Accés al contingut Accés al menú de la secció
DOGC  > Resultats i fitxa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
Dades del document
  • Tipus de document Llei

  • Data del document 15/11/1996

  • Número del document 015/1996

  • Número de control 96318040

  • Organisme emissor Departament de la Presidència

Dades del DOGC
  • Número 2284

  • Data 22/11/1996

  • Secció DISPOSICIONS

  • Pàgina 11918

Descriptors relacionats
Matèries
Lupa
Accedeix a la cerca

LLEI 15/1996, de 15 de novembre, de creació del col·legi d'educadores i educadors socials de Catalunya.


                                                              
 El President                                                 
 de la Generalitat de Catalunya                               
                                                              
 Sia  notori  a  tots  els  ciutadans  que  el  Parlament  de 
 Catalunya  ha  aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el 
 que  estableix  l'article  33.2  de l'Estatut d'autonomia de 
 Catalunya, promulgo la següent                               
                                                              
 LLEI                                                         
                                                              
 Preàmbul                                                     
                                                              
 L'educació social és una professió que respon a determinades 
 necessitats  socials a les quals dóna solució amb actuacions 
 específiques. El   reconeixement   acadèmic  i  formatiu  de 
 l'educació social es va   articular a partir de l'aprovació, 
 l'any  1991,  del Reial decret 1420/1991, del 30 d'agost, el 
 qual  feia  el disseny curricular de les formacions per a la 
 diplomatura universitària d'educació social.
                                                              
 La  societat  catalana  s'ha  anat  plantejant  actuacions i 
 serveis educatius cada vegada més amplis en el camp social.
 Aquest   fet   correspon   a   l'aplicació   dels  principis 
 constitucionals d'un estat democràtic, social i solidari, en 
 la   qual   ha   sobresortit   la   voluntat   política   de 
 l'Administració  de  la  Generalitat d'incidir i d'actuar en 
 els problemes socials.
                                                              
 És en aquest context que la societat reclama la incorporació 
 de  noves  professions  i  en  el  camp  de l'educació s'han 
 generat  reflexions  conceptuals  i  noves  pràctiques com a 
 respostes als nous problemes de la societat contemporània.
 La   societat   ha   fet   un  encàrrec  social  als  i  les 
 professionals de l'educació, la presència dels quals reclama 
 en  l'àmbit  de  serveis  i  projectes que van més enllà del 
 sistema  educatiu formal i de l'escolarització bàsica. Així, 
 doncs,  en  virtut  de  les  competències  exclusives que en 
 matèria  de col·legis professionals reconeix l'apartat 23 de 
 l'article  9  de  l'Estatut  d'autonomia  de  Catalunya i de 
 conformitat  amb  el  que estableix l'article 3.1 de la Llei 
 13/1982,  del  17 de desembre, de col·legis professionals de 
 Catalunya,   que   regula   l'extensió   de   l'organització 
 col·legial  mitjançant  llei  a  les professions que n'estan 
 mancades,  es considera oportuna i necessària la creació del 
 Col·legi  d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya, per 
 a  integrar  tots  els  professionals  que, amb la titulació 
 universitària  específica  d'educació social, exerceixin les 
 funcions que els són pròpies.
                                                              
 La  disposició  transitòria  quarta  preveu  la possibilitat 
 d'habilitació  dels  educadors  i les educadores socials amb 
 una   titulació   universitària  no  específica  o  amb  una 
 titulació  no  universitària  específica,  i  exigeix  per a 
 ambdós  casos una experiència pràctica, i l'habilitació dels 
 educadors  i  les educadores que, sense titulació, tenen una 
 llarga  experiència i una capacitat professional acreditades 
 degudament.
                                                              
 Part dispositiva                                             
                                                              
 Article 1                                                    
 Es  crea  el  Col·legi  d'Educadores  i Educadors Socials de 
 Catalunya,    corporació  de  dret  públic, amb personalitat 
 jurídica  pròpia  i  amb  capacitat plena per a complir  els 
 seus fins.
                                                              
 Article 2                                                    
 L'àmbit  territorial  del  Col·legi d'Educadores i Educadors 
 Socials és Catalunya.
                                                              
 Article 3                                                    
 El  Col·legi  d'Educadores  i Educadors Socials de Catalunya 
 agrupa  les  diplomades  i  els  diplomats  universitaris en 
 educació   social   o  amb  un  títol  estranger  equivalent 
 degudament  homologat. La integració s'ha de fer d'acord amb 
 el   que  disposen  les  lleis  reguladores  dels  col·legis 
 professionals.
                                                              
 Article 4                                                    
 El  Col·legi,  pel  que  fa  als  aspectes  institucionals i 
 corporatius,  s'ha  de  relacionar  amb  el  Departament  de 
 Justícia  o  amb els que tinguin atribuïdes les competències 
 administratives  en  matèria de col·legis professionals. Pel 
 que  fa  al  contingut  de les seves activitats, el Col·legi 
 s'ha  de relacionar amb el Departament de la Generalitat que 
 hi  tingui  competència  i  amb  la  resta d'administracions 
 públiques,   quan   calgui   per   a  les  seves  activitats 
 professionals.
                                                              
 Disposicions transitòries                                    
                                                              
 Primera                                                      
 1.   Els  membres  de  l'òrgan  de  govern  de  l'Associació 
 Professional  d'Educadors  Socials  de Catalunya i el mateix 
 nombre  de  representants  de les diplomades i els diplomats 
 universitaris  en educació social, designats pel Departament 
 de   Justícia,   d'acord   amb   criteris  de  representació 
 territorial,  actuant com a comissió gestora, han d'aprovar, 
 en  el  termini de sis mesos a comptar de l'entrada en vigor 
 d'aquesta Llei, uns estatuts provisionals.
 2.  La Comissió Gestora a què fa referència l'apartat 1 s'ha 
 de constituir en comissió d'habilitació, amb la incorporació 
 de  representants  de  les  universitats que imparteixen els 
 estudis d'educació social a Catalunya i experts de reconegut 
 prestigi en aquest camp. La dita Comissió ha d'habilitar, si 
 escau,  els professionals que sol·licitin la incorporació al 
 Col·legi  per  a  participar  en l'assemblea constituent del 
 Col·legi,   sens  perjudici  d'un  recurs  posterior  davant 
 d'aquesta  contra  les decisions d'habilitació adoptades per 
 la Comissió.
 3.  Els estatuts provisionals han de regular, en tot cas, el 
 procediment  per a convocar l'assemblea constituent. S'ha de 
 garantir  la màxima publicitat de la convocatòria mitjançant 
 la  seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de 
 Catalunya i en els diaris de més difusió a Catalunya.
                                                              
 Segona                                                       
 Les funcions de l'assemblea constituent són:                 
 a)  Ratificar  els  membres  de  la  Comissió  Gestora  o bé 
 nomenar-ne de nous, i aprovar-ne, si escau, la gestió.
 b) Aprovar els estatuts definitius del Col·legi.
 c)   Elegir  les  persones  que  han  d'ocupar  els  càrrecs 
 corresponents en els òrgans col·legials.
                                                              
 Tercera                                                      
 Els  estatuts  definitius, un cop aprovats, juntament amb el 
 certificat  de  l'acta  de l'assemblea constituent, s'han de 
 trametre  al  Departament de Justícia o a aquells altres que 
 tinguin   atribuïdes  les  competències  administratives  en 
 matèria  de  col·legis professionals, perquè se'n qualifiqui 
 la  legalitat  i  es  publiquin  en  el  Diari Oficial de la 
 Generalitat de Catalunya.
                                                              
 Quarta                                                       
 Es  poden  integrar  en el Col·legi d'Educadores i Educadors 
 Socials  de Catalunya els i les  professionals que treballen 
 en  el  camp  de l'educació social, que es troben dins algun 
 dels  tres  supòsits  que  es detallen a continuació, que ho 
 acrediten   de   manera   fefaent  i  que  sol·liciten  llur 
 habilitació  en  el termini de divuit mesos des de l'entrada 
 en vigor d'aquesta Llei.
 Primer  supòsit:  Els  i  les professionals que hagin cursat 
 estudis  específics  en  el  camp  de l'educació social d'un 
 mínim  de  tres  anys  acadèmics  iniciats  abans  del  curs 
 1992-1993  i  que  acreditin  tres  anys  de dedicació a les 
 tasques   pròpies   d'educació  social  dins  els  deu  anys 
 anteriors a l'entrada en vigor d'aquesta Llei.
 Segon  supòsit:   Els  i  les  professionals que estiguin en 
 possessió   de   titulació  universitària,  llicenciatura  o 
 diplomatura,  i acreditin  tres o cinc anys d'experiència en 
 tasques   pròpies   d'educació  social,  respectivament,  en 
 activitats   desenvolupades  dins  els  deu  i  quinze  anys 
 anteriors  a l'entrada en vigor d'aquesta Llei. Únicament es 
 computen  les  titulacions  obtingudes  en  estudis iniciats 
 abans del curs 1992-1993.
 Tercer  supòsit:  Els  i  les  professionals  que  acreditin 
 capacitat  professional  pràctica  i  deu  anys d'exercici a 
 dedicació  plena  o  principal en tasques pròpies d'educació 
 social,  desenvolupades  dins  els  vint  anys  anteriors  a 
 l'entrada en vigor d'aquesta Llei.
                                                              
 Cinquena                                                     
 L'obligació  de  col·legiació no regeix durant els tres anys 
 següents  a  l'entrada  en  vigor  d'aquesta Llei per a  les 
 persones   que   en   aquell   moment  estiguin  treballant, 
 mitjançant contracte, en tasques pròpies d'educació social i 
 estiguin  matriculades  en estudis de diplomatura d'educació 
 social. Aquests  dos  requisits  s'han d'acreditar davant la 
 Comissió  Gestora  en  el  termini de sis mesos a comptar de 
 l'entrada en vigor d'aquesta Llei.
                                                              
 Disposició final                                             
                                                              
 Aquesta Llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada 
 en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
                                                              
 Per  tant,  ordeno  que  tots  els ciutadans als quals sigui 
 d'aplicació  aquesta  Llei  cooperin al seu compliment i que 
 els  tribunals  i les autoritats als quals pertoqui la facin 
 complir.
                                                              
 Palau de la Generalitat, 15 de novembre de 1996              
                                                              
 Jordi Pujol                                                  
 President de la Generalitat de Catalunya                     
                                                              
 Núria de Gispert i Català                                    
 Consellera de Justícia                                       
                                                              
 (96.318.040)                                                 
                                                              
Amunt