Lupa
Accedeix a la cerca

LLEI 6/1988, de 30 de març, forestal de Catalunya

En aquest text s'han introduït les correccions d'errades publicades en el
 EL PRESIDENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA                  
                                                              
   Sia  notori  a  tots  els  ciutadans  que  el Parlament de 
 Catalunya  ha  aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el 
 que  estableix  l'article  33.2  de  l'Estatut  d'Autonomia, 
 promulgo la següent                                          
                                                              
 LLEI                                                         
                                                              
   Les  particularitats  de  la  silvicultura a Catalunya fan 
 aconsellable  l'exercici de les competències que, en el marc 
 del  que  disposen  els articles 148 i 149 de la Constitució 
 Espanyola,  reconeix  a  la  Generalitat  l'article  9.10 de 
 l'Estatut  d'Autonomia,  a  fi  que,  bo  i  respectant   la 
 legislació bàsica de l'Estat, aquest important sector agrari 
 es   beneficiï   d'una   regulació   adient   amb   la  seva 
 especificitat en el territori català. Amb aquesta finalitat, 
 la nova legislació autonòmica atén diversos àmbits normatius 
 sobre els quals ha semblat oportú dictar normes específiques 
 per  a  una  millor  ordenació   dels   terrenys   forestals 
 mitjançant criteris apropats a la realitat forestal catalana 
 i a la seva problemàtica actual, no solament en els aspectes 
 econòmics  i  productius,  sinó  també en els conservadors i 
 socials.
                                                              
   En la Llei que ara s'aprova, té una importància particular 
 el  Títol  II,  relatiu  a  la  política  forestal,  el qual 
 estableix els eixos que en determinen les línies fonamentals 
 i  els instruments de realització pràctica. Cal destacar, en 
 aquest  sentit, a més de la significació que tenen els Plans 
 que  s'hi  estableixen per desenvolupar la política forestal 
 de  la  Generalitat,  la   transcendència   que,   quant   a 
 l'efectivitat d'aquesta política, es concedeix a l'ordenació 
 dels  terrenys  forestals d'utilitat pública i protectors, i 
 també  a  la  reglamentació  de  la  gestió  dels   terrenys 
 forestals  de  propietat  privada, la qual es  vol  promoure 
 i   fomentar   instituint   un   òrgan   desconcentrat    de 
 l'Administració forestal que, amb la deguda participació del 
 sector afectat, exerceixi les funcions que se li atribueixen 
 legalment.  Amb  aquest  nou  ens  que la Llei crea, es vol, 
 d'una  banda,  incrementar  la presència dels interessats en 
 l'adopció  de  les  decisions  que  els  poden afectar i, de 
 l'altra,  apropar la nostra legislació a d'altres d'europees 
 que  s'inspiren  en  la  idea  de  l'eficàcia d'una confiada 
 col·laboració  entre   l'Administració   i   els   operadors 
 econòmics i socials del sector forestal, de la qual es poden 
 esperar resultats profitosos a Catalunya.
                                                              
   El  Títol III de la Llei, que es refereix a la conservació 
 dels  terrenys  forestals,  conté, a més de les disposicions 
 generals  corresponents  en aquesta matèria i de les mesures 
 que  es  consideren  com  a  més  adequades per a l'execució 
 d'aquestes,  una  àmplia  normativa  sobre  la  prevenció de 
 plagues  i  d'incendis   forestals   i   una   reglamentació 
 innovadora  sobre  les  zones  forestals  que,   per   llurs 
 característiques  o circumstàncies, requereixen una actuació 
 urgent  de l'Administració per a assegurar-ne la conservació 
 i  la  restauració.  Pel  que  fa  a la prevenció d'incendis 
 forestals,  hom  ha  cregut  oportú  aprofitar la formulació 
 d'aquest  text  legal  per  a reglamentar les Agrupacions de 
 Defensa  Forestal,  a  les  quals  es  reconeix personalitat 
 jurídica  plena  per  a  facilitar  la  tasca important que, 
 en    col·laboració    amb    l'Administració    autonòmica, 
 l'Administració  local  i els particulars, hom els atribueix 
 en  aquest  àmbit normatiu de la Llei. D'altra banda, amb la 
 introducció  de la figura de la Zona d'Actuació Urgent en el 
 nostre  dret forestal, es pretén, amb unes previsions legals 
 que  semblen  mesurades  i oportunes, restaurar els terrenys 
 forestals  en  perill  de  degradació  i  fins  i   tot   de 
 desaparició, concedint a l'Administració forestal,  amb  les 
 garanties degudes, la possibilitat de decidir i, si s'escau, 
 executar  les  mesures  necessàries  per  a  evitar  aquells 
 riscs.
                                                              
   Una  part  important  de   la   Llei   es   refereix   als 
 aprofitaments  forestals, als quals es dedica el Títol IV de 
 la nova  disposició. En aquest àmbit normatiu, que s'inspira 
 en  el  principi  de  conservació  i  millora  de les masses 
 forestals,  es dedica una atenció especial als aprofitaments 
 de  fustes,  llenyes  i  escorces,  per  tal com són aquests 
 -d'altra  banda,  els  més importants econòmicament- els que 
 poden  afectar  més  directament  l'efectivitat  dels   dits 
 principis.   Cal  significar  que,  pel  que  fa  a  aquests 
 aprofitaments, la normativa que s'estableix diferencia entre 
 els  aprofitaments a realitzar damunt terrenys forestals que 
 disposen  de  Plans dasocràtics de gestió i els que es poden 
 realitzar  sobre  els terrenys que no en disposen, tenint en 
 compte  que la redacció dels dits Plans -que, d'altra banda, 
 hom  vol promoure amb aquesta Llei- i llur correcta execució 
 es  consideren  com  uns instruments particularment eficaços 
 per  a  dur  a  terme la política forestal que, en aplicació 
 dels preceptes legals, estableix l'Administració.
                                                              
   La  millora  tècnica  de  la producció forestal és objecte 
 d'atenció en el Títol V de la Llei, el qual, en aquest àmbit 
 normatiu,  es refereix a les mesures de foment més adequades 
 i  assenyala  els  beneficis  que  es  poden  concedir   per 
 aconseguir   aquesta   millora;   així   mateix,   fixa  les 
 característiques que han de reunir les empreses d'explotació 
 forestal,  sense   oblidar   l'important   aspecte   de   la 
 investigació  i  de  la  formació  professional  en  matèria 
 forestal.  Cal  remarcar,  en aquest apartat, que la Llei ha 
 volgut  institucionalitzar  la Taula Intersectorial Forestal 
 atribuint-li,  com  a òrgan d'àmplia  representació, tasques 
 ben  significatives  quant a la participació en l'elaboració 
 de  la política forestal i quant a la promoció de la millora 
 tècnica  de la producció forestal i de la comercialització i 
 la transformació industrial d'aquesta.
                                                              
   El  Títol  VI  de  la  Llei   conté   disposicions   sobre 
 infraccions  i  sancions,  tal  com  és  habitual  en textos 
 legislatius com aquests que es clouen, en general, a part de 
 les  disposicions  addicionals,   transitòries   i   finals, 
 dedicant llur atenció a aquest àmbit normatiu. Cal precisar, 
 però,  que si una llei d'aquesta mena no es pot estalviar de 
 dictar    alguns    preceptes    tendents   a   assegurar-ne 
 específicament  l'efectivitat, en l'esperit de la disposició 
 legal  que  ara  s'aprova,  compta,  sobretot,  el  desig de 
 promoure  l'activitat  forestal  a  Catalunya,  i  que és en 
 aquest  sentit que es preveuen, com es manifesta al llarg de 
 tot l'articulat de la Llei, múltiples mesures, en la creença 
 i  en  la  consideració  que,  en  matèria   forestal,   les 
 actuacions  administratives  de  foment  són, si més no, tan 
 importants com les de policia.
                                                              
 Títol I                                                      
 Disposicions Generals                                        
                                                              
 Capítol I                                                    
 Finalitat i àmbit d'aplicació                                
                                                              
 Article 1                                                    
 1.1 Aquesta Llei té per finalitat establir l'ordenament dels 
 terrenys   forestals   de   Catalunya  per  assegurar-ne  la 
 conservació  i  garantir  la producció de primeres matèries, 
 aprofitar  adequadament  els  recursos naturals renovables i 
 mantenir  les  condicions  que  permeten  un  ús recreatiu i 
 cultural d'aquests terrenys.
 1.2 Són objectius d'aquesta Llei:                            
   a) Promoure i millorar  de  manera  sostinguda  la  funció 
 sòcio-econòmica  de les masses forestals, fent-la compatible 
 amb la protecció del medi físic.
   b) Evitar la disminució de la superfície forestal existent 
 i afavorir-ne l'ampliació per a aturar el desenvolupament de 
 processos d'erosió, garantir l'assentament  hidrològic  dels 
 terrenys de muntanya i  reduir  els  dèficits  existents  en 
 recursos forestals.
   c) Promoure una silvicultura adequada i les activitats  de 
 primera  transformació  dels productes del bosc fomentant la 
 creació  local d'ocupació, principalment en les comarques de 
 muntanya  i  en les zones de vocació forestal, i millorar la 
 rendibilitat de les masses boscoses.
   d) Millorar la gestió dels  aprofitaments  silvo-pastorals 
 mitjançant  accions  d'assessorament,  suport  i  tutela  de 
 l'Administració forestal.
   e) Introduir criteris de manteniment i d'increment de  les 
 àrees  forestals existents en l'ordenació territorial, en el 
 planejament  urbanístic  i  en  la  política   d'estructures 
 agràries.
   f) Fomentar la col·laboració de les administracions locals 
 en la protecció dels terrenys forestals de llur territori.
   g) Fomentar l'associacionisme i la col·laboració entre els 
 sectors  implicats  en  la  producció, la transformació i la 
 comercialització dels recursos forestals.
   h) Promoure la investigació i l'experimentació forestals i 
 la   formació   dels   productors   o  gestors  d'activitats 
 forestals.
                                                              
 Article 2                                                    
 2.1 D'acord amb  aquesta  Llei,  són  terrenys  forestals  o 
 forests:                                                     
   a) Els  sòls  rústics  poblats   d'espècies   arbòries   o 
 arbustives, de matolls i d'herbes.
   b) Els erms situats en els límits dels boscos  que  siguin 
 necessaris per a la protecció d'aquests.
   c) Els  erms  que,   per  llurs  característiques,  siguin 
 adequats per a l'aforestació o la reforestació.
 2.2 Es consideren també com a terrenys forestals  els  prats 
 de regeneració natural, els aiguamolls,  els  rasos  poblats 
 anteriorment    i    transformats    sense    l'autorització 
 corresponent i les pistes i camins forestals.
 2.3 Es consideren com a terrenys  forestals  temporals,  amb 
 una durada  mínima  del  torn  de  l'espècie,  els  terrenys 
 agrícoles  que  circumstancialment  són objecte d'explotació 
 forestal amb espècies de creixement ràpid.
                                                              
 Article 3                                                    
 3.1 D'acord amb aquesta Llei, no tenen  la  consideració  de 
 terreny forestal:                                            
   a) Els  sòls  qualificats  legalment  com a urbans o com a 
 urbanitzables programats.
   b) Les  superfícies  poblades  d'arbres  isolats    o   de 
 plantacions lineals.
   c) Les   superfícies   destinades   al   conreu   d'arbres 
 ornamentals.
 3.2 Les exclusions a què es refereix l'apartat  1  són  sens 
 perjudici de les facultats que, d'acord  amb  la  legislació 
 vigent, pertoquen a l'Administració forestal en relació  amb 
 la conservació de la natura, la protecció  del  medi  i  del 
 paisatge i la conservació d'arbres monumentals.
                                                              
 Article 4                                                    
 4.1 Per raó de llur pertinença, els terrenys forestals poden 
 ésser de propietat pública o de propietat privada.
 4.2 Són terrenys forestals  de  propietat  pública  els  que 
 pertanyen  al patrimoni de l'Estat, al de la Generalitat, al 
 de  les  entitats locals i al de les altres entitats de dret 
 públic.
 4.3 Els   terrenys   forestals  comunals  o  assimilats  per 
 tradició  es  regulen  per les disposicions que aquesta Llei 
 estableix per als terrenys forestals de propietat pública.
 4.4 Són terrenys forestals  de  propietat  privada  els  que 
 pertanyen  a  persones físiques o jurídiques de dret privat, 
 sigui individualment o sigui en règim de copropietat.        
                                                              
 Capítol II                                                   
 De  les  competències  de  les  administracions públiques en 
 matèria forestal                                             
                                                              
 Article 5                                                    
 5.1 El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca  té  les 
 competències que li són assignades per aquesta  Llei  i  les 
 que  li  pertoquen  en  aplicació  de  les  altres  lleis  i 
 disposicions  que  afecten  els  terrenys  forestals  i   la 
 vegetació forestal.
 5.2 El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  ha 
 d'emetre informe, preceptivament, sobre totes les actuacions 
 en  obres  o  en   infrastructures   gestionades   per   les 
 administracions  públiques  que  afecten substancialment els 
 terrenys forestals.
 5.3 Les   autoritats,   els   òrgans   i   els   serveis  de 
 l'Administració, en l'exercici de llurs competències, han de 
 vetllar pel compliment dels objectius d'aquesta Llei.
                                                              
                                                              
 Títol II                                                     
 De la política forestal                                      
                                                              
 Capítol I                                                    
 Dels Plans de Desenvolupament Forestal                       
                                                              
 Article 6                                                    
 6.1 El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  ha 
 d'elaborar  Plans  de Desenvolupament Forestal per realitzar 
 la política forestal d'acord amb els criteris establerts per 
 l'article 1.1.
 6.2 Són Plans de Desenvolupament Forestal:                   
   a) El Pla General de Política Forestal.
   b) Els Plans de Producció Forestal.
                                                              
 Article 7                                                    
 7.1 Amb la finalitat  de  realitzar  una  política  forestal 
 integral,  el  Pla  General  de  Política  Forestal  ha   de 
 classificar els terrenys forestals i determinar-ne l'ús.
 7.2 El Pla General de Política Forestal ha de contenir:      
   a) La   determinació   i   l'assenyalament  de  les  zones 
 susceptibles  d'ésser  declarades de repoblació obligatòria, 
 de  perill  d'incendis  o d'altres classificacions especials 
 fonamentades en la utilitat pública i l'interès social.
   b) Els  mètodes,  les  directrius i els programes per a la 
 recerca,  la  formació  i  la  divulgació   forestals,   amb 
 especificació dels resultats a assolir.
   c) Les  directrius  per a fomentar i millorar la producció 
 forestal i la indústria de transformació.
   d) Les  estratègies  generals per a conservar el patrimoni 
 natural i l'ús social i recreatiu dels terrenys forestals.
   e) Els  esquemes  generals  de  compatibilitat   entre  la 
 silvicultura i la producció agro-pecuària, principalment pel 
 que  fa  a la repoblació dels terrenys agrícoles marginals i 
 al   desenvolupament   de   l'activitat   forestal   en  les 
 explotacions agrícoles.
   f) Les  condicions  per a fixar i revisar la unitat mínima 
 de producció forestal i les èpoques de tallada.
 7.3 El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  ha 
 d'elaborar  el  Pla  General de Política Forestal i, després 
 d'haver-ne  consultat la  idoneïtat amb altres Departaments, 
 amb  el Centre de la Propietat Forestal i amb les entitats i 
 els  organismes implicats, l'ha d'elevar al Consell Executiu 
 per a ésser aprovat.
 7.4 El Pla General de  Política  Forestal  té  una  vigència 
 màxima  de  deu  anys  i  pot  ésser revisat o modificat pel 
 Consell  Executiu  a  proposta  del Conseller d'Agricultura, 
 Ramaderia  i  Pesca, d'acord amb els procediments establerts 
 per l'apartat 3.
                                                              
 Article 8                                                    
   El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i   Pesca   ha 
 d'elaborar  l'Inventari  Forestal  de  Catalunya, com a base 
 ecològica  i  econòmica per a la redacció del Pla General de 
 Política  Forestal,  el  qual  ha  de  comprendre  els blocs 
 d'informació següents:                                       
   a) Un inventari estadístic, descriptiu i sintètic referent 
 a superfícies, existències i creixements.
   b) Un inventari analític i explicatiu que permeti conèixer 
 les correlacions existents entre la  producció  d'una  massa 
 arbrada   i   les   seves  característiques  qualitatives  i 
 quantitatives  i  els  factors  del  medi  natural,  a fi de 
 facilitar  l'establiment  d'instruments  de   planejament  i 
 ordenació.
   c) Un inventari de terrenys denudats susceptibles  d'ésser 
 regenerats  o  reforestats  i  un  inventari   de   terrenys 
 forestals degradats susceptibles de millora.
                                                              
 Article 9                                                    
 9.1 Els Plans de Producció Forestal  determinen  les  línies 
 generals bàsiques per millorar la gestió dels boscos  i  les 
 pastures, d'acord amb el que estableix  el  Pla  General  de 
 Política Forestal.
 9.2. El contingut dels Plans damunt dits s'ha  de  tenir  en 
 compte  en  la  redacció  de Projectes d'Ordenació i de Plan 
 Tècnics de Gestió i Millora Forestals.
                                                              
 Article 10                                                   
 10.1 El   Departament   d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca, 
 d'acord  amb  criteris  silvícoles, ha de determinar l'àmbit 
 territorial  dels  Plans de Producció Forestal, establint un 
 ordre de prioritats per redactar-los.
 10.2 Els Plans de Producció Forestal  han  d'ésser  aprovats 
 mitjançant Ordre del Departament d'Agricultura, Ramaderia  i 
 Pesca.
                                                              
 Capítol II                                                   
 Dels  terrenys  forestals d'utilitat pública i dels terrenys 
 protectors                                                   
                                                              
 Article 11                                                   
 11.1 Els terrenys forestals de propietat pública  o  privada 
 que han d'ésser conservats i millorats per  llur  influència 
 hidrològico-forestal   poden   ésser   declarats  d'utilitat 
 pública o protectors mitjançant expedient previ instruït per 
 l'Administració forestal d'ofici o a instància de  l'entitat 
 o la persona física o jurídica  propietàries.  En  tots  els 
 casos han d'ésser escoltats els  titulars  dels  terrenys  o 
 llurs representants i els ajuntaments i  consells  comarcals 
 on radiquen les finques objecte de la declaració.
 11.2 El procediment establert per l'apartat 1 s'ha de seguir 
 també per a llevar-los la qualificació d'utilitat pública  o 
 protectors.
 11.3 Els terrenys  forestals  declarats  d'utilitat  pública 
 s'han  d'inscriure  en  el  Catàleg  de  Forests  d'Utilitat 
 Pública de Catalunya, les característiques del qual s'han de 
 determinar per reglament.
 11.4 Els   terrenys  forestals  declarats  protectors  s'han 
 d'inscriure  en  el  Catàleg  de  Forests   Protectores   de 
 Catalunya, les característiques del qual s'han de determinar 
 per reglament.
                                                              
 Article 12                                                   
 12.1 Els  terrenys  forestals  inclosos  en  el  Catàleg  de 
 Forests  d'Utilitat  Pública  s'agrupen, d'acord amb aquesta 
 Llei, en:                                                    
   a) Terrenys forestals de titularitat pública situats a les 
 capçaleres   de  les  xarxes  hidrogràfiques  i  amb  masses 
 forestals arbrades.
   b) Terrenys forestals de titularitat   pública  situats  a 
 les ribes de rius, rieres i torrents.
   c) Terrenys forestals de  titularitat  pública  pròxims  a 
 poblacions  la funció dels quals respon a criteris d'esbarjo 
 i de protecció del paisatge.
 12.2 La classificació dels terrenys forestals establerta per 
 l'apartat 1 pretén:                                          
   a) Pel que fa als terrenys compresos  en  l'apartat  1.a), 
 protegir  el  terreny  de  l'erosió  i   obtenir   productes 
 forestals de qualitat.
   b) Pel que fa als terrenys compresos  en  l'apartat  1.b), 
 fer  compatible  la  protecció  del terreny amb la producció 
 agrícola i forestal.
   c) Pel  que  fa  als terrenys compresos en l'apartat 1.c), 
 conservar  el  terreny  i contribuir al foment del lleure en 
 contacte amb la natura.
                                                              
 Article 13                                                   
 13.1 Els   Catàlegs   de   Forests   d'Utilitat   Pública  i 
 Protectores han de fer constar les servituds  i  els  altres 
 drets  reals  que  graven  els terrenys forestals que hi són 
 inscrits.
 13.2 El Departament d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  pot 
 autoritzar  la  concessió de servituds i de drets d'ocupació 
 sobre  els  terrenys  forestals inscrits en els Catàlegs, si 
 són  compatibles  amb  el  caràcter  d'utilitat  pública   o 
 protector  d'aquells.  Els  drets d'ocupació atorgats ho són 
 sempre per un temps determinat.
 13.3 El Departament d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  pot 
 declarar, mitjançant resolució motivada, la incompatibilitat 
 de  servituds  i drets d'ocupació amb el caràcter d'utilitat 
 pública  o protector dels terrenys forestals inscrits en els 
 catàlegs,  amb  indemnització  prèvia  dels   titulars.   La 
 declaració pot donar lloc a  l'extinció  dels  drets  damunt 
 dits.
 13.4 Els ingressos derivats de la constitució de servituds o 
 de l'atorgament de drets d'ocupació  tenen  la  consideració 
 d'aprofitaments als efectes  econòmics  de  la  gestió  dels 
 terrenys forestals de propietat pública.
                                                              
 Article 14                                                   
 14.1 Per  a  la  gestió  correcta  dels  terrenys  forestals 
 declarats  d'utilitat pública o protectors s'han de redactar 
 els  Projectes  d'Ordenació  o els Plans Tècnics de Gestió i 
 Millora Forestals corresponents.
 14.2 Els   propietaris  dels  terrenys  forestals  declarats 
 d'utilitat  pública  o  protectors disposen del termini d'un 
 any,  a comptar des de la data d'entrada en vigor de l'Ordre 
 de  declaració,  per  a  presentar  el  Projecte  o  el  Pla 
 corresponent a les oficines territorials de  l'Administració 
 forestal.  L'aprovació  del  Pla correspon a l'Administració 
 forestal,  la  qual ha de resoldre l'expedient en el termini 
 de tres mesos.
 14.3 Si el titular del terreny no redacta aquest Projecte  o 
 Pla en el termini fixat  per  l'apartat  2,  l'Administració 
 forestal l'ha de fer d'ofici.
                                                              
 Article 15                                                   
 15.1 La gestió dels terrenys forestals d'utilitat pública  o 
 protectors  correspon  als  titulars  d'aquests,  els  quals 
 gaudeixen  dels  ajuts preferents establerts pel Departament 
 d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca i dels beneficis fiscals 
 que  hom  determini.  L'Administració  forestal  exerceix el 
 control  de  la  gestió  realitzada   pels   titulars   dels 
 terrenys.
 15.2 L'Administració forestal ha de gestionar  els  terrenys 
 forestals declarats d'utilitat pública o protectors si  així 
 s'acorda   entre  el  titular  i  l'Administració  forestal, 
 mitjançant el conveni de gestió corresponent, el qual ha  de 
 determinar les obligacions de cada part i la reinversió dels 
 ingressos.
 15.3 L'Administració forestal es pot irrogar la gestió  dels 
 terrenys  si  llurs  titulars  no  compleixen les previsions 
 establertes pels Plans que detalla l'article 13.
                                                              
 Capítol III                                                  
 Dels terrenys forestals de propietat privada                 
                                                              
 Article 16                                                   
   La  gestió  dels  terrenys  forestals de propietat privada 
 correspon  als  titulars  d'aquests  en  les  condicions que 
 estableix aquesta Llei.
                                                              
 Article 17                                                   
 17.1 Es crea, com  a  òrgan  desconcentrat  del  Departament 
 d'Agricultura,  Ramaderia i Pesca, el Centre de la Propietat 
 Forestal, amb la finalitat d'ordenar la producció forestal i 
 promoure  la  conservació  i  la  millora  dels boscos i les 
 pastures de propietat privada.
 17.2 El   Consell   Executiu   ha   de  fixar  les  funcions 
 desconcentrades  que  ha d'exercir el Centre de la Propietat 
 Forestal  i  el règim de funcionament d'aquest. Així mateix, 
 ha  de  regular  la  participació  que  han  de  tenir   les 
 organitzacions professionals en les activitats del Centre.
                                                              
 Article 18                                                   
 18.1 Integren   el  Centre  de  la  Propietat  Forestal  els 
 titulars  dels terrenys forestals de propietat privada o les 
 agrupacions  d'aquests  que  tenen   aprovat   un   Projecte 
 d'Ordenació  o un Pla Tècnic de Gestió i Millora Forestals i 
 ho  han  sol·licitat  expressament.  En  formen  part  també 
 representants  del  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia i 
 Pesca i del d'Economia i Finances.
 18.2 El Centre té com a òrgans  de  govern  l'Assemblea,  el 
 Consell d'Administració, el President i el Director-gerent.
 18.3 L'Assemblea del Centre de la  Propietat  Forestal  està 
 formada   pels   propietaris   i   per  les  agrupacions  de 
 propietaris  que  compleixen  les condicions establertes per 
 l'apartat 1 i designa,  entre els seus membres, el President 
 i  els  representants de la propietat que han de formar part 
 del Consell d'Administració.
 18.4 El President, el Director-gerent, els representants  de 
 la  propietat,  els  representants  dels  Departaments de la 
 Generalitat i els de les  organitzacions  professionals  són 
 nomenats  per Ordre del Conseller d'Agricultura, Ramaderia i 
 Pesca.
 18.5 La participació de les organitzacions professionals  en 
 el  Consell  d'Administració  del  Centre  de  la  Propietat 
 Forestal  ha  d'ésser,  com  a  màxim,  un terç del total de 
 representants.
                                                              
 Article 19                                                   
   El  Centre  de  la  Propietat  Forestal  té  les  funcions 
 següents:                                                    
   a) Participar en  l'elaboració  dels  Plans  de  Producció 
 Forestal.
   b) Prestar suport tècnic i  econòmic  per  a  l'elaboració 
 dels  Projectes d'Ordenació i dels Plans Tècnics de Gestió i 
 Millora Forestals, i també vetllar-ne l'execució.
   c) Promoure  la  constitució  d'associacions i agrupacions 
 forestals i d'entitats de cooperació entre els titulars dels 
 terrenys  forestals  de  propietat  privada  per a facilitar 
 l'administració  dels  boscos i la comercialització de llurs 
 productes.
   d) Divulgar  mètodes  de  silvicultura  racional  per a la 
 producció i la conservació dels terrenys forestals.
                                                              
                                                              
 Títol III                                                    
 De la conservació i la millora dels terrenys forestals       
                                                              
 Capítol I                                                    
 De les disposicions i les mesures de caràcter general        
                                                              
 Article 20                                                   
   L'ús  dels  terrenys   forestals   ha   de   garantir   la 
 disponibilitat futura dels recursos naturals renovables i la 
 conservació dinàmica del medi forestal.
                                                              
 Article 21                                                   
 21.1 Per   tal   d'evitar  un  fraccionament  excessiu  dels 
 terrenys  forestals, el  Consell  Executiu  ha  de  fixar, a 
 proposta del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, i 
 d'acord amb les disposicions del Pla  General  de  Producció 
 Forestal, la superfície de la unitat mínima forestal, segons 
 les  condicions  i  les  característiques de  cada  comarca. 
 L'extensió de la unitat mínima forestal ha d'ésser suficient 
 perquè  s'hi  pugui  desenvolupar  racionalment l'explotació 
 forestal.
 21.2 Les finques forestals d'extensió igual o inferior a les 
 mínimes establertes tenen la consideració d'indivisibles. La 
 divisió o segregació d'un terreny forestal només  pot  ésser 
 vàlida si no dóna lloc a parcel·les d'extensió inferior a la 
 unitat mínima de producció forestal.
 21.3 El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca  ha  de 
 fomentar l'agrupació de finques forestals amb  la  finalitat 
 d'aconseguir les unitats  mínimes  forestals  i  evitar,  en 
 general, el fraccionament de les existents.
                                                              
 Article 22                                                   
 22.1 Els terrenys forestals no afectats  pels  processos  de 
 consolidació i d'expansió d'estructures urbanes preexistents 
 i que no formen part d'una explotació  agrària  han  d'ésser 
 qualificats pels instruments de planejament urbanístic com a 
 sòl no urbanitzable.
 22.2 Els terrenys forestals declarats d'utilitat  pública  o 
 protectors  han  d'ésser  qualificats  pels  instruments  de 
 planejament  urbanístic com a sòl no urbanitzable d'especial 
 protecció.
 22.3 Els   instruments  de  planejament  urbanístic  han  de 
 procurar  les  compensacions  necessàries  per  a  evitar la 
 disminució  dels  terrenys forestals existents en llur àmbit 
 d'aplicació.
 22.4 Els   instruments   urbanístics   i   les  revisions  o 
 modificacions d'aquests requereixen, abans de llur aprovació 
 provisional,   un   informe   preceptiu  de  l'Administració 
 forestal pel que fa a la delimitació,  la  qualificació i la 
 regulació normativa dels terrenys forestals, i també pel que 
 fa a les compensacions establertes per l'apartat 3.
 22.5 Hom  pot  autoritzar  edificacions  vinculades  a  usos 
 agraris  i, excepcionalment, noves edificacions unifamiliars 
 aïllades  en  terrenys  forestals,  si  es  compleixen   les 
 condicions següents:                                         
   a) Que l'edificació es faci en una  parcel·la  coincident, 
 com  a  mínim, amb la unitat mínima de producció forestal de 
 la comarca.
   b) Que   no   es  produeixi  un  impacte  ecològic  en  la 
 construcció    ni     en    les    obres    d'infrastructura 
 complementària.
                                                              
 Article 23                                                   
 23.1 En els terrenys forestals no catalogats es pot permetre 
 la  rompuda   de  terrenys  forestals  per  a  l'establiment 
 d'activitats agro-pecuàries si es tracta de  terrenys  aptes 
 tècnicament i econòmicament per a un aprofitament  d'aquesta 
 naturalesa.
 23.2 Per a la rompuda dels terrenys forestals expressats per 
 l'apartat 1, cal l'autorització de l'Administració forestal, 
 la qual ha de tramitar l'expedient, amb l'informe  previ  de 
 les entitats locals  amb  competències  urbanístiques  sobre 
 l'àrea  d'actuació.
                                                              
 Article 24                                                   
 24.1 El Departament d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  pot 
 adquirir,  mitjançant  compra-venda,  permuta o expropiació, 
 terrenys  forestals  de  propietat  privada  o els drets que 
 sobre  aquests  hi  pugui  haver,  a  fi  de  contribuir   a 
 l'acompliment dels objectius d'aquesta Llei.
 24.2 Correspon al  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i 
 Pesca d'exercir els drets de tempteig i  de  retracte  sobre 
 els  terrenys  forestals  d'extensió  superior  a  les   250 
 hectàrees  que   es  venguin  a  un  comprador  diferent  de 
 l'Administració pública.
 24.3 Per facilitar el compliment de l'apartat 2, el  venedor 
 d'un terreny forestal de les  condicions  prefixades  ha  de 
 comunicar per escrit al Departament d'Agricultura, Ramaderia 
 i Pesca la intenció de vendre, el preu  del  terreny  i  les 
 condicions de venda.
 24.4 Dins els trenta dies següents al de la comunicació,  el 
 Departament  d'Agricultura, Ramaderia i Pesca pot fer ús del 
 tempteig pagant el preu fixat en les condicions estipulades. 
 Altrament, el propietari pot portar a terme la  compra-venda 
 privada.
 24.5 Si s'efectua la venda sense la comunicació  prèvia  per 
 escrit al  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca, 
 aquest  pot  exercir  l'acció de retracte en el termini d'un 
 any  a comptar des de la data d'inscripció de l'alienació en 
 el Registre de la Propietat.
 24.6 El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca gaudeix 
 del mateix dret de tempteig i de retracte sobre  les  vendes 
 quen tenen per objecte alienar parts segregades  de  finques 
 forestals d'extensió superior a les 250 hectàrees.
                                                              
 Article 25                                                   
 25.1 Correspon a l'Administració forestal, dins el marc de   
 la legislació aplicable, la restauració hidrològico-forestal 
 a Catalunya, mitjançant els treballs que siguin  necessaris, 
 particularment  els  de  correcció  de  torrents,  rieres  i 
 rambles, els de contenció d'allaus, els de fixació de  dunes 
 i, en general, els destinats al manteniment i a  la  defensa 
 del sòl contra l'erosió.
 25.2 L'Administració  forestal  pot  vedar  temporalment  el 
 pasturatge en els indrets que calgui per a assegurar  l'èxit 
 de la reforestació o de la regeneració  naturals.  Igualment 
 pot  limitar  els  aprofitaments  ramaders  sobre   terrenys 
 erosionables, si han produït degradació del sòl o de la capa 
 vegetal.
                                                              
 Article 26                                                   
 26.1 L'Administració forestal ha de desenvolupar i  fomentar 
 la reforestació i la regeneració dels terrenys  forestals  i 
 dels vessants amb feixes o bancals construïts  de  fa  temps 
 que han deixat d'ésser utilitzats com a espais agrícoles.
 26.2 Amb aquesta  finalitat,  l'Administració  forestal  pot 
 establir  consorcis o altres convenis administratius amb els 
 propietaris de terrenys forestals.
                                                              
 Article 27                                                   
   Els  programes de reforestació, tant si són realitzats per 
 l'Administració  com  si  ho  són  pels   propietaris   dels 
 terrenys,  han  de  tenir  en  compte  les  característiques 
 d'adaptació  de  les espècies forestals i llur incidència en 
 la conservació del sòl.
                                                              
 Article 28                                                   
 28.1 Per a assegurar la persistència i la producció  de  les 
 suredes, el Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca pot 
 determinar un règim especial per a les que ho requereixen.
 28.2 Les   finques   forestals  situades  en  àrees  sureres 
 sotmeses  a  règim  especial  han de tenir un Pla tècnic que 
 reculli  les  condicions  d'explotació que s'estableixin per 
 reglament.
                                                              
 Capítol II                                                   
 De la prevenció de plagues i incendis forestals              
                                                              
 Article 29                                                   
 29.1 La prevenció de  les  plagues  forestals  i  la  lluita 
 contra  aquestes  corresponen  al Departament d'Agricultura, 
 Ramaderia i Pesca.
 29.2 Els titulars dels terrenys arbrats afectats per plagues 
 forestals   han  de  comunicar  per  escrit  aquest  fet  al 
 Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.
                                                              
 Article 30                                                   
 30.1 Les     actuacions     indicades    pel     Departament 
 d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  per a l'extinció de les 
 plagues forestals han d'ésser dutes a terme:                 
   a) Pels titulars dels terrenys afectats, els quals han  de 
 gaudir,  per  a l'exercici d'aquestes actuacions, dels ajuts 
 establerts amb caràcter general.
   b) Subsidiàriament,   pel    Departament    d'Agricultura, 
 Ramaderia  i Pesca. En aquest cas, les despeses són a càrrec 
 dels  titulars  dels terrenys, sens perjudici de l'aplicació 
 dels ajuts damunt dits.
 30.2 En   tots   els   casos,   l'assistència   tècnica  del 
 Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca és gratuïta.
 30.3 Les intervencions amb plaguicides fetes a  gran  escala 
 en les àrees forestals han d'ésser  autoritzades  prèviament 
 pel Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.
                                                              
 Article 31                                                   
   El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca   pot 
 establir convenis amb entitats públiques i  privades  per  a 
 l'execució  de  treballs  de prevenció i extinció de plagues 
 forestals.  Pot  també  atorgar   ajuts   per   a   aquestes 
 activitats,  en  forma  d'assessorament,  de  préstecs  o de 
 subvencions,  a  aquestes  entitats  i  als  titulars   dels 
 terrenys forestals arbrats que ho demanin.
                                                              
 Article 32                                                   
 32.1 El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca  ha  de 
 fer el seguiment  dels  efectes  que  pot  produir  en  els  
 ecosistemes l'anomenada "pluja àcida". Amb aquesta finalitat 
 ha  d'elaborar  els  informes necessaris i ha d'establir les 
 mesures convenients per a controlar-la.
 32.2 Per a la detecció de la pluja àcida i la lluita  contra 
 els seus efectes en els terrenys  forestals  el  Departament 
 d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  pot  establir  convenis 
 similars als previstos per l'article 31.
                                                              
 Article 33                                                   
   Correspon  al Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca 
 la  planificació, la coordinació i l'execució de les mesures 
 i les accions que es realitzin per a la prevenció d'incendis 
 forestals,  en  col·laboració amb els altres Departaments de 
 l'Administració,  les  entitats  locals,  les Agrupacions de 
 Defensa Forestal i els particulars.
                                                              
 Article 34                                                   
   Amb  la  finalitat d'actuar coordinadament en la prevenció 
 dels  incendis  forestals es poden constituir Agrupacions de 
 Defensa  Forestal, d'acord amb el que estableix aquesta Llei 
 i les disposicions que la desenvolupen.
                                                              
 Article 35                                                   
   Les  Agrupacions  de  Defensa  Forestal tenen personalitat 
 jurídica i plena capacitat d'obrar.
                                                              
 Article 36                                                   
 36.1 Es crea, en el Departament d'Agricultura,  Ramaderia  i 
 Pesca, el Registre d'Agrupacions de Defensa Forestal.
 36.2 Les Agrupacions de Defensa Forestal  s'han  d'inscriure 
 en el Registre que estableix l'apartat 1.
                                                              
 Article 37                                                   
   Poden  formar part de les Agrupacions de Defensa Forestal, 
 els  titulars  de  terrenys   forestals,   les   agrupacions 
 d'aquests,  els  ajuntaments, les associacions que tenen per 
 finalitat  la  protecció  de  la natura i les organitzacions 
 professionals  agràries, d'acord amb el que s'estableixi per 
 reglament.
                                                              
 Article 38                                                   
   Les  Agrupacions de Defensa Forestal tenen prioritat en la 
 concessió  dels  ajuts  establerts   per  la  Generalitat en 
 matèria forestal.
                                                              
 Article 39                                                   
 39.1 El Consell Executiu pot declarar per decret zones d'alt 
 risc   d'incendi   forestal,   a  proposta  del  Departament 
 d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.
 39.2 La declaració ha de  tenir  una  vigència  mínima  d'un 
 any.
                                                              
 Article 40                                                   
 40.1 Les  entitats  locals  situades  en  zones  d'alt  risc 
 d'incendis  forestals  han de disposar d'un Pla de Prevenció 
 d'Incendis  Forestals  per a llur àmbit territorial, el qual 
 ha  d'ésser tramès al Departament d'Agricultura, Ramaderia i 
 Pesca per a ésser aprovat.
 40.2 Els Plans de  Prevenció  d'Incendis  Forestals  han  de 
 contenir  les mesures operatives i administratives a prendre 
 i els equips i les infrastructures a crear per a defensar-se 
 dels incendis forestals i disminuir-ne el risc.
 40.3 Els   propietaris   dels   terrenys   forestals,    les 
 Agrupacions de Defensa Forestal i les entitats locals de les 
 zones  d'alt  risc  d'incendi  forestal tenen l'obligació de 
 prendre  les  mesures  adequades per a prevenir els incendis 
 forestals  i  han de fer pel seu compte els treballs que els 
 pertoquen  en  la  forma,  els  terminis  i  les  condicions 
 continguts en el Pla de Prevenció, amb els ajuts  tècnics  i 
 econòmics establerts per l'Administració.
 40.4 Les   entitats   locals,   dins   l'àmbit   de    llurs 
 competències,  poden  establir  les  normes  addicionals  de 
 prevenció d'incendis per als terrenys  forestals  del  terme 
 municipal de què es tracti.
                                                              
 Article 41                                                   
 41.1 Es crea el  Fons  Forestal  de  Catalunya,  que  té  la 
 finalitat  de  reforestar els terrenys afectats pel foc i de 
 realitzar els treballs necessaris de prevenció d'incendis en 
 les finques forestals.
 41.2 El Fons Forestal de Catalunya s'adscriu al  Departament 
 d'Agricultura,    Ramaderia   i   Pesca   i   és   gestionat 
 desconcentradament per l'Administració forestal.
 41.3 Les compensacions que s'estableixin han  de  beneficiar 
 els propietaris de terrenys forestals, tant si  són  públics 
 com  privats,  que  es  comprometin,  per  ells  mateixos  o 
 mitjançant els sistemes de col·laboració amb l'Administració 
 l'Administració forestal, a dur a terme la reforestació dels 
 terrenys  afectats  pel  foc  o  a   adoptar   les   mesures 
 necessàries de prevenció d'incendis, d'acord amb l'ordenació 
 i  el  planejament  tècnic  aprovats   per   l'Administració 
 forestal.
 41.4 La contribució a la creació i al manteniment  del  Fons 
 Forestal de Catalunya es fixa amb càrrec a les consignacions 
 pressupostàries   que   s'estableixen   anualment   i   s'ha 
 d'incrementar amb les aportacions provinents  de  les  taxes 
 corresponents als aprofitaments forestals i a  les  sancions 
 en   matèria   forestal   establertes   per  l'Administració 
 forestal.
                                                              
 Capítol III                                                  
 De les Zones d'Actuació Urgent                               
                                                              
 Article 42                                                   
 42.1 L'Administració   forestal  pot  declarar  determinades 
 àrees  Zones  d'Actuació  Urgent,  amb   la   finalitat   de 
 conservar-les i d'afavorir-ne la restauració.
 42.2 Poden ésser declarades Zones d'Actuació Urgent:         
   a) Els   terrenys   forestals   degradats,   els  terrenys 
 erosionats  i els que estan en perill manifest de degradació 
 o d'erosió.
   b) Els  terrenys  forestals incendiats per als quals no és 
 previsible una recuperació natural.
   c) Els  terrenys  forestals  afectats  per  circumstàncies 
 meteorològiques  i  climatològiques  adverses  de   caràcter 
 extraordinari.
   d) Els terrenys forestals afectats greument per plagues  o 
 per malalties.
   e) Els terrenys de dunes litorals.
   f) Els terrenys  en  els  quals  s'esdevenen  freqüentment 
 allaus de neu.
                                                              
 Article 43                                                   
 43.1 La declaració de Zona d'Actuació Urgent s'ha de fer per 
 decret  del  Consell  Executiu,  a  proposta  del  Conseller 
 d'Agricultura,  Ramaderia  i Pesca. L'Administració forestal 
 pot  instruir  l'expedient  d'ofici  o  a  instància  de les 
 entitats  locals pel que fa a terrenys situats en llur àmbit 
 territorial.
 43.2 En la declaració de  Zona  d'Actuació  Urgent  s'ha  de 
 delimitar el perímetre de l'àrea afectada i s'han de definir 
 els treballs a realitzar-hi i els terminis d'execució.
 43.3 Els treballs en les Zones d'Actuació Urgent han d'ésser 
 duts a terme  pel  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i 
 Pesca, el qual pot delegar en les entitats locals actuacions 
 que s'han de realitzar en llur àmbit territorial, sempre que 
 disposin dels mitjans tècnics i econòmics necessaris.
                                                              
 Article 44                                                   
 44.1 La   declaració  de  Zona  d'Actuació  Urgent  comporta 
 l'inici immediat d'actuacions puntuals que han d'ésser dutes 
 a  terme  pels  titulars  dels  terrenys  afectats.  Aquests 
 titulars han de gaudir dels ajuts establerts per reglament.
 44.2 Es poden establir també convenis entre  el  Departament 
 d'Agricultura,   Ramaderia  i  Pesca  i  els  titulars  dels 
 terrenys per a l'execució de les actuacions damunt dites.
 44.3 Si   els   titulars  dels  terrenys  no  realitzen  les 
 actuacions  necessàries  en  els  terminis  assenyalats o no 
 accepten  el  conveni  que  els  ha  proposat el Departament 
 d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca, els dits terrenys poden 
 ésser  objecte  d'expropiació  d'ús  o,   si   s'escau,   de 
 propietat, d'acord amb la legislació vigent.
                                                              
 Article 45                                                   
   Una vegada assolit l'objectiu proposat en la declaració de 
 Zona  d'Actuació   Urgent, els terrenys afectats poden ésser 
 retornats  al  seu  estat  legal  anterior,  mitjançant,  si 
 s'escau,  l'oportuna compensació econòmica a l'Administració 
 actuant.
                                                              
                                                              
 Títol IV                                                     
 Dels aprofitaments forestals                                 
                                                              
 Capítol I                                                    
 Dels aprofitaments en general                                
                                                              
 Article 46                                                   
 46.1 Els aprofitaments dels productes forestals s'han de fer 
 segons els principis de persistència, conservació i  millora 
 de les masses forestals.
 46.2 Poden ésser objecte d'aprofitament forestal les fustes, 
 les llenyes, les escorces, les  pastures,  els  fruits,  les 
 resines, les plantes aromàtiques,  les  plantes  medicinals, 
 els bolets (incloses les tòfones), els productes apícoles i, 
 en  general,  els  altres  productes  propis  dels  terrenys 
 forestals.
                                                              
 Article 47                                                   
 47.1 L'aprofitament de fustes, llenyes i  escorces  s'ha  de 
 fer segons les  disposicions  específiques  d'aquesta  Llei, 
 tant  en  els  terrenys  de  propietat  pública  com  en els 
 terrenys de propietat privada.
 47.2 L'Administració forestal ha d'impulsar  l'estructuració 
 i el planejament dels terrenys  forestals  d'acord  amb  els 
 Projectes d'Ordenació  i  els  Plans  Tècnics  de  Gestió  i 
 Millora Forestals.
 47.3 Les  instruccions  generals  per  a  la  redacció  dels 
 Projectes  d'Ordenació  i  Plans Tècnics de Gestió i Millora 
 Forestal  han d'ésser fixades pel Departament d'Agricultura, 
 Ramaderia i Pesca.
                                                              
 Article 48                                                   
 48.1 L'aprofitament de pastures s'ha de fer tenint  cura  de 
 no degradar el sòl ni la capa vegetal necessària  per  a  la 
 protecció dels terrenys contra l'erosió.
 48.2 El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca  ha  de 
 vetllar perquè no disminueixi la  superfície  total  de  les 
 pastures  a  Catalunya  ni  la  qualitat d'aquestes, i ha de 
 fixar,  amb  aquesta  finalitat,  les  mesures  que   siguin 
 necessàries.
                                                              
 Article 49                                                   
 49.1 El Departament d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  pot 
 regular   l'aprofitament   de   fruits,   resines,   plantes 
 aromàtiques,   plantes   medicinals,  bolets  (incloses  les 
 tòfones),  productes  apícoles  i,  en  general, el d'altres 
 productes propis dels terrenys forestals.
 49.2 Els   aprofitaments   dels   productes  assenyalats  en 
 l'apartat 1 poden ésser sotmesos a llicència:                
   a) Si poden malmetre l'equilibri de l'ecosistema del  bosc 
 o la persistència de les espècies.
   b) Si excedeixen les quantitats  fixades  pel  Departament 
 d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.
                                                              
 Capítol II                                                   
 De l'aprofitament de fustes, llenyes i escorces              
                                                              
 Article 50                                                   
 50.1 L'aprofitament   de   fustes,  llenyes  i  escorces  en 
 terrenys  forestals  de  propietat  privada que disposen  de 
 Projectes  d'Ordenació  o de Plans Tècnics aprovats  d'acord 
 amb  el  que   especifica   aquesta   Llei   no    necessita 
 autorització:  n'hi  ha prou amb la comunicació prèvia,  per 
 escrit, a l'Administració forestal.
 50.2 Es requereix l'autorització de l'Administració forestal 
 per a tots els aprofitaments de fustes, llenyes  i  escorces 
 no continguts en els Projectes d'Ordenació o  en  els  Plans 
 Tècnics aprovats.
 50.3 Excepcionalment,   es  poden  autoritzar  aprofitaments 
 forestals  no  continguts  en els programes aprovats, sempre 
 que  tinguin  com  a  motiu causes de força major, accidents 
 naturals o incendis forestals.
 50.4 Tanmateix,   per   als   aprofitaments   detallats  per 
 l'apartat  3,  és suficient la comunicació prèvia establerta 
 per  l'apartat  1  si  es tracta d'aprofitaments en terrenys 
 forestals temporals.
                                                              
 Article 51                                                   
   En  els  terrenys  forestals   que   no   tenen   Projecte 
 d'Ordenació  ni  Plans  Tècnics aprovats, cal l'autorització 
 prèvia  del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca per 
 a realitzar l'aprofitament de fustes, llenyes i escorces.
                                                              
 Article 52                                                   
 52.1 Les autoritzacions  d'aprofitaments  forestals  han  de 
 fixar  les  condicions  tècniques  que  han de regir aquests 
 aprofitaments.
 52.2 Les autoritzacions caduquen  al  cap  d'un  any  de  la 
 concessió de la llicència d'aprofitament.
 52.3 L'Administració forestal pot imposar, als aprofitaments 
 forestals que afecten terrenys o masses forestals amb alguna 
 característica singular, limitacions tendents a assegurar el 
 manteniment   de   les  superfícies  arbrades,  establint  a 
 l'efecte les compensacions oportunes.
                                                              
 Article 53                                                   
 53.1 L'aprofitament   de   fustes,  llenyes  i  escorces  en 
 terrenys  forestals  de propietat pública ha d'ésser regulat 
 per  l'Administració  forestal  o  per les entitats titulars 
 mitjançant Projectes d'Ordenació o Plans Tècnics de Gestió i 
 Millora  Forestals  aprovats  pel Departament d'Agricultura, 
 Ramaderia i Pesca.
 53.2 Les entitats  locals  han  de  conèixer  els  Projectes 
 d'Ordenació  i  els  Plans  Tècnics  redactats  d'ofici  pel 
 Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  sobre  els 
 terrenys forestals de llur propietat i emetre'n informe.
 53.3 Les   entitats   locals  han  de  conèixer  i  acceptar 
 prèviament  l'execució  de  qualsevol obra, infrastructura o 
 treball  no  previstos en  els  instruments  d'ordenació   i 
 planejament forestals aprovats que l'Administració  forestal 
 faci en terrenys de la propietat d'aquelles entitats.
                                                              
 Article 54                                                   
 54.1 L'Administració  forestal  ha  de  redactar  anualment, 
 d'acord amb els Projectes d'Ordenació i  els  Plans  Tècnics 
 establerts  pels   articles   damunt   dits,   un   programa 
 d'aprofitaments  i  millores  dels  terrenys  forestals   de 
 propietat  pública  que  gestiona  directament,  el  qual ha 
 d'ésser notificat a les entitats públiques interessades.
 54.2 Les   entitats   públiques   que  disposen  de  tècnics 
 forestals  poden  redactar  els seus propis programes anuals 
 d'aprofitaments i millores, els quals s'han de presentar  al 
 Departament d'Agricultura, Ramaderia i  Pesca  per  a  ésser 
 aprovats, en els termes que es determinin per reglament.
                                                              
 Article 55                                                   
   Les  entitats públiques propietàries de terrenys forestals 
 amb  Projectes  d'Ordenació  o  Plans  Tècnics  aprovats que 
 disposen  de  tècnics  forestals poden realitzar directament 
 les  actuacions  que fixen aquests Projectes o Plans, sempre 
 que les estableixi també el programa anual d'aprofitaments i 
 millores,  sens  perjudici  del seguiment que n'ha de fer el 
 Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.
                                                              
 Article 56                                                   
   Tenint  en  compte  les  previsions  dels programes anuals 
 d'aprofitaments  i  millores a què es refereix l'article 54, 
 el  Departament  d'Agricultura,   Ramaderia   i   Pesca   ha 
 d'elaborar  el  Programa  d'Oferta  Pública   de   Productes 
 Forestals.
                                                              
 Article 57                                                   
   Les   entitats   públiques   propietàries   dels  terrenys 
 forestals  tenen l'obligació d'invertir, com a mínim, el 15% 
 dels  beneficis   obtinguts   amb   els   aprofitaments   en 
 l'ordenació i la millora de llurs masses forestals.
                                                              
 Article 58                                                   
 58.1 Per  a  les  tallades  arreu  cal,  en  tots els casos, 
 l'autorització  de l'Administració forestal o la comunicació 
 per  escrit  a  aquesta,  segons que es tracti d'espècies de 
 creixement lent o d'espècies de creixement ràpid.
 58.2 L'autorització   es   pot  concedir  en   els  supòsits 
 següents:                                                    
   a) Si les tallades són les adequades per a la millora,  la 
 regeneració i l'aprofitament de les espècies. En aquest cas, 
 no  cal  autorització  si  les  tallades  són previstes pels 
 Projectes  d'Ordenació  o  pels  Plans  Tècnics  de Gestió i 
 Millora Forestals.
   b) Si s'han d'adoptar mesures extraordinàries per raons de 
 protecció fitosanitària.
   c) Si, com a conseqüència d'un incendi forestal o d'altres 
 causes de destrucció, els arbres són morts.
   d) Si les tallades són necessàries per a la construcció  o 
 la conservació  d'instal·lacions,  obres  o  infrastructures 
 legalment autoritzades.
   e) Si s'autoritzen rompudes de terrenys  forestals  per  a 
 conreu agrícola.
   f) Si s'han d'establir tallafocs  o  bandes  de  protecció 
 sota línies de conducció elèctrica o sonora.
   g) Si  s'han  de  realitzar  en  els  terrenys   forestals 
 activitats extractives legalment autoritzades.
 58.3 La concessió o l'autorització d'activitats  extractives 
 a cel obert és condicionada a  la  reconstrucció  simultània 
 dels terrenys forestals i a llur repoblació forestal.
                                                              
 Article 59                                                   
   El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca ha de 
 comunicar a les entitats locals:                             
   a) Les autoritzacions d'aprofitaments  que  s'han  de  fer 
 sobre els terrenys forestals de llur àmbit.
   b) Els   instruments   d'ordenació  i  planejament  tècnic 
 aprovats per als terrenys forestals de llur àmbit.
   c) Les  Zones  d'Actuació  Urgent  constituïdes  dins   el 
 territori de llur competència.
   d) Les  zones  d'alt  risc  d'incendi constituïdes dins el 
 territori de llur competència.
                                                              
 Capítol III                                                  
 De la realització i el control dels aprofitaments            
                                                              
 Article 60                                                   
   L'Administració  forestal   pot   fer   reconeixements   i 
 inspeccions,  en les condicions especificades per reglament, 
 tant  durant  la  realització  dels aprofitaments com un cop 
 aquests  hagin  acabat.  Aquestes  facultats   poden   ésser 
 delegades  en  les  entitats  locals  per  a  llurs   àmbits 
 territorials respectius.
                                                              
 Article 61                                                   
 61.1 Els agents forestals i els  agents  de  l'autoritat  en 
 general poden exigir a tota persona que realitzi algun  dels 
 aprofitaments  forestals  que  necessiten   autorització   o 
 llicència  la  presentació  del  document  corresponent  que 
 empari  les  dites  operacions,  lliurat   o   aprovat   per 
 l'Administració forestal.
 61.2 Si  és  suficient  la  comunicació  per  escrit  de  la 
 realització  dels  aprofitaments  cal  mostrar  a l'agent de 
 l'autoritat    el   document   justificatiu   de   la   dita 
 comunicació.
 61.3 A manca d'aquests documents, els agents de  l'autoritat 
 poden aturar provisionalment els aprofitaments, i  n'han  de 
 donar compte a  l'Administració  forestal,  la  qual  ha  de 
 resoldre sobre la legalitat de les operacions aturades.
                                                              
 Article 62                                                   
   El  desembosc  i el transport de productes forestals s'han 
 de fer mitjançant  les  pistes  i  els  camins  existents  o 
 previstos  en  els  Projectes  d'Ordenació  o  en  els Plans 
 Tècnics aprovats. Si cal construir altres vies de desembosc, 
 el  titular  és obligat a complir les condicions fixades per 
 l'Administració  forestal  i a deixar els terrenys forestals 
 en bones condicions.
                                                              
 Article 63                                                   
 63.1 Una   vegada   acabat   l'aprofitament,   els  terrenys 
 forestals  han de restar en condicions tals que no comportin 
 cap perill per a la integritat de les masses forestals.
 63.2 El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca  i  les 
 entitats locals poden ordenar la retirada del material a què 
 es refereix l'apartat 1, si el Departament considera que  hi 
 ha una situació d'alt risc, i pot arribar fins a  l'execució 
 subsidiària a càrrec dels responsables.
                                                              
 Títol V                                                      
 De la millora tècnica de la producció forestal               
                                                              
 Capítol I                                                    
 De les mesures de foment                                     
                                                              
 Article 64                                                   
 64.1 El Departament d'Agricultura, Ramaderia i  Pesca,  dins 
 les  possibilitats  pressupostàries,  ha  de  prestar  ajuda 
 tècnica  i  econòmica  a les entitats públiques i privades i 
 als particulars, individualment o associats.
 64.2 Són prioritàries les accions següents:                  
   a) Les  que s'ajusten a les directrius del Pla  General de 
 Producció Forestal vigent.
   b) Les que recauen sobre propietaris de terrenys forestals 
 sotmesos a limitacions  específiques  o  inclosos  en  Zones 
 d'Actuació Urgent o de perill d'incendis.
   c) Les que signifiquen el  manteniment  o  l'increment  de 
 llocs de treball.
   d) Les establertes pels instruments aprovats d'ordenació i 
 planejament forestals.
 64.3 En   igualtat   de   condicions,  tenen  prioritat  les 
 agrupacions i les associacions de propietaris forestals, les 
 cooperatives  forestals,  els membres de les entitats damunt 
 dites a títol individual i les entitats locals.
                                                              
 Article 65                                                   
 65.1 Els beneficis que es poden concedir consisteixen en:    
   a) Subvencions.
   b) Avançaments reintegrables.
   c) Crèdits.
   d) L'execució  material  dels treballs per l'Administració 
 forestal.
   e) Qualssevol  altres  establerts per les disposicions que 
 desenvolupen aquesta Llei.
 65.2 Els beneficis a concedir es concreten, en  relació  amb 
 el   pressupost   de   l'obra  o  l'actuació  aprovades  per 
 l'Administració  forestal,  en  els   percentatges   i   les 
 condicions següents:                                         
   a) Subvencions  fins  al  90%  del cost real dels treballs 
 projectats  en zones de repoblació obligatòria, en les obres 
 d'execució dels Plans de Prevenció d'Incendis en zones d'alt 
 risc,  en  el tractament de plagues i en les obres previstes 
 pels projectes encaminats a mantenir i millorar els terrenys 
 forestals catalogats i protectors.
   b) Subvenció  fins  al  50% de l'import real dels treballs 
 projectats i avançaments reintegrables en una quantia que no 
 excedeixi del 40% l'import total dels treballs següents:     
   b.1) La  reparació  de  sinistres,   estralls  o   malures 
 excepcionals i imprevisibles.
   b.2) La  repoblació de terres  agrícoles  marginals  i  el 
 desenvolupament  de l'activitat forestal en les explotacions 
 agrícoles,  d'acord  amb  els esquemes, les directrius i les 
 línies d'actuació del Pla General de Producció Forestal.
   b.3) La  realització  de  projectes  per  a  l'ús social i 
 recreatiu dels terrenys forestals de propietat particular.
   b.4) La  realització de projectes encaminats directament a 
 millorar  la  producció o a assegurar una producció adequada 
 per a la indústria transformadora de productes forestals.
   b.5) La  redacció  de  projectes  d'ordenació  o  de Plans 
 Tècnics.
   b.6)  La primera adquisició de béns d'equip per a treballs 
 forestals.
   c) Subvencions fins al 40% els cinc primers anys i fins al 
 20% durant  els  cinc  anys  següents  per  a  sufragar  les 
 despeses  de  constitució,   de   personal,   d'instal·lació 
 d'oficines,  d'equipament  i de mobiliari de les Agrupacions 
 de Defensa Forestal que es constitueixin.
 65.3 S'autoritza  el  Consell  Executiu  perquè  adeqüi  els 
 beneficis fixats a les necessitats de la política forestal i 
 perquè  reguli el règim jurídic a què s'han de subjectar les 
 subvencions i  els avançaments establerts per l'apartat 2, i 
 també  el  règim jurídic d'aquelles altres mesures de foment 
 que  s'estableixin  d'acord  amb  les  necessitats   de   la 
 producció i el sector forestals.
                                                              
 Capítol II                                                   
 De les empreses d'explotació forestal                        
                                                              
 Article 66                                                   
 66.1 Les empreses  dedicades  a  l'aprofitament  de  fustes, 
 llenyes  i  escorces  han de disposar de l'acreditació com a 
 empreses  qualificades  d'explotació  forestal, lliurada pel 
 Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i   Pesca   en   les 
 condicions establertes per reglament.
 66.2 Aquests   requisits   no   són   necessaris   si    els 
 aprofitaments  són  fets  directament  pels  titulars   dels 
 terrenys forestals en llurs predis.
 66.3 El Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  ha 
 d'oferir incentius a les empreses d'explotació forestal  que 
 mantenen en llurs plantilles tècnics forestals  de  Formació 
 Professional de segon grau o de titulació superior.
                                                              
 Article 67                                                   
 67.1 Les indústries de primera  transformació  de  productes 
 forestals han de disposar de  la  qualificació  corresponent 
 com a empreses de transformació de productes forestals.
 67.2 El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca  ho  ha 
 d'acreditar en les condicions establertes per reglament.
 67.3 Les  cooperatives,  les  empreses  associatives  i  les 
 agrupacions    d'empresaris    per   a   la  producció,   la 
 transformació  i  la comercialització en comú dels productes 
 forestals  gaudeixen de beneficis addicionals pel que fa als 
 ajuts atorgats amb caràcter general.
                                                              
 Article 68                                                   
 68.1 Correspon  a  l'Administració   forestal   la   relació 
 administrativa  amb les indústries forestals, d'acord amb el 
 que es determinarà per reglament.
 68.2 Totes les indústries  forestals  tenen  l'obligació  de 
 subministrar,  a efectes estadístics, la informació relativa 
 a les característiques de llurs instal·lacions i activitats, 
 i  també  un  inventari  que  detalli  llurs  necessitats de 
 productes forestals.
                                                              
 Article 69                                                   
 69.1 Es crea la Taula Intersectorial Forestal,  en  què  són 
 representades les organitzacions professionals  relacionades 
 amb   el   sector  i,  mitjançant  llurs  associacions,  els 
 propietaris  forestals  públics  i  privats,  les   empreses 
 d'explotació  forestal,  les  indústries de transformació de 
 productes  forestals, les indústries que utilitzen, en llurs 
 productes,  derivats  directes  o  indirectes de produccions 
 forestals,  i  les  que  produeixen  béns  d'equip  per  als 
 treballs forestals.
 69.2 Les funcions de la Taula Intersectorial Forestal són:   
   a) Participar en l'elaboració de la política forestal.
   b) Col·laborar  en  la  catalogació,  la  normalització  i 
 l'estandardització  dels  productes  forestals  i  dels béns 
 d'equip.
   c) Coordinar les possibilitats de producció  forestal  amb 
 les necessitats industrials.
   d) Proposar   línies   de    foment,    de    millora    i 
 d'experimentació  en  el sector forestal i en les indústries 
 derivades.
                                                              
 Article 70                                                   
 70.1 El  Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca ha  de 
 fomentar  la  modernització  de  l'aparell  productiu de les 
 indústries  forestals per a augmentar-ne la competitivitat i 
 millorar la qualitat dels productes.
 70.2 El Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  ha 
 d'impulsar  la  creació  de cooperatives i d'altres entitats 
 associatives  entre   les   indústries  transformadores   de 
 productes  forestals per a l'adquisició de primeres matèries 
 i la comercialització de productes i subproductes del bosc.
 70.3 Així mateix, el Departament d'Agricultura, Ramaderia  i 
 Pesca  ha  d'establir  una  línia  d'ajuts  per  a  fomentar 
 l'aprofitament de la biomassa forestal.
                                                              
 Capítol III                                                  
 De la recerca i la formació professional en matèria forestal 
                                                              
 Article 71                                                   
 71.1 L'Administració   forestal   ha    de    promoure    el 
 desenvolupament  de  la  recerca científica i tecnològica en 
 matèria  forestal  i ha de fomentar la realització d'estudis 
 experimentals  i  d'investigació   tendents   a   un  millor 
 coneixement de les tècniques a aplicar en matèria forestal.
 71.2 Amb  aquesta  finalitat,  ha  de  realitzar  actuacions 
 adequades  i  establir  la  col·laboració   necessària   amb 
 l'Institut  de  Recerca  i Tecnologia Agroalimentàries i amb 
 altres entitats públiques i privades.
                                                              
 Article 72                                                   
 72.1 El Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca  ha  de 
 realitzar  de  continu  activitats tendents a incrementar la 
 formació  tècnica  dels  professionals  del sector forestal, 
 mitjançant l'oportuna estructura de la formació professional 
 i  la  col·laboració  en  el  desenvolupament d'ensenyaments 
 mitjans  o  superiors  en matèria forestal. Els programes de 
 formació  s'han  d'adequar  als  diferents  tipus  de   bosc 
 existents a Catalunya.
 72.2 El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i Pesca, en 
 col·laboració, si s'escau, amb les entitats locals i amb  el 
 Centre  de  la  Propietat  Forestal,  ha  de   fomentar   el 
 reciclatge  i  el  perfeccionament  dels  treballadors   del 
 sector. Amb aquesta finalitat, les  actuacions  que  duen  a 
 terme  aquests  centres  han  de  gaudir  dels  ajuts que es 
 determini per reglament.
                                                              
                                                              
 Títol VI                                                     
 De les infraccions i les sancions                            
                                                              
 Capítol I                                                    
 De les infraccions                                           
                                                              
 Article 73                                                   
   Correspon  al Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca 
 la inspecció i la vigilància de les disposicions contingudes 
 en  aquesta  Llei,  sens  perjudici  de les competències que 
 corresponen  a  altres  administracions  i  als  agents   de 
 l'autoritat.
                                                              
 Article 74                                                   
 74.1 Constitueix   infracció    en    matèria   forestal  la 
 contravenció  de  qualsevol precepte d'aquesta Llei o de les 
 disposicions reglamentàries que la desenvolupen.
 74.2 Especialment,  són  infraccions,  d'acord  amb  aquesta 
 Llei:                                                        
   a) Les tallades arreu no regulades per aquesta Llei i  les 
 fetes sense l'autorització deguda.
   b) L'aprofitament   de   fustes,  llenyes  i  escorces  en 
 terrenys  forestals  sense  l'autorització  deguda  o  sense 
 l'aprovació   prèvia    dels   instruments   d'ordenació   o 
 planejament  forestals,  si  s'escau. Igualment es considera 
 infracció   l'incompliment   de   les   condicions   per   a 
 l'aprofitament assenyalades pels dits documents.
   c) L'incompliment  de  les  mesures cautelars dictades per 
 l'Administració  forestal per a la preservació de les masses 
 forestals.
   d) La  inhibició  en  la  realització de les accions o les 
 inversions establertes per aquesta Llei.
   e) L'aprofitament  de terrenys forestals de tal manera que 
 pugui  provocar  o  accelerar  la degradació del sòl o de la 
 capa vegetal.
   f) El  pasturatge  en  zones  vedades  d'acord amb aquesta 
 Llei.
   g) L'incompliment de les mesures cautelars establertes per 
 l'Administració forestal per a l'aprofitament o l'eliminació 
 de biomassa forestal.
   h) Els aprofitaments forestals fets per  persones  que  no 
 reuneixen els requisits establerts per aquesta Llei.
   i) La  rompuda  de terrenys forestals sense l'autorització 
 deguda.
   j) L'incompliment de les disposicions dictades en  matèria 
 de prevenció d'incendis forestals.
                                                              
 Article 75                                                   
 75.1 Les infraccions poden ser lleus, greus o molt greus.
 75.2 Són infraccions lleus les simples inobservances de  les 
 disposicions que  estableix  aquesta  Llei,  sempre  que  no 
 calgui  emprendre accions de reparació com a conseqüència de 
 la infracció comesa.
 75.3 Són infraccions greus la reincidència  en  la  comissió 
 d'infraccions  lleus  i  les  que  comporten  una  alteració 
 substancial dels terrenys forestals, sempre que hi  hagi  la 
 possibilitat de reparació de la realitat física alterada. Hi 
 ha reincidència si, en el moment de cometre's la  infracció, 
 no  ha  transcorregut  un  any  des  de  la  imposició,  per 
 resolució   ferma,   d'una  altra  sanció  amb  motiu  d'una 
 d'una infracció anàloga.
 75.4 Són infraccions  molt  greus  la   reincidència  en  la 
 comissió  d'infraccions  greus  i  les  que   comporten  una 
 alteració    substancial   dels   terrenys   forestals   que 
 impossibilita  o fa molt difícil la reparació de la realitat 
 física alterada.
                                                              
 Article 76                                                   
   Els titulars de terrenys forestals són responsables de les 
 infraccions  que s'hi cometen si l'acció o l'omissió que han 
 donat  lloc  a  la  infracció  han  estat comeses pel mateix 
 titular  o  per  persones  vinculades  a  aquest  mitjançant 
 contracte de treball o de prestació de serveis.
                                                              
 Capítol II                                                   
 De les sancions                                              
                                                              
 Article 77                                                   
 77.1 Les   infraccions  al  que  disposa  aquesta  Llei  són 
 sancionades,  sens  perjudici  d'exigir,   si   escau,   les 
 responsabilitats civils i penals que en poden derivar, de la 
 manera següent:                                              
   a) Les  infraccions  lleus  són  sancionades amb una multa 
 d'una quantia compresa entre 15.000 i 100.000 pessetes.
   b) Les infraccions greus són  sancionades  amb  una  multa 
 d'una quantia compresa entre 100.001 i 500.000 pessetes.
   c) Les infraccions molt  greus  són  sancionades  amb  una 
 multa  d'una  quantia  compresa entre 500.001 i 5.000.000 de 
 pessetes.
 77.2 Dins   aquests   límits,   la   quantia   de  la  multa 
 corresponent a cada infracció es fixa tenint  en  compte  la 
 negligència,  la  intencionalitat,  la  quantia del benefici 
 il·lícit,  l'entitat  i  la importància dels danys causats i 
 les  possibilitats  de  reparació  de  la  realitat   física 
 alterada. Aquestes circumstàncies  poden  ser  agreujants  o 
 atenuants.
 77.3 Les infraccions establertes per aquesta Llei prescriuen 
 en el termini de dos mesos, a comptar  des  del  dia  de  la 
 comissió dels fets.
                                                              
 Article 78                                                   
   La  competència per a imposar les sancions establertes per 
 aquesta Llei correspon:                                      
   a) Als  caps  dels serveis territorials de l'Administració 
 forestal, fins a 100.000 pessetes.
   b) Al  Director  General  de  Política  Forestal,  fins  a 
 500.000 pessetes.
   c) Al Conseller d'Agricultura, Ramaderia i Pesca,  fins  a 
 5.000.000 de pessetes.
                                                              
 Article 79                                                   
 79.1 El  responsable  de  qualsevol  infracció,  a  més  del 
 pagament  de la  multa,  té  l'obligació  d'indemnitzar pels 
 danys i els perjudicis causats.
 79.2 El Departament d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  pot 
 comissar els productes forestals obtinguts il·legalment.
                                                              
 Article 80                                                   
 80.1 El procediment administratiu per a imposar les sancions 
 fixades per aquesta Llei es regeix pel que estableix la Llei 
 de Procediment Administratiu.
 80.2 La interposició  de  recursos  i  d'accions  no  suspèn 
 l'execució  de  la  sanció.  L'Administració  pot acordar la 
 suspensió  i  pot exigir, per a acordar-la, que l'interessat 
 garanteixi degudament l'import de la sanció.
                                                              
                                                              
 Disposicions addicionals                                     
                                                              
 Primera                                                      
   Es  modifica l'apartat 1 de l'article 26 de la Llei 12/85, 
 del 13 de juny, d'Espais Naturals, el qual resta redactat de 
 la manera que segueix:                                       
   "En els espais naturals de protecció especial, les forests 
 i  els  terrenys  forestals  que  són  propietat  d'entitats 
 públiques  i  no es troben inclosos en el Catàleg de Forests 
 d'Utilitat  Pública  hi  han d'ésser incorporats. Els altres 
 que  són  de  propietat privada tenen la condició de forests 
 protectores.  Tot això és d'acord amb el que estableixen els 
 articles  11,  12,  13,  14,  15  i  concordants  de la Llei 
 Forestal aprovada pel Parlament de Catalunya."               
                                                              
 Segona                                                       
   El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca ha de 
 vetllar per la coordinació del Catàleg de Forests d'Utilitat 
 Pública de Catalunya amb el Catàleg estatal corresponent.
                                                              
 Tercera                                                      
   El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i   Pesca   ha 
 d'informar  a  la  Comissió d'Agricultura, Ramaderia i Pesca 
 del Parlament sobre l'elaboració del Pla General de Política 
 Forestal i de les modificacions que s'hi facin.
                                                              
 Disposicions transitòries                                    
 Primera                                                      
   En el termini d'un any el Consell Executiu, a proposta del 
 Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, ha de fixar la 
 superfície de la unitat mínima de producció forestal.
                                                              
 Segona                                                       
   En  el  termini  de dos anys el Departament d'Agricultura, 
 Ramaderia  i  Pesca  ha  d'elaborar  i  presentar al Consell 
 Executiu  el  Pla  General  de Política Forestal per a ésser 
 aprovat.
                                                              
 Disposició final                                             
   S'autoritza  el  Consell  Executiu  perquè desenvolupi per 
 reglament les disposicions d'aquesta Llei.
   Per  tant,  ordeno  que tots els ciutadans als quals sigui 
 d'aplicació  aquesta  Llei  cooperin al seu compliment i que 
 els  Tribunals  i les autoritats als quals pertoqui la facin 
 complir.
                                                              
 Palau de la Generalitat, 30 de març de 1988                  
                                                              
 Jordi Pujol                                                  
 President de la Generalitat de Catalunya                     
                                                              
 Josep Miró i Ardèvol                                         
 Conseller d'Agricultura, Ramaderia i Pesca
Amunt