Accés al contingut Accés al menú de la secció
DOGC  > Resultats i fitxa
 
Afegeix-lo a la meva selecció i subscriu-m'hi
Afegeix-lo a la meva selecció
Dades del document
  • Tipus de document Decret

  • Data del document 08/02/1994

  • Número del document 053/1994

  • Número de control 94026025

  • Organisme emissor Departament de Comerç, Consum i Turisme

  • No vigent
Dades del DOGC
  • Número 1876

  • Data 23/03/1994

  • Secció DISPOSICIONS

  • Pàgina 2051

Portal Jurídic de Catalunya
Correccions d'errades
Descriptors relacionats
Matèries
Lupa
Accedeix a la cerca

DECRET 53/1994, de 8 de febrer, sobre el règim de preus, reserves i serveis complementaris en establiments d'allotjament turístic.

En aquest text s'han introduït les correccions d'errades publicades en el
      La Generalitat de Catalunya, d'acord amb l'article 9.12 
  de l'Estatut  d'autonomia  de  Catalunya,  té  competències 
  exclusives  en  matèria  turística,  i basant-se en això ha 
  regulat    les    diverses    modalitats     d'establiments 
  d'allotjament turístic amb la finalitat d'adequar-los a les 
  condicions socials adequades.
                                                              
      Tanmateix,   l'activitat   pròpia   dels   establiments 
  d'allotjament turístic en l'àmbit del sector  requereix  la 
  inserció   normativa   d'unes   regles  complementàries  de 
  naturalesa bifront orientades, d'una banda,  a  l'ordenació 
  d'aquesta important activitat, i de l'altra, a la protecció 
  dels interessos dels consumidors i usuaris.
                                                              
      Per aquest motiu, el present Decret estableix una sèrie 
  de   preceptes   administratius   que   recullen   aspectes 
  essencials de l'activitat dels  establiments  d'allotjament 
  turístic,  com  són  el  règim  de  preus  i  reserves,  la 
  publicitat i els requisits en la prestació  de  determinats 
  serveis complementaris.
                                                              
      En  virtut del que s'ha exposat i de conformitat amb el 
  que  estableix  la  Llei  13/1989,  de  14   de   desembre, 
  d'organització,    procediment    i    règim   jurídic   de 
  l'Administració de la Generalitat de Catalunya, a  proposta 
  del conseller de Comerç, Consum i Turisme, i d'acord amb el 
  Govern,                                                     
                                                              
  Decreto:                                                    
                                                              
  TÍTOL 1                                                     
  Disposicions   comunes   dels   establiments  d'allotjament 
  turístic                                                    
                                                              
  Capítol 1                                                   
  Preus dels establiments d'allotjament turístic              
                                                              
  Article 1                                                   
  Publicitat dels preus                                       
   1.1  Els preus de  tots  els  serveis  que  facilitin  els 
  establiments  d'allotjament  turístic  han  de gaudir de la 
  màxima publicitat en els llocs on es prestin. En  tot  cas, 
  s'han  d'exposar,  almenys  en  català,  a  la  recepció de 
  l'establiment de manera visible i permetent a  l'usuari  la 
  seva  lectura de forma clara, figurant de forma independent 
  el  preu  de  cadascuna  de  les  unitats  d'allotjament  i 
  cadascun dels serveis oferts.
   1.2  A fi de donar publicitat dels preus esmentats al punt 
  anterior,  anualment,  el  Departament  de Comerç, Consum i 
  Turisme publicarà una guia amb els  preus  de  les  unitats 
  d'allotjament  i  serveis  complementaris  corresponents  a 
  l'any  natural.   Els   titulars   de   l'explotació   dels 
  establiments  han  de  comunicar  als  serveis territorials 
  corresponents del Departament si els  preus  que  aplicaran 
  són  orientadors  o bé màxims fins la publicació de la guia 
  següent. A  la  guia  es  farà  constar  qualsevol  de  les 
  alternatives escollides.
      En  cap  cas, els establiments no poden cobrar als seus 
  clients preus superiors als que tinguin exposats al públic, 
  tenint en compte que si hi ha qualsevol contradicció en  la 
  seva  publicitat,  d'acord  amb  el que estableix l'article 
  1.1, s'aplicarà el preu inferior.
                                                              
  Article 2                                                   
  Aplicació de preus                                          
   Els preus tenen la consideració de globals.  En  tot  cas, 
  cal  indicar únicament si l'IVA hi és inclòs o es cobrarà a 
  part.
                                                              
  Article 3                                                   
  Notificació dels preus                                      
   3.1  S'ha d'informar el client, abans de la seva admissió, 
  dels preus que corresponen als serveis que  ha  sol·licitat 
  inicialment,   mitjançant   el  lliurament  d'un  full,  on 
  constarà, almenys en català:                                
      a) Nom, grup i categoria de l'establiment.
      b) Número o identificació de la unitat d'allotjament.
      c) Preu de la unitat d'allotjament.
      d) Data d'entrada i de sortida.
   3.2  Aquest full, signat pel client, tindrà valor de prova 
  a efectes administratius, i    la  seva  còpia  s'haurà  de 
  conservar   a   l'establiment   d'allotjament   turístic  a 
  disposició  dels  inspectors  del  Departament  de  Comerç, 
  Consum i Turisme durant el termini de sis mesos.
   3.3   No  és necessari lliurar el full a què fa referència 
  el present article quan el client hagi contractat la unitat 
  d'allotjament per mitjà d'una agència de viatges o empresa, 
  amb confirmació escrita.
                                                              
  Article 4                                                   
  Manteniment del preu                                        
  Quan un client contracti una unitat d'allotjament  turístic 
  per  a una estada de mes d'un dia de duració, l'establiment 
  podrà cobrar, com a màxim, el preu que figuri en el full de 
  notificació a què fa referència l'article anterior,  encara 
  que  durant  l'estada esmentada fossin augmentats els preus 
  dels serveis o de la unitat d'allotjament que n'ocupi.
                                                              
  Capítol 2                                                   
  Publicitat dels establiments d'allotjament turístic         
                                                              
  Article 5                                                   
  Publicitat                                                  
   5.1   A  la  publicitat  i  documentació dels establiments 
  d'allotjament turístic s'han d'indicar el nom, el grup,  si 
  s'escau,  i  la  categoria de l'establiment, d'acord amb la 
  classificació atorgada per l'organisme competent.
   5.2  La publicitat per qualsevol mitjà de comunicació  que 
  efectuïn   els  establiments  d'allotjament  turístic  dels 
  serveis i preus  que  ofereixen,  de  la  seva  ubicació  i 
  d'altres  característiques  s'han d'ajustar a la realitat i 
  no poden induir a error o confusió.
                                                              
  Capítol 3                                                   
  Reserves                                                    
                                                              
  Article 6                                                   
  Contestació a les peticions de reserva                      
      Els  establiments  d'allotjament  turístic  hauran   de 
  contestar, de manera que en quedi constància, en el termini 
  màxim  de  deu  dies,  les peticions de reserves efectuades 
  pels clients. Si la contesta no es produís  en  el  termini 
  esmentat s'entendrà que la reserva no ha estat acceptada.
                                                              
  Article 7                                                   
  Reserves d'unitats d'allotjament concretes                  
      Quan  els clients hagin obtingut confirmació de reserva 
  d'unitats d'allotjament determinades,  amb  l'especificació 
  del  número  o ubicació, els titulars dels establiments han 
  de posar-les a disposició d'aquests en la data  convinguda. 
  Si la reserva fos per unitats d'allotjament indeterminades, 
  s'haurà  de  posar  a  disposició dels clients aquelles que 
  reuneixen les característiques pactades.
                                                              
  Article 8                                                   
  Manteniment del preu pactat                                 
   Quan el client tingui confirmada la reserva d'acord amb el 
  que estableixen els articles anteriors, la  titularitat  de 
  l'establiment  d'allotjament  turístic  ha  de respectar el 
  preu acordat, sense que en cap cas es pugui incrementar.
                                                              
  Capítol 4                                                   
  Facturació                                                  
                                                              
  Article 9                                                   
  Abonament de les factures                                   
   9.1 Els clients tenen l'obligació d'abonar els preus  dels 
  serveis prestats en el mateix establiment i en el moment de 
  ser presentada per al cobrament la factura corresponent.
   9.2    En  el  supòsit  que  hagi  finalitzat  el  període 
  d'allotjament pactat o que la factura no sigui abonada,  el 
  titular  de  l'establiment  podrà  disposar  de  la  unitat 
  d'allotjament. En aquest cas, si en  aquesta  es  trobessin 
  les  pertinences del client, es retiraran de la unitat, una 
  vegada fet inventari i signat per dos testimonis.
                                                              
  Article 10                                                  
  Requisits de les factures                                   
      La factura haurà de contenir,  almenys  en  català,  de 
  manera  clara  i  especificada,  ja  sigui nominalment o en 
  clau,  desglossats  per  dies  i  conceptes,  els  diversos 
  serveis prestats per l'establiment d'allotjament turístic.
                                                              
  Article 11                                                  
  Dades de les factures                                       
      En  les factures que expedeixin els establiments a tots 
  els seus  clients,  hi  haurà  de  constar,  com  a  mínim, 
  juntament  amb  el  nom  del  client,  la  identificació de 
  l'habitació utilitzada, el nombre de persones allotjades  i 
  la data d'entrada i de sortida d'aquestes.
                                                              
  Capítol 5                                                   
  Servei telefònic                                            
                                                              
  Article 12                                                  
  Trucades telefòniques                                       
   12.1  El personal encarregat del servei telefònic haurà de 
  posar  en  coneixement dels clients, al més aviat possible, 
  els missatges, les trucades o els encàrrecs que rebin.
   12.2   El responsable de l'allotjament turístic, a petició 
  del client, ha de lliurar un  document  que  justifiqui  la 
  data,  l'hora  i la destinació de la trucada telefònica, la 
  durada i l'import. En  tot  cas,  el  client  ha  de  tenir 
  coneixement  de  la possibilitat de sol·licitar el document 
  de justificació, esmentat.
                                                              
  Capítol 6                                                   
  Altres serveis                                              
                                                              
  Article 13                                                  
  Estat general de les instal·lacions                         
   13.1  El mobiliari, les instal·lacions i  altres  elements 
  de   l'establiment  d'allotjament  turístic  així  com  els 
  serveis en  general,  inclosos  els  menjars,  si  s'escau, 
  hauran   de  mantenir-se  en  tot  moment  d'acord  amb  la 
  categoria que tinguin atorgada.
   13.2   Els  establiments  han  de  tenir cura del perfecte 
  estat  de  conservació  i  neteja  de   totes   les   seves 
  dependències i instal·lacions i dels serveis que ofereixin. 
   13.3   L'incompliment del que s'estableix als dos apartats 
  anteriors pot donar  lloc,  amb  la  incoació  prèvia  d'un 
  expedient  administratiu,  a  la  revisió  de  la categoria 
  atorgada per  l'òrgan  competent,  sens  perjudici  de  les 
  responsabilitats administratives que puguin ser imputades.
                                                              
  Article 14                                                  
  Zones destinades als no fumadors                            
   14.1   Quan  així  ho  permeti la normativa vigent, en les 
  zones i els salons d'ús  comú  es  reservarà  la  part  més 
  pròxima  a  les finestres per a la ubicació dels usuaris no 
  fumadors.
   14.2  Amb aquesta finalitat s'assenyalaran degudament  les 
  zones reservades per als no fumadors.
                                                              
  Article 15                                                  
  Fulls de reclamació                                         
      D'acord  amb el que estableix el Decret 171/1991, de 16 
  de juliol, els establiments d'allotjament turístic  han  de 
  disposar de fulls de reclamació a disposició dels clients i 
  ho han d'anunciar de manera visible a la recepció.
                                                              
  TÍTOL 2                                                     
  Establiments hotelers                                       
                                                              
  Capítol 1                                                   
  Preus                                                       
                                                              
  Article 16                                                  
  Preus de les habitacions                                    
   16.1   El  preu  de  les  habitacions es compta per dies o 
  jornades, d'acord amb el nombre de pernoctacions.
   16.2  La jornada acabarà a les dotze  hores.  En  cap  cas 
  podrà  exigir-se  al  client  l'abandonament de l'habitació 
  abans d'aquesta hora, excepte pacte contrari entre aquest i 
  l'establiment hoteler.
   16.3   El  client  que  no  abandoni  a  l'hora  esmentada 
  l'habitació  que  ocupa,  s'entendrà  que  allarga  la seva 
  estada un dia més.
   16.4  El gaudi de l'allotjament i d'altres serveis  durarà 
  el  termini  convingut entre l'establiment i el client o el 
  seu  representant.  Aquest   termini   haurà   de   constar 
  expressament en la notificació que, d'acord amb l'article 4 
  d'aquest Decret, s'ha de lliurar al client  en el moment de 
  la  seva  admissió.  Qualsevol  ampliació  o  reducció  del 
  termini prèviament pactat, està  supeditat  al  mutu  acord 
  entre l'establiment hoteler i el client.
                                                              
  Article 17                                                  
  Preus dels serveis comuns                                   
   17.1   Els  establiments  hotelers  no  poden  cobrar  cap 
  quantitat als seus clients per la utilització dels  serveis 
  comuns complementaris de què disposin aquests.
   17.2   Tenen la consideració de serveis comuns als efectes 
  del que s'estableix al paràgraf anterior:                   
   a) Les piscines.
   b) Les hamaques, veles, cadires i mobiliari propi  de  les 
  piscines, platges, jardins i parcs particulars.
   c) Els aparcaments exteriors de vehicles.
   d) Les televisions.
   e)  El  servei  de  caixes fortes, quan aquest hagi de ser 
  ofert de manera obligatòria pels establiments hotelers.
                                                              
  Capítol 2                                                   
  Reserves                                                    
                                                              
  Article 18                                                  
  Paga i senyal per part de clients individuals               
   18.1  Els titulars dels establiments hotelers poden exigir 
  als clients que efectuïn una reserva, un avançament de part 
  del preu que s'entendrà a compte de l'import resultant dels 
  serveis prestats.
   18.2  L'avançament del preu a què fa  esment  el  paràgraf 
  anterior serà, com a màxim i per cada unitat d'allotjament, 
  el que es detalla a continuació:                            
      a)  Quan  la  reserva  es  faci  per  a una ocupació no 
  superior a set dies, l'import corresponent serà del 25% del 
  preu total d'estada.
      b) Quan la reserva s'efectuï per a  més  dies,  es  pot 
  sol·licitar el 50% del preu total d'estada.
   18.3   L'anul·lació  de la reserva dintre dels quinze dies 
  anteriors a la data d'ocupació de l'habitació  podrà  donar 
  lloc  a  la  pèrdua  de la quantitat lliurada a compte, que 
  quedarà a  disposició  de  l'establiment  hoteler.  En  cas 
  contrari, aquesta quantitat s'ha de retornar al client.
                                                              
  Article 19                                                  
  Paga i senyal per a grups                                   
      Quan  la  reserva  s'efectuï  per a grups o contingents 
  turístics, l'avançament del preu serà  el  que  pactin  les 
  parts  interessades.  En  tot  cas  el pacte esmentat haurà 
  d'estipular les indemnitzacions a què, com a màxim,  tindrà 
  dret  l'establiment  hoteler  en el supòsit d'anul·lació de 
  reserves o en el supòsit de que el grup finalitzi  la  seva 
  estada abans del període acordat.
                                                              
  Article 20                                                  
  Contractació a través d'agències de viatge                  
      Quan  la  reserva  l'efectuï  un  client  o  un  grup o 
  contingent turístic per mitjà  d'una  agència  de  viatges, 
  s'aplicarà el que s'estableix en l'article anterior pel que 
  fa als pactes que facin sobre les reserves, paga i senyal i 
  indemnitzacions   l'agència   de  viatges  i  l'establiment 
  hoteler.
                                                              
  Article 21                                                  
  Rescabalament per renúncia de l'estada.
      Quan  el  client  d'un  establiment  hoteler   abandoni 
  l'habitació  abans  de  la  data  fins  la  qual  la  tenia 
  reservada,  el  titular  de  l'establiment  hoteler   podrà 
  demanar,  com  a  màxim, l'equivalent al 40% del preu total 
  dels serveis que restin per utilitzar.
                                                              
  Article 22                                                  
  Manteniment de la reserva                                   
   22.1  Quan l'establiment hoteler hagi confirmat la reserva 
  sense l'exigència de cap paga i senyal,  estarà  obligat  a 
  mantenir-la fins a les 20 hores del dia assenyalat, excepte 
  pacte contrari.
   22.2    Si   el   client  ha  abonat  la  paga  i  senyal, 
  l'establiment hoteler resta obligat a mantenir  la  reserva 
  efectuada  sense  cap  límit  horari pel nombre de dies que 
  cobreixi aquesta, d'acord  amb  els  límits  establerts  en 
  l'article 18.2 del present Decret.
   22.3   Quan  la  reserva  hotelera  efectuada  per grups o 
  contingents  turístics  hagi  estat  abonada  en  la   seva 
  totalitat,  d'acord  amb les condicions a què fa referència 
  l'article 19  del  present  Decret,  l'establiment  hoteler 
  restarà  obligat  a  mantenir-la  vigent  sense  cap  límit 
  horari. En cas contrari aquesta es mantindrà fins a les  20 
  hores del dia previst d'arribada.
   22.4   Quan  la reserva hotelera s'efectuï per mitjà d'una 
  agència de viatges i l'hoteler hagi confirmat  la  reserva, 
  l'establiment  hoteler  resta  obligat a mantenir-la vigent 
  sense cap límit horari.
                                                              
  Capítol 3                                                   
  Habitacions                                                 
                                                              
  Article 23                                                  
  Ocupació d'habitacions individuals                          
   En   el  supòsit  que  l'establiment  hoteler  no  disposi 
  d'habitacions  individuals   per   als   clients   que   ho 
  sol·licitin,  no  podrà  percebre  d'aquests  una quantitat 
  superior al 80 per cent del preu de l'habitació que ocupin. 
                                                              
  Article 24                                                  
  Llits supletoris                                            
   24.1  Els establiments  hotelers  poden  instal·lar  llits 
  supletoris d'acord amb les condicions següents:             
   a) El nombre total de llits supletoris  no  podrà  excedir 
  del 25% del nombre d'habitacions de l'establiment.
   b)  La  superfície  de  les habitacions on s'instal·lin ha 
  d'excedir en un 25% de la mínima exigida reglamentàriament, 
  d'acord amb la categoria que tingui atorgada  l'establiment 
  hoteler.
   24.2   En tot cas, no és permesa la instal·lació de més de 
  dos llits supletoris a la  mateixa  habitació  ni  la  seva 
  instal·lació en habitacions individuals.
   24.3   La  instal·lació  d'un  o  més llits supletoris, si 
  s'escau, només podrà efectuar-se a petició del  client,  la 
  qual cosa es farà constar al full de notificació dels preus 
  a què fa esment l'article 4 d'aquest Decret.
                                                              
  Article 25                                                  
  Preus dels llits supletoris                                 
   25.1   D'acord  amb  l'article  anterior, els preus que es 
  podran percebre per a la instal·lació de  llits  supletoris 
  no podrà ser superior al 40% del preu de l'habitació en què 
  s'instal·li.
   25.2    Si   la  superfície  de  l'habitació  permetés  la 
  instal·lació d'un segon llit  supletori,  el  seu  preu  no 
  podrà  ser  superior al 25% del preu assignat a l'habitació 
  en què s'instal·li.
                                                              
  Article 26                                                  
  Bressols                                                    
      Els  establiments  hotelers  hauran  de   disposar   de 
  bressols  amb  la  finalitat  que  puguin  pernoctar-hi els 
  menors de 2 anys.  La  seva  instal·lació  tindrà  caràcter 
  gratuït.
                                                              
  Capítol 4                                                   
  Menjars                                                     
                                                              
  Article 27                                                  
  Horari dels menjadors                                       
      La  prestació  del  servei de menjador ha de tenir lloc 
  dins l'horari assenyalat per la direcció de  l'establiment, 
  que  en  tot  cas constarà d'un període mínim de dues hores 
  d'acceptació ininterrompuda de clients per a cadascun  dels 
  àpats.  Aquest  període  haurà  de  ser  ampliat per evitar 
  aglomeracions,  quan  la  capacitat  del   menjador   sigui 
  desproporcionada   en   relació   amb   la   capacitat   de 
  l'establiment hoteler.
                                                              
  Article 28                                                  
  Preparació dels menjars                                     
   La presentació, la composició i la qualitat  dels  menjars 
  han  d'estar  d'acord amb la categoria de l'establiment. En 
  tot cas, els preus de pa i de l'aigua estaran  inclosos  en 
  la pensió alimentària que ofereixi l'establiment hoteler.
                                                              
  TÍTOL 3                                                     
  Apartaments turístics, vil·les i bungalows                  
                                                              
  Capítol 1                                                   
  Preus                                                       
                                                              
  Article 29                                                  
  Serveis mínims compresos                                    
      D'acord  amb el que estableix el Decret 193/1987, de 17 
  de  juliol,  en  els  preus  dels  apartaments,  vil·les  i 
  bungalows estan compresos els serveis mínims següents:      
      a) Subministrament d'aigua potable, calenta i freda.
      b)  Subministrament  d'energia elèctrica, energia per a 
  la  cuina  i,  si  s'escau,  per   a   la   calefacció   de 
  l'allotjament.
      c) Recollida d'escombraries.
      d)  Mobiliari,  instal·lacions  i  equip,  que s'hauran 
  d'adir amb la categoria de l'allotjament.
      e) Atenció a l'usuari durant la seva estada per a totes 
  les qüestions relacionades amb els serveis contractats o de 
  possible contractació.
                                                              
  Article 30                                                  
  Serveis comuns                                              
      Els  serveis  comuns,  si  n'hi  ha,  es   consideraran 
  compresos  en  el  preu  de  l'allotjament. Tindran aquesta 
  consideració els següents:                                  
      a)   Piscines,   jardins,  terrasses  comunes  amb  les 
  instal·lacions i mobiliari de què disposin.
      b) Aparcaments a  l'aire  lliure  sense  vigilància  ni 
  reserva de plaça.
                                                              
  Capítol 2                                                   
  Reserves                                                    
                                                              
  Article 31                                                  
  Paga i senyal                                               
   31.1   Els  titulars  o  les empreses dedicades al lloguer 
  d'apartaments turístics, vil·les o bungalows  poden  cobrar 
  als  clients, com a màxim, en concepte de paga i senyal les 
  quantitats següents:                                        
      a) El 40% del preu total, quan la reserva  es  realitzi 
  per un termini inferior a un mes.
      b)  El 25% del preu total quan la reserva s'efectuï per 
  un mes.
      c) El 15% quan la reserva es realitzi  per  un  termini 
  superior a un mes.
   31.2   Pel  que  fa  a  les ciutats de vacances, la paga i 
  senyal  consisteix  en  el  15%  de   l'import   total   de 
  l'hostalatge.
                                                              
  Article 32                                                  
  Rescabalament                                               
      L'anul·lació  de la reserva donarà lloc en els supòsits 
  que s'esmenten   en l'article anterior, a  retenir,  com  a 
  màxim, les quantitats següents:                             
      a)  El  5% de la paga i senyal, quan l'anul·lació de la 
  reserva es faci amb més de trenta dies d'antel·lació  a  la 
  data fixada per ocupar l'apartament.
      b)  El  50%  de  la  paga  i  senyal, quan l'anul·lació 
  s'efectuï amb trenta o menys dies i més de set.
      c) El 100% de  la  paga  i  senyal,  quan  l'anul·lació 
  s'efectuï amb menys de set dies d'antel·lació.
                                                              
  Article 33                                                  
  Indemnitzacions per renúncia de l'estada                    
      Quan  el  client  d'un  apartament  turístic l'abandoni 
  abans de la data fins a la qual el  tenia  reservat,  haurà 
  d'abonar  pels  dies  que resten d'estada, com a màxim, les 
  quantitats que s'estableixen en l'article anterior,  tenint 
  en compte els terminis que s'hi fixen.
                                                              
  Article 34                                                  
  Manteniment de la reserva                                   
   34.1   Quan la reserva d'un apartament turístic hagi estat 
  confirmada sense l'exigència  de  cap  paga  i  senyal,  el 
  titular  de  l'explotació  de  l'apartament  turístic  està 
  obligat a  mantenir-la  fins  a  les  vint  hores  del  dia 
  assenyalat, excepte pacte contrari.
   34.2   Si el client ha abonat la paga i senyal, la reserva 
  s'ha de mantenir  fins  a  dos  dies  desprès  de  la  data 
  prevista  d'ocupació,  excepte  que  en  aquest interval el 
  client confirmi la seva arribada i que aquesta es produeixi 
  abans   que   l'import   de   l'allotjament    pels    dies 
  transcorreguts excedeixi de l'import de la paga i senyal.
                                                              
  Article 35                                                  
  Gaudi de la unitat d'allotjament                            
   35.1   El  dret  a  l'ocupació  de  l'apartament, vil·la o 
  ciutat de vacances començarà, excepte pacte contrari, a les 
  sis de la tarda del primer dia  del  període  contractat  i 
  finalitzarà a les dotze del migdia del dia següent a aquell 
  en què finalitzi el termini pactat.
   35.2   Els  allotjaments  han  d'estar  a  disposició dels 
  clients a partir del dia pactat per a la seva  ocupació  en 
  condicions de conservació, funcionament i neteja, de manera 
  que permeti la seva utilització immediata.
                                                              
  TÍTOL 4                                                     
  Càmpings i residències-cases de pagès                       
                                                              
  Capítol 1                                                   
                                                              
  Article 36                                                  
  Preus i reserves                                            
   36.1  El règim de preus i reserves pel que fa als càmpings 
  i  a les residències-cases de pagès serà el que s'estableix 
  en el present Decret per als establiments hotelers.
   36.2  La jornada acabarà a les dotze  hores.  En  cap  cas 
  podrà  exigir-se  al  client  l'abandonament  de  la unitat 
  d'allotjament abans d'aquesta hora, excepte pacte contrari. 
   36.3  El client que no  abandoni  a  l'hora  esmentada  la 
  unitat  d'allotjament  que ocupa, s'entendrà que allarga la 
  seva estada un dia més.
                                                              
  Article 37                                                  
  Manteniment de la reserva                                   
   37.1   Quan  els  titulars  dels  establiments  a  què  fa 
  referència el present  títol  hagin  confirmat  la  reserva 
  sense  l'exigència  de  cap paga i senyal, estan obligats a 
  mantenir-la fins a les vint hores del dia assenyalat per  a 
  l'ocupació.
   37.2   Si el client ha abonat la paga i senyal, la reserva 
  es mantindrà sense cap límit horari pel nombre de dies  que 
  cobreixi aquesta.
                                                              
  Capítol 2                                                   
  Serveis comuns                                              
                                                              
  Article 38                                                  
  Preus dels serveis comuns                                   
   38.1   Els  càmpings  i  les residències-cases de pagès no 
  poden  cobrar  cap  quantitat  als  seus  clients  per   la 
  utilització  dels  serveis  comuns  complementaris  de  què 
  disposin aquests.
   38.2  Tenen la consideració de serveis comuns, als efectes 
  del que s'estableix a l'apartat anterior:                   
      a) Les piscines.
      b) Els jardins i zones d'esbarjo, així com el mobiliari 
  que l'integra.
      c) Aparcament  a  l'aire  lliure  sense  vigilància  ni 
  reserva  de  plaça  en  el  cas de les residències-cases de 
  pagès.
                                                              
  TÍTOL 5                                                     
  Infraccions i sancions                                      
                                                              
  Article 39                                                  
  Infraccions i sancions                                      
      Les infraccions al que  disposa  aquest  Decret  donarà 
  lloc  a la corresponent responsabilitat administrativa, que 
  serà sancionada de conformitat amb el que disposa  la  Llei 
  1/1990,  de 8 de gener, sobre la disciplina del mercat i de 
  defensa dels consumidors i usuaris.
                                                              
  Disposició final                                            
    Es faculta el conseller de Comerç, Consum i  Turisme  per 
  dictar   les   normes   necessàries  per  al  desplegament, 
  l'eficàcia i l'execució del present Decret.
                                                              
  Barcelona, 8 de febrer de 1994                              
                                                              
  Jordi Pujol                                                 
  President de la Generalitat de Catalunya                    
                                                              
  Lluís Alegre i Selga                                        
  Conseller de Comerç, Consum i Turisme                       
                                                              

Amunt