Accés al contingut Accés al menú de la secció
DOGC  > Resultats i fitxa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
Dades del document
  • Tipus de document Llei

  • Data del document 27/07/1995

  • Número del document 009/1995

  • Número de control 95207007

  • Organisme emissor Departament de la Presidència

Dades del DOGC
  • Número 2083

  • Data 02/08/1995

  • Secció DISPOSICIONS

  • Pàgina 5781

Portal Jurídic de Catalunya
Descriptors relacionats
Lupa
Accedeix a la cerca

LLEI 9/1995, de 27 de juliol, de regulació de l'accés motoritzat al medi natural.


                                                              
                                                              
 El President                                                 
 de la Generalitat de Catalunya                               
                                                              
 Sia  notori  a  tots  els  ciutadans  que  el  Parlament  de 
 Catalunya  ha  aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el 
 que  estableix  l'article  33.2  de l'Estatut d'autonomia de 
 Catalunya, promulgo la següent                               
                                                              
 LLEI                                                         
                                                              
 El  fort  increment de la circulació de vehicles motoritzats 
 els  darrers anys ha comportat un augment considerable de la 
 pressió  humana  sobre els espais naturals. La potència i la 
 maniobrabilitat   dels   vehicles   i,   d'altra  banda,  el 
 progressiu  accés  de  la  població  a  indrets  fins fa poc 
 preservats  de l'acció humana, on habiten espècies animals i 
 comunitats  vegetals  d'interès  natural,  constitueixen una 
 amenaça  que  de  vegades  posa  en perill el manteniment de 
 l'equilibri   ecològic   i   la  conservació  dels  sistemes 
 naturals  i  afecta  negativament els drets i la qualitat de 
 vida de la població rural.
                                                              
 Conscient  d'aquest  fet,  el  Govern  de  la Generalitat va 
 promulgar  el  Decret  59/1989,  del 13 de març, pel qual es 
 regula  la  circulació  motoritzada  per  a la protecció del 
 medi  natural,  que  substituïa  i  alhora complementava les 
 mesures  establertes  prèviament per l'Ordre del Departament 
 d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca del 9 de juliol de 1987, 
 per  la  qual es regula la pràctica de proves i competicions 
 esportives motoritzades al medi rural.
                                                              
 Les  mesures de regulació establertes pel Decret 59/1989 han 
 esdevingut  insuficients  per  a conciliar la pràctica de la 
 circulació  motoritzada  amb  la  conservació  del patrimoni 
 natural  de Catalunya.  Cal, doncs, adoptar noves mesures de 
 protecció  del  medi natural. Un primer pas en aquest sentit 
 ha  estat  la  regulació de la circulació motoritzada en els 
 espais  d'interès natural, establerta per les normes del Pla 
 d'espais  d'interès  natural,  aprovat  pel Decret 328/1992, 
 del  14 de desembre, que cal concretar i estendre a tots els 
 espais  naturals  i  als  terrenys  agrícoles i forestals de 
 Catalunya.
                                                              
 Aquesta Llei s'estructura en quatre capítols.
 El  capítol I conté les disposicions generals referents a la 
 finalitat  de  la  Llei,  el  seu  àmbit  d'aplicació  i els 
 principis  de coordinació, col·laboració i respecte mutu que 
 han  de regir les actuacions de les diverses administracions 
 públiques   que   tenen  competències  relacionades  amb  la 
 matèria regulada per aquesta Llei.
 El  capítol  II és integrat per dues seccions, que contenen, 
 respectivament,  normes  generals  per  a  la  circulació de 
 vehicles   i   normes   específiques  per  a  la  circulació 
 motoritzada en grup.
 Les  competicions  esportives  són  objecte del capítol III, 
 que   s'estructura   en  tres  seccions,  en  les  quals  es 
 delimiten  els  vials  en  què  es  poden  dur  a  terme les 
 competicions,   les   condicions   generals   de  circulació 
 aplicables  a  aquest tipus d'activitat esportiva i el règim 
 de les autoritzacions administratives.
 Tanca  aquesta  Llei el capítol dedicat a la disciplina, del 
 qual  cal  destacar la previsió d'immobilització de vehicles 
 si,   com   a  conseqüència  del  fet  d'utilitzar-los,  amb 
 incompliment  dels  preceptes  de la Llei, pogués derivar-ne 
 un  risc greu per a les persones, els béns i els ecosistemes 
 naturals.
                                                              
 Capítol I                                                    
 Disposicions generals                                        
                                                              
 Article 1                                                    
 Finalitat                                                    
 Aquesta   Llei té per finalitat establir normes de regulació 
 de  l'accés motoritzat al medi natural, tant pel que fa a la 
 circulació  motoritzada  individual o en grup com pel que fa 
 a  les  competicions  esportives,  amb  l'objectiu  últim de 
 garantir  la conservació del patrimoni natural de Catalunya, 
 assegurant,   alhora,   el  respecte  a  la  població  i  la 
 propietat pública i privada del món rural.
                                                              
 Article 2                                                    
 Àmbit d'aplicació                                            
 1. L'àmbit  d'aplicació  d'aquesta  Llei  és constituït pels 
 espais  naturals i els terrenys forestals definits per la la 
 Llei  12/1985,  del 13 de juny, d'espais naturals, i la Llei 
 6/1988,  del 30 de març, forestal de Catalunya,  pel conjunt 
 de  pistes i de camins asfaltats  que els recorren i per tot 
  el  conjunt de camins rurals, de bast i ramaders, senders i 
 corriols i pistes forestals de terra.
 2. Els  preceptes  d'aquesta  Llei s'apliquen sens perjudici 
 de  l'existència  de  servituds  públiques,  que  es regulen 
 d'acord amb la normativa específica aplicable.
                                                              
 Article 3                                                    
 Coordinació                                                  
 1. Les  actuacions de les diverses administracions públiques 
 que  tenen competències relacionades amb la matèria regulada 
 per  aquesta  Llei s'han de fer d'acord amb els principis de 
 coordinació,   col·laboració  i  respecte  mutu  en  l'àmbit 
 competencial.
 2. Els  departaments  competents  de  la  Generalitat, en el 
 marc  dels  principis  a  què es refereix l'apartat 1, poden 
 proposar   a   les   diferents   administracions   públiques 
 competents  en  matèria  de carreteres, trànsit i circulació 
 de  vehicles  amb  motor  i  seguretat  vial   l'adopció  de 
 mesures  específiques  per  a garantir el compliment del que 
 estableix aquesta  Llei.
 3. Les  diverses  administracions  han de vetllar sempre pel 
 compliment  de  les  normes sobre trànsit,  característiques 
 tècniques  de  cada tipus de vehicle, circulació de vehicles 
 amb motor i seguretat vial.
 4. Els  requisits  establerts  per  aquesta  Llei  s'han  de 
 complir   sens  perjudici  de les autoritzacions necessàries 
 d'acord  amb  les  normatives  sectorials,   en especial  la 
 relativa   a   espectacles   i  activitats  recreatives. Les 
 autoritzacions  del  Departament  d'Agricultura, Ramaderia i 
 Pesca  a  què es refereix  aquesta Llei han d'ésser condició 
 imprescindible   per   a   poder   iniciar   la   tramitació 
 administrativa  de  les  altres autoritzacions de naturalesa 
 sectorial.
                                                              
 Capítol II                                                   
 Circulació de vehicles                                       
                                                              
 Secció primera                                               
 Normes generals per a la circulació de vehicles              
                                                              
 Article 4                                                    
 Respecte al medi, als béns i als drets                       
 La  circulació  de vehicles ha de respectar tant el medi com 
 els  béns  i  els  drets  dels  titulars dels terrenys i els 
 drets  dels  vianants i dels usuaris no motoritzats, i no ha 
 de  causar  perill,  perjudicis  o molèsties innecessàries a 
 les persones i als ecosistemes naturals.
                                                              
 Article 5                                                    
 Identificació                                                
 D'acord  amb  el  que  estableix la legislació general sobre 
 circulació,  els vehicles amb motor i els remolcs han d'anar 
 sempre dentificats amb plaques de matrícula reglamentàries.
                                                              
 Article 6                                                    
 Delimitació dels vials                                       
 1. En  els  espais  naturals declarats de protecció especial 
 d'acord  amb  la  Llei  12/1985   únicament  s'autoritza  la 
 circulació   de   vehicles   motoritzats   per   les  pistes 
 forestals  i  els  camins rurals  delimitats a aquest efecte 
 en els plans o en els programes de gestió corresponents.
 2.   En  els  espais  inclosos  en el Pla d'espais d'interès 
 natural  no  declarats  de   protecció  especial  i  en  els 
 terrenys  forestals s'autoritza la circulació per les pistes 
 i  els  camins  forestals  pavimentats  o  d'amplada igual o 
 superior a quatre metres.
                                                              
 Article 7                                                    
 Prohibició  de circular camps a través i fora de camins i de 
 pistes                                                       
 Els   vehicles  motoritzats  únicament  poden  circular  per 
 camins  o  pistes  aptes per a la circulació, d'acord amb el 
 que  estableix aquesta Llei i la normativa específica que hi 
 sigui    aplicable. En   conseqüència,   es   prohibeix   la 
 circulació  de vehicles motoritzats camps a través o fora de 
 les  pistes  o dels camins delimitats a aquest efecte i pels 
 tallafocs,  les  vies  forestals  d'extracció de fusta i els 
 camins  ramaders,  i  pel  llit  sec i per la làmina d'aigua 
 dels rius, els torrents i tota mena de corrents d'aigua.
                                                              
 Article 8                                                    
 Limitacions i prohibicions                                   
 1. El  Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, pel que 
 fa  als  espais  naturals  declarats  de protecció especial, 
 d'acord  amb  la  Llei  12/1985,  les  reserves nacionals de 
 caça,   les   reserves  naturals  i  els  refugis  de  fauna 
 salvatge, pot:                                               
 a)  Establir-hi  limitacions  específiques,  després d'haver 
 consultat  els  òrgans  gestors  dels  espais,  referides  a 
 l'època  de l'any en què s'admet la circulació, la velocitat 
 màxima,  les  característiques  dels  vehicles  i  qualsevol 
 altra  limitació que es consideri necessària per a preservar 
 els espais.
 b)  Prohibir  la  circulació  motoritzada en camins rurals i 
 pistes  forestals,  per a preservar els valors naturals dels 
 espais  afectats,  després d'haver consultat els ajuntaments 
 respectius.
 2.   Les  limitacions que afectin camins de titularitat dels 
 ens  locals  situats  fora  dels  espais  a  què es refereix 
 l'apartat  1 han d'ésser establertes per les entitats locals 
 respectives,  directament  o  a  requeriment del Departament 
 d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  o  del  Departament  de 
 Governació,  després  d'haver consultat la comissió comarcal 
 corresponent,  a  què  es  refereix la disposició addicional 
 tercera.
 3. Els  acords dels ens locals a què es refereix l'apartat 2 
 han   d'ésser   notificats   al  Departament  d'Agricultura, 
 Ramaderia  i  Pesca  perquè  en  faci  la senyalització i la 
 publicitat corresponents.
 4. El   Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca, el 
 Departament  de  Governació i els ajuntaments poden prohibir 
 la  circulació  en  el  medi  natural  en cas de risc elevat 
 d'incendi forestal o per tasques d'extinció.
 5. Les  limitacions  i  les  prohibicions  especificades  en 
 aquest Article s'apliquen  sens  perjudici  de  les que hagi 
 establert   amb   caràcter   més   restrictiu  la  normativa 
 urbanística vigent.
                                                              
 Article 9                                                    
 Usos i activitats tradicionals                               
 Les  limitacions a  què es refereixen els articles 6, 7 i 8, 
 si   la   normativa   pròpia  de  l'espai  no  ho  prohibeix 
 expressament,  no  són aplicables a l'accés dels propietaris 
 a  llurs  finques ni a la circulació motoritzada relacionada 
 amb   el  desenvolupament  de  les  activitats  i  els  usos 
 agrícoles,  ramaders  o forestals dels espais afectats o amb 
 la prestació de serveis de naturalesa pública.
                                                              
 Article 10                                                   
 Limitacions  per a la preservació dels terrenys de propietat 
 privada                                                      
 1. Les  prohibicions  i  les  limitacions  de  la circulació 
 motoritzada  pels  camins  o les pistes forestals que passen 
 íntegrament  per terrenys de propietat privada, fixades pels 
 propietaris  o  els  titulars  de drets, es regeixen pel que 
 estableix la legislació general aplicable.
 2. L'adopció  de les mesures a què fa referència l'apartat 1 
 s'ha  de notificar al Departament d'Agricultura, Ramaderia i 
 Pesca,  el  qual  pot  imposar,  a  proposta  dels òrgans de 
 gestió  dels  espais  naturals  de  protecció  especial,  si 
 aquests  en  resulten afectats, condicionants específics per 
 tal  de  salvaguardar-ne  els  valors  naturals o per tal de 
 garantir  la  prestació de serveis de naturalesa pública. En 
 tots  els casos s'ha de garantir l'audiència als propietaris 
 o als titulars dels terrenys en qüestió.
                                                              
 Article 11                                                   
 Senyalització i inventari                                    
 1. L'administració  que hagi establert les limitacions i les 
 prohibicions  a  què  fan  referència  elsArticles d'aquesta 
 secció  ha  d'adoptar  les  mesures  que  calguin  per  a la 
 senyalització  adequada  dels  vials  que  tenen limitacions 
 específiques  i dels vials en què es prohibeix la circulació 
 i ha d'assegurar-ne la publicitat.
 2. Els  camins  i  les  pistes  objecte  de limitacions o de 
 prohibicions  de pas han d'estar convenientment senyalitzats 
 al  començament,  a   l'acabament  i, si escau, als accessos 
 intermedis.
 3. Els   consells   comarcals,  d'acord  amb  els  municipis 
 afectats,  han  d'elaborar un inventari dels camins i de les 
 pistes   que  hi  ha  en  els  termes  municipals  de  llurs 
 comarques,  en el qual ha de constar la titularitat, pública 
 o  privada,  les   servituds  que  tenen  i  la possibilitat 
 d'utilització de cadascun d'ells.
  4. És  condició  indispensable  per  a  incloure un camí no 
 asfaltat   en  la  xarxa  de  vies  obertes  al  trànsit  el 
 compromís  formal  de  l'administració  competent  sobre  el 
 manteniment del camí.
  5. La  senyalització  dels  camins i els mapes comarcals de 
 camins  i  pistes que resultin dels inventaris corresponents 
 s'han   d'homologar  segons  uns  criteris  de  denominació, 
 representació  i  simbologia  comuns,  d'acord  amb  el  que 
 s'estableixi per reglament.
                                                              
 Article 12                                                   
 Circuits   específics   per   a  la  circulació  motoritzada 
 1. Es  faculta  els ajuntaments per a establir,  d'ofici o a 
 petició  dels  propietaris  de terrenys del terme municipal, 
 circuits  específics  adequats  a  les  característiques  de 
 determinats  tipus  de  vehicles  motoritzats. L'establiment 
 d'aquest  tipus  de  circuits, que no poden afectar terrenys 
 inclosos  en  el  Pla d'espais d'interès natural, ha d'ésser 
 sotmès   a   consideració   del  Departament  d'Agricultura, 
 Ramaderia   i   Pesca,   d'acord   amb   els   tràmits   que 
 s'estableixin    per    reglament,    sens    perjudici   de 
 l'autorització  que  correspon al Departament de Governació, 
 segons  la  Llei  10/1990,  del 15 de juny, sobre policia de 
 l'espectacle,  les activitats recreatives i els establiments 
 públics.
 2. L'establiment  dels  circuits a què es refereix l'apartat 
 1  ha  d'ésser  sotmès  al  tràmit  d'avaluació de l'impacte 
 ambiental.
                                                              
 Article 13                                                   
 Velocitat màxima                                             
 La  velocitat  màxima  de  circulació per camins i pistes de 
 terra és de trenta quilòmetres per hora.
                                                              
 Article 14                                                   
 Publicitat en matèria de circulació                          
 La  publicitat  referida  a la circulació en el medi natural 
 s'ha  de regir pels principis de protecció de la natura i de 
 respecte  a  la  població  rural  i a la propietat pública i 
 privada, que inspiren aquesta Llei.
                                                              
 Secció segona                                                
 Normes  específiques  per  a  la  circulació  motoritzada en 
 grup                                                         
                                                              
 Article 15                                                   
 Definicions                                                  
 1. S'entén   per   «circulació   motoritzada  en  grup»   la 
 circulació  de  diversos  vehicles  motoritzats que, de mutu 
 acord  i  sense  finalitat  competitiva, segueixen el mateix 
 itinerari.
 2. S'entén  per  «circulació motoritzada organitzada» la que 
 és  promoguda  sense finalitat competitiva per una entitat o 
 un particular que en són els responsables.
                                                              
 Article 16                                                   
 Circulació motoritzada en grup                               
 1. La  circulació  motoritzada  en  grup  no  organitzada es 
 regeix per les normes establertes en la secció primera.
 2. Es  prohibeix  la  circulació  motoritzada en grup en els 
 espais  naturals  de  protecció  especial  si són més de set 
 vehicles,  en el cas de motocicletes o ciclomotors, o més de 
 quatre vehicles, si es tracta d'altres automòbils.
 3. Es  prohibeixen  les  concentracions  de  més  de  quinze 
 vehicles  en  la  resta d'espais inclosos en el Pla d'espais 
 d'interès  natural  o  en els terrenys forestals. No obstant 
 això,  si  la necessitat de preservació dels valors naturals 
 ho  fa aconsellable, el Departament d'Agricultura, Ramaderia 
 i   Pesca   pot   reduir  el  nombre  màxim  de  vehicles  o 
 prohibir-hi la circulació motoritzada en grup.
                                                              
 Article 17                                                   
 Activitats organitzades                                      
 1. Per   a   fer   activitats  organitzades  de   circulació 
 motoritzada  en  grup  cal l'aprovació prèvia del recorregut 
 corresponent,  sens perjudici de les condicions específiques 
 establertes   per  altres  normatives  sectorials.   Aquesta 
 aprovació   correspon,  amb  l'autorització  prèvia  de  les 
 federacions  catalanes  d'automobilisme  i  de motociclisme, 
 segons    escaigui,    a   l'ajuntament   corresponent,   si 
 l'activitat   afecta   un   sol  municipi,  o  als  consells 
 comarcals,  després  d'haver estat delegats pels ajuntaments 
 afectats,  en  el  cas  que  afecti  dos  o  més municipis o 
 comarques. En   tots   els   casos   cal   notificar-ho   al 
 Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.
 2. Si  el recorregut a què es refereix l'apartat 1 passa per 
 un   espai   natural   de  protecció  especial,  l'aprovació 
 correspon,  pel  que  fa  a aquest tram, a l'òrgan gestor de 
 l'espai. En  qualsevol cas, l'administració que autoritzi el 
 recorregut  pot  introduir-hi  modificacions o limitacions i 
 incorporar-hi  els  condicionants  específics  que consideri 
 necessaris per a evitar danys al medi natural.
 3. Els  ajuntaments, els consells comarcals i el Departament 
 d'Agricultura,   Ramaderia   i   Pesca,  en  les  condicions 
 establertes  pels  apartats 1 i 2, a proposta dels òrgans de 
 gestió  dels  espais  naturals  de  protecció  especial,  si 
 escau,   poden   suspendre   provisionalment  activitats  ja 
 autoritzades    o   part   d'aquestes   per   circumstàncies 
 meteorològiques,   per   incendis   o  per  altres  supòsits 
 justificats   per   a  la  preservació  del  medi.   Aquesta 
 suspensió   es   pot   ordenar  amb  caràcter  definitiu  si 
 l'activitat  comporta  alteracions  en  el  medi  natural de 
 reparació  impossible  o difícil. L'administració que acordi 
 la  suspensió  de  les  activitats  ho  ha  de comunicar als 
 òrgans  que  hagin  donat  les autoritzacions corresponents, 
 d'acord amb la normativa sectorial vigent.
 4. Tots    els    vehicles   participants   en   l'activitat 
 organitzada  han  de  disposar d'una còpia de l'autorització 
 expedida  per  l'administració  que aprovi el recorregut, la 
 qual  han  de  mostrar  als agents de l'autoritat si aquests 
 els la demanen en el transcurs del trajecte.
                                                              
 Article 18                                                   
 Limitació de l'horari de circulació                          
 No  es  permet la circulació motoritzada organitzada en grup 
 en  horari nocturn, entès aquest des de l'hora en què es pon 
 el  sol  fins  una  hora  després  que  surt,  llevat  de la 
 circulació  per  les  pistes  que  tenen  la consideració de 
 vials  d'unió  entre  localitats rurals o de comunicació amb 
 cases o nuclis de  població situats en zones rurals.
                                                              
 Capítol III                                                  
 Competicions esportives                                      
                                                              
 Secció primera                                               
 Normes generals                                              
                                                              
 Article 19                                                   
 Definició                                                    
 Als   efectes  d'aquesta  Llei,  constitueixen  competicions 
 esportives  la  pràctica  de  proves esportives amb vehicles 
 motoritzats  amb  finalitats competitives reconegudes per la 
 legislació vigent.
                                                              
 Article 20                                                   
 Delimitació dels vials                                       
 1. Es  prohibeix de fer competicions esportives a l'interior 
 dels  espais  naturals de protecció especial, a les reserves 
 de caça i a les reserves naturals de fauna salvatge.
 2. En   la  resta  d'espais  inclosos  en  el  Pla  d'espais 
 d'interès  natural  les  competicions  esportives  només  es 
 poden fer en carreteres i pistes asfaltades.
 3. No  obstant  el  que  estableixen els apartats 1 i 2, els 
 trams   d'enllaç  no  cronometrats  poden  passar  per  vies 
 asfaltades  sempre  que  es  tracti  de vials aptes per a la 
 circulació  motoritzada  i  es  compleixin les condicions de 
 circulació que estableix aquesta Llei.
                                                              
 Secció segona                                                
 Condicions generals de circulació                            
                                                              
 Article 21                                                   
 Circuits tancats                                             
 Les   competicions  esportives  que  es  facin  en  circuits 
 tancats  permanents  s'han  de  situar  en  terrenys  que la 
 normativa   urbanística   hagi   destinat   expressament   a 
 instal·lacions i equipaments esportius.
                                                              
 Article 22                                                   
 Soroll                                                       
 S'han   d'establir   per   reglament   els   nivells  màxims 
 admissibles  de  soroll  en  les  competicions  esportives i 
 altres  condicionants  específics  per  a  salvaguardar  els 
 valors naturals dels espais.
                                                              
 Secció tercera                                               
 Autoritzacions                                               
                                                              
 Article 23                                                   
 Catàleg de circuits i calendari de proves                    
 1. Les  competicions  esportives  únicament  es poden fer en 
 circuits catalogats.
 2. Correspon  a  les federacions catalanes de motociclisme i 
 d'automobilisme  d'elaborar anualment el catàleg de circuits 
 i  el calendari de les competicions previstes, els quals han 
 d'ésser  aprovats pel Departament d'Agricultura, Ramaderia i 
 Pesca,  amb  l'audiència  prèvia  de les entitats locals, de 
 les   comissions   consultives  creades  per  la  disposició 
 addicional  tercera i dels titulars de les carreteres i dels 
 camins que en resulten afectats.
                                                              
 Article 24                                                   
 Règim de les autoritzacions                                  
 1. Per  a fer les competicions esportives cal l'autorització 
 prèvia  del  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia i Pesca, 
 amb  la  conformitat  expressa  dels  ajuntaments afectats i 
 dels  propietaris  dels  terrenys  per  on  passi  la prova, 
 d'acord amb el tràmit que s'estableixi per reglament.
 2. L'autorització   a   què  es  refereix  l'apartat  1  pot 
 comportar  modificacions  o  limitacions en el recorregut de 
 les  proves  i  pot  incorporar els condicionants específics 
 que  es  considerin necessaris per a garantir la preservació 
 del  medi  natural,  els  quals han d'ésser comunicats a les 
 entitats locals i als titulars afectats.
 3. Per  tal  de  garantir  la reparació de possibles danys o 
 perjudicis   al   medi   natural   durant  les  competicions 
 esportives,  l'ajuntament  respectiu  o,  si  hi  escau,  el 
 Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i Pesca, d'acord amb 
 el  tràmit que s'ha d'establir per reglament, ha d'exigir el 
 dipòsit d'una fiança prèvia.
                                                              
 Article 25                                                   
 Suspensió de les competicions esportives                     
 1. El  Departament  d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca  pot 
 suspendre  provisionalment proves esportives ja autoritzades 
 o  part  de  les  proves per circumstàncies meteorològiques, 
 per  incendis  o  per  altres supòsits justificats.  Aquesta 
 suspensió  es pot ordenar amb caràcter definitiu si la prova 
 pot comportar alteracions substancials en el medi natural.
 2. La   suspensió   de  les  proves  esportives  ha  d'ésser 
 comunicada  a  les  entitats  locals i als titulars a què fa 
 referència l'article 23.2.
                                                              
 Article 26                                                   
 Retirada    del    material    i   reparació   del   terreny 
 1. Un  cop  finalitzada  la  competició esportiva, l'entitat 
 organitzadora  està  obligada  a retirar en un termini màxim 
 de  set dies tot el material de senyalització i de protecció 
 que  s'hagi  instal·lat  per  a  fer   la prova. La retirada 
 d'aquest   material   s'ha   de  fer   sota  el  control  de 
 l'ajuntament respectiu.
                                                              
 2. El    material   de   senyalització   ha  d'ésser  sempre 
 totalment  desmuntable. Es  prohibeix  expressament d'emprar 
 pintura  i  de clavar  cartells indicadors en els arbres per 
 a senyalitzar.
 3. L'entitat  organitzadora de la competició està obligada a 
 reparar,  en  un  termini  màxim  de  trenta dies, els danys 
 produïts  en  les carreteres, les pistes i els camins per on 
 ha passat la prova.
 4. La  fiança  a què fa referència l'article 24.3 ha d'ésser 
 retornada    totalment    o    parcialment    després    que 
 l'administració    que   hagi   autoritzat   la   competició 
 certifiqui  que  no  hi  ha hagut danys o, si n'hi ha hagut, 
 que s'han corregit en part o del tot.
                                                              
 Capítol IV                                                   
 De la disciplina                                             
                                                              
 Secció primera                                               
 Infraccions                                                  
                                                              
 Article 27                                                   
 Tipificació                                                  
 1. La  vulneració  de les prescripcions d'aquesta Llei té la 
 consideració d'infracció administrativa.
 2. Les  infraccions d'aquesta Llei es classifiquen en lleus, 
 greus i molt greus.
 3. Són infraccions lleus:                                    
 a)  Superar  els  límits de velocitat establerts per aquesta 
 Llei o per la normativa que la desenvolupi.
 b) Circular de nit, si és prohibit.
 c)  Fer  concentracions de vehicles superiors a les permeses 
 per l'article 16.
 4.  Són infraccions greus:                                   
 a)  Deteriorar,  destruir,  sostreure o retirar els elements 
 de senyalització de la circulació motoritzada.
 b)  Circular,  sense  causa  justificada, per vials no aptes 
 per a la circulació motoritzada.
 c)  Circular  camps a través o fora de camins o pistes aptes 
 per a la circulació.
 d)  Ocasionar  danys  a  béns,  instal·lacions  o  materials 
 agrícoles, ramaders o forestals.
 e)  Incomplir  les  limitacions  i les prohibicions a què fa 
 referència l'article 8.
 f)   Participar   en   activitats   organitzades  per  a  la 
 circulació  motoritzada  sense autorització o incomplint les 
 condicions que s'imposin.
 g)  No retirar el material de senyalització i de protecció i 
 no  reparar  els  danys  causats, en els terminis fixats per 
 l'article 26.
 h)  Estacionar  vehicles  que  impedeixen  l'accés  a camins 
 forestals   d'ús   exclusiu   per   a  vehicles  de  serveis 
 d'extinció  d'incendis, de vigilància i oficials, degudament 
 senyalitzats, en l'època i en zones d'alt risc d'incendi.
 i)  Circular  per les vies esmentades per l'apartat h, sense 
 autorització,  en l'època i en zones d'alt risc d'incendi, i 
 per  la  resta  de  vies  o  camins  en  què,  per  raons de 
 prevenció  i  extinció d'incendis forestals o de preservació 
 de  valors naturals, sigui prohibit de circular-hi de manera 
 temporal  o  permanent, quan es puguin ocasionar danys greus 
 a la fauna, als béns o als ecosistemes naturals.
 j) Reincidir en la comissió d'infraccions lleus.
 5. Són infraccions molt greus:                               
 a)  Fer  anuncis  publicitaris en qualsevol mitjà de difusió 
 que  incitin  a no respectar la legislació vigent en matèria 
 de  circulació  motoritzada  en  el medi natural o contraris 
 als principis que la inspiren.
 b)   Fer   competicions   esportives  sense  autorització  o 
 incomplint les condicions que s'imposin.
 c) Reincidir en la comissió d'infraccions greus.
 6. L'abandonament   de  deixalles  o  d'escombraries  té  la 
 qualificació  d'infracció  lleu,  greu o molt greu segons la 
 naturalesa  i  el  volum  de  l'abocament,  d'acord  amb  la 
 legislació vigent.
                                                              
 Article 28                                                   
 Prescripció                                                  
 Els  terminis  de  prescripció de les infraccions és de tres 
 anys  per  a  les molt greus, dos anys per a les greus i sis 
 mesos  per a les lleus, a comptar des de la data de comissió 
 de  la infracció o, si aquesta és continuada, des de la data 
 en què es comet la darrera acció constitutiva d'infracció.
                                                              
 Secció segona                                                
 Procediment                                                  
                                                              
 Article 29                                                   
 Tramitació                                                   
 1. El  procediment sancionador s'ha d'ajustar al procediment 
 vigent.
 2. Si   s'aprecia   que  els  fets  objecte  d'un  expedient 
 sancionador  poden  ésser  constitutius  de delicte o falta, 
 l'administració  actuant  ha  de traslladar les actuacions a 
 l'autoritat  judicial  competent  i  deixar  en  suspens  el 
 procediment sancionador fins que aquesta no es pronunciï.
 Aquesta  suspensió  no  afecta  l'expedient  incoat  per  al 
 restabliment  de  la  situació  anterior a la comissió de la 
 infracció   o,   si   escau,   per   a  l'abonament  de  les 
 indemnitzacions pels danys i els perjudicis ocasionats.
 3. La  sanció  de  l'autoritat  judicial  a  què es refereix 
 l'apartat  2 exclou la imposició de multa administrativa. Si 
 la  resolució  judicial  és absolutòria, l'Administració pot 
 continuar   la   tramitació   de   l'expedient  sancionador, 
 respectant   els  fets  que  els  tribunals  hagin  declarat 
 provats.
                                                              
 Secció tercera                                               
 Sancions                                                     
                                                              
 Article 30                                                   
 Graduació                                                    
 1. Les   infraccions   del  que  disposa  aquesta  Llei  són 
 sancionades    amb    les   multes   següents,   que   s'han 
 d'incrementar  fins  al  total  del  benefici  obtingut  per 
 l'infractor, en el cas que n'hi hagi hagut:                  
 a)  Les  infraccions lleus, amb una multa de 10.000 a 50.000 
 pessetes.
 b)  Les infraccions greus, amb una multa de 50.001 a 500.000 
 pessetes                                                     
 c)  Les  infraccions  molt greus, amb una multa de 500.001 a 
 5.000.000 de pessetes.
 2.   Les  sancions  s'han de graduar d'acord amb la gravetat 
 del  fet  constitutiu  de la infracció, tenint en compte els 
 danys i els perjudicis produïts, si hi havia                 
 intencionalitat  i  la  dificultat  en  la  identificació de 
 l'infractor.
                                                              
 Article 31                                                   
 Competència                                                  
 1. Són   competents   per   a   acordar   la  incoació  dels 
 procediments  sancionadors  i designar instructor els òrgans 
 que  determina  en  cada  cas  la  legislació  sobre  espais 
 naturals.
 2. Són  competents  per  a  la imposició de les sancions els 
 òrgans següents:                                             
 a)  Els delegats territorials del Departament d'Agricultura, 
 Ramaderia i Pesca o l'alcalde, per a les lleus.
 b)  El  director  general  del  Medi  Natural  o  el  Ple de 
 l'Ajuntament afectat, per a les greus.
 c)  El  titular  del  Departament d'Agricultura, Ramaderia i 
 Pesca, per a les molt greus.
 d)  El  Govern  de  la  Generalitat,  per  a les sancions de 
 quantia  superior,  com  a  conseqüència  del  benefici  més 
 elevat que hagi obtingut l'infractor, si s'escau.
                                                              
 Article 32                                                   
 Exigibilitat                                                 
 L'import  de  les  multes  i de les despeses ocasionades per 
 l'execució  subsidiària de les actuacions de restitució dels 
 béns  a  l'estat  anterior a la comissió de la infracció pot 
 ésser exigit per la via administrativa de constrenyiment.
                                                              
 Article 33                                                   
 Multes coercitives                                           
 1. Es  poden  imposar multes coercitives, d'acord amb el que 
 disposa  el  procediment  sancionador administratiu general, 
 amb  el  requeriment  i  l'advertència previs corresponents, 
 per  a  restaurar la realitat física alterada o transformada 
 com a conseqüència d'una actuació il·legal.
 2. Les  multes  coercitives,  que poden ésser reiterades, no 
 poden superar la quantia de 100.000 pessetes cada una.
 3. La  imposició  de  multes  coercitives  i la imposició de 
 multes   en   concepte   de   sanció   són   independents  i 
 compatibles.
                                                              
 Article 34                                                   
 Restitució del medi a l'estat anterior                       
 1. La  imposició  de sancions és independent de l'obligació, 
 exigible  en  qualsevol moment, de restituir el medi físic a 
 l'estat  anterior  a  la  comissió  de  la  infracció  i  de 
 l'obligació   d'indemnitzar  pels  danys  i  els  perjudicis 
 ocasionats.
 2. Correspon  a  l'Administració  de  fixar,  mitjançant  la 
 resolució  corresponent, el termini en què l'infractor ha de 
 procedir  a  la restitució dels béns a l'estat anterior a la 
 comissió  de  la  infracció  i  l'import de la indemnització 
 pels danys i els perjudicis ocasionats.
 3. En  el cas que la infracció comesa hagi causat perjudicis 
 greus   a   exemplars   d'espècies   de  fauna  o  de  flora 
 protegides,  la  indemnització  s'ha de calcular d'acord amb 
 els barems vigents de valoració de les espècies.
                                                              
 Secció quarta                                                
 Mesures cautelars                                            
                                                              
 Article 35                                                   
 Immobilització de vehicles                                   
 Els  membres  del  cos  d'agents  rurals  i, en general, els 
 agents  de l'autoritat, en l'exercici de les seves funcions, 
 poden  procedir  a  la  immobilització de vehicles si, com a 
 conseqüència  del fet d'utilitzar-los, amb incompliment dels 
 preceptes  d'aquesta  Llei,  pogués  derivar-ne un risc greu 
 per a les persones, els béns i els ecosistemes naturals.
                                                              
 Disposicions addicionals                                     
                                                              
 Primera                                                      
 S'autoritza  el  Govern  de  la  Generalitat  a actualitzar, 
 mitjançant  decret,  les  quanties  de  les  sancions  i les 
 multes  coercitives  fixades  per  aquesta Llei, d'acord amb 
 les variacions de l'índex de preus al consum.
                                                              
 Segona                                                       
 Les  organitzacions professionals agràries i les federacions 
 catalanes   d'automobilisme   i  de  motociclisme  tenen  la 
 consideració   d'entitats  col·laboradores  als  efectes  de 
 l'aplicació d'aquesta Llei.
                                                              
 Tercera                                                      
 Es  crea  en  cada  comarca  una comissió consultiva formada 
 pels    representants    del    Departament   d'Agricultura, 
 Ramaderia  i Pesca, del consell comarcal, dels ajuntaments i 
 dels  propietaris  afectats, per mitjà de les organitzacions 
 professionals  agràries  o  sectorials  o  del  Centre de la 
 Propietat  Forestal,  amb  la  finalitat  d'informar  de les 
 limitacions  i  les prohibicions a què es refereix l'article 
 8.2.
                                                              
 Disposició transitòria                                       
 Les  prohibicions i les limitacions concretes que afecten la 
 circulació   motoritzada   per  camins  i  pistes  forestals 
 establertes  pels articles  6,  8 i 10.2 no s'aplicaran fins 
 que   les   administracions   competents   no  efectuïn  les 
 senyalitzacions  corresponents,  que  han  de  fer- se en el 
 termini de dos anys.
                                                              
 Disposició derogatòria                                       
 Es  deroga  el  Decret  59/1989, del 13 de març, pel qual es 
 regula  la  circulació  motoritzada  per  a la protecció del 
 medi natural.
                                                              
 Disposició final                                             
 Es  faculten  el  Govern  de  la  Generalitat i el conseller 
 d'Agricultura,  Ramaderia  i  Pesca perquè dictin les normes 
 necessàries per a desenvolupar i aplicar aquesta Llei.
                                                              
 Per  tant,  ordeno  que  tots  els ciutadans als quals sigui 
 d'aplicació  aquesta  Llei  cooperin al seu compliment i que 
 els  tribunals  i les autoritats als quals pertoqui la facin 
 complir.
                                                              
 Palau de la Generalitat, 27 de juliol de 1995                
                                                              
 Jordi Pujol                                                  
 President de la Generalitat de Catalunya                     
                                                              
 Francesc Xavier Marimon i Sabaté                             
 Conseller d'Agricultura, Ramaderia i Pesca                   
                                                              
 (95.207.007)                                                 
                                                              
Amunt